"עלינו על רעיון גדול לגמרי במקרה". הסיפור מאחורי מייסדי מובילאיי
ב-1999 הרצה פרופ' אמנון שעשוע לקבוצת מהנדסים מיפן, ושאלה שהציגו בפניו הובילה להקמת החברה הישראלית שנמכרה בכ-15 מיליארד דולר. המנכ"ל זיו אבירם סיפר: "נתנו לאמנון 250 אלף ד' ואמרו לו שיילך לפתח קונספט". המשקיע שמואל חרל"פ: "לא היה לי ספק שזאת טכנולוגיה פורצת דרך"
ההודעה הרשמית שפורסמה אתמול (ב') על רכישת חברת "מובילאיי" הישראלית על ידי ענקית השבבים אינטל, בעסקה המשקפת שווי של 14.7 מיליארד דולר, הייתה קצרה, יבשה ומן הסתם אופטימית. קשה לאמוד את המרחק בינה לבין נקודת ההתחלה, אי שם באולם כנסים ביפן בסוף המילניום הקודם. ההודעה על הרכישה חתמה מסע שהחלו היזמים פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם לפני כ-18 שנה, בתחום שהיווה עד אז כמעט מדע בדיוני: פיתוח מערכות נהיגה אוטונומיות, שימנעו תאונות דרכים, יסייעו לנהגים ומי יודע מה עוד.
העסקה הגדולה בתולדות ההייטק בישראל - לסיקור המלא:
- אינטל רוכשת את מובילאיי ב-15 מיליארד דולר
- מ-ICQ ועד מובילאיי: הטכנולוגיות הישראליות שהצליחו בעולם
- אינטל מאשרת את רכישת מובילאיי: "פוטנציאל שוק של כ-70 מיליארד דולר"
- זו החברה שנרכשה ב-15 מיליארד דולר
- מחברה קטנה של 25 עובדים, ל-15 מיליארד דולר
- כחלון בירך על עסקת מובילאיי ומגבש הפחתת מסים
- הרולטה החלה: איזה מס יוכלו כחלון ונתניהו להפחית?
פרופ' שעשוע (57) עשה את צעדיו הראשונים בעולם המחשבים במגמת המחשבים בבית ספר אורט בגבעתיים, ובגיל 25 סיים תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב. את התואר השני הוא סיים במכון ויצמן וב-1993 קיבל תואר ד"ר מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), שם גם השלים את הפוסט-דוקטורט שלו. מאמצע שנות ה-90 הוא עסק במחקר והוראה כמרצה בטכניון ובאוניברסיטה העברית.
ב-2015 דורג פרופ' שעשוע במקום ה-32 ברשימת עשירי ישראל של מגזין "פורבס", והונו הוערך בכ-4.3 מיליארד שקל.
אבל בעוד דרכו בעולם האקדמי היה רצופה הישגים, בתחום ההייטק ההצלחה לא הגיעה בקלות. ב-1995 הוא הקים את חברת "קוגניטס" שעסקה בהדמיה תלת-ממדית, והיא נמכרה ב-2007 לחברה שוודית מבלי שכיסתה את ההשקעה בה. את מובילאיי, שכאמור גורלה עתיד להיות שונה בהחלט, הוא הקים רק ב-1999.
מובילאיי היא כיום המובילה העולמית בפיתוח ראייה ממוחשבת ולמידת מכונה, ניתוח נתונים, מיקום ומיפוי עבור מערכות סיוע מתקדמות לנהג ונהיגה אוטונומית. הטכנולוגיה שלה מפחיתה את הסיכונים לתאונות דרכים, מצילה חיים ויש לה את הפוטנציאל לחולל מהפכה בחוויית הנהיגה באמצעות נהיגה אוטונומית. מוצריה מזהים סימנים על הכביש כגון נתיבים, מחסומים ועצמים דומים. הם מסוגלים גם לזהות ולקרוא תמרורים, שלטי הכוונה ורמזורים.
מנכ"ל מובילאיי זיו אבירם תיאר ב-2014 את תחילת הדרך של החברה: "ב-1999 אמנון שעשוע הוזמן להרצות ביפן. תוך כדי ההרצאה מישהו שאל אותו אם ניתן לזהות רכב באמצעות מצלמות, והוא ענה שזה אפשרי. בסוף ההרצאה ניגשה אליו קבוצת מהנדסים, שאלה אותו אם אפשר לזהות רכב במצלמה אחת ונתנה לו 250 אלף דולר כדי לפתח קונספט".
את החברה הקימו אבירם ושעשוע יחד. "ידענו שתאונות דרכים היא בעיה לא פתורה, ובעולם מחפשים פתרונות", אמר אז אבירם. "רצינו לבדוק אם אפשר לעשות את זה עם מצלמה אחת. לקחנו סטודנט, בנינו מחשב והצגנו לחברה ביפן קונספט אחרי ארבעה חודשים. הם היו מרוצים מאוד ונתנו לנו עוד 250 אלף דולר, ואז החלטנו להקים את החברה. תמיד בדיעבד זה נשמע כמו תהליך הרואי, שיושבים יזמים ומחליטים להקים חברה, אבל הדברים האלה קורים בצורה פשוטה. עלינו על שוק ענק ורעיון גדול לגמרי במקרה".
מחזיק המניות העיקרי בחברה, מלבד המייסדים, הוא ד"ר שמואל חרל"פ, יו"ר "כלמוביל", יבואנית מיצובישי ויונדאי. בשיחה עם ynet הוא אומר: "יש בביזנס שתי שאלות: להאמין בך ולהאמין לך. להאמין לכישורים שלך ולהאמין למילה שלך. כאלה הם אמנון וזיו ויש לי הוכחות. במשך 17 שנה הם דאגו לכל בעלי העניין - למשקיעים, לעובדים, ללקוחות ולספקים. לעסק שלהם יש שני פנים - פן כלכלי עסקי מובהק של רווח ותשואות, וגם פן חברתי. הם בחרו להתעסק בבטיחות מצילת חיים. גם העסק השני שלהם (אורקם – א"ז), שהיא מצלמה מיוחדת לכבדי ראייה, גם שם חשבו איך לעזור לאנשים ולהפיק מזה רווח כלכלי (חרל"פ מושקע גם בחברה זאת)".
לדבריו של חרל"פ ההתחלה לא הייתה פשוטה: "לך תייצר טכנולוגיה חדשה שאיש לא שמע עליה ותמכור ליצרני רכב. אין לקוחות אכזריים יותר מהם. לחבור אליהם כשותף זה כמעט בלתי אפשרי. הם עשו את כל זה בלי להזדקק לקרנות הון סיכון משום שהאופק שלהן קצר יחסית. יש מעט מאוד קרנות שהיו ממתינות 17 שנה. התמזל מזלי שיכולתי כלכלית ללכת איתם כל הדרך. לא ידעתי לאן זה יגיע אבל לא היו לי ספקות שזו טכנולוגיה פורצת דרך".
- הם נזקקו לעזרה מהמדינה?
"לא. בישראל אין מעצמת רכב. יש כאן שכל אבל אין לנו ברזלים,
לכן הם פנו החוצה לשוק העולמי"
- כבר דיברת איתם מאז ההודעה על הרכישה?
"לא. אנחנו מדברים כל הזמן, אבל היום זה היום הכי גדול שלהם והם בטח לא צריכים אותי על הראש".
יוסי ורדי, איש עסקים ויזם הייטק שהיה מעורב בשורה ארוכה של מיזמי טכנולוגיה, מוסיף: "הרכישה של מובילאיי היא ציון לשבח להייטק. זו תעשייה שלמה שתקום כאן. 15 מיליארד דולר זה המון כסף. חברה כמו אינטל משליכה את יהבה על מדינת ישראל, זה גדול. צריך להבין שברכב אוטונומי כוח המחשוב והאחסון הם מספרים שאין להם אח ורע. זה לא מחשב אישי אלא כמויות ענקיות של נתונים והכול חייב לעבוד במהירות עצומה. זאת קפיצה טכנולוגית משמעותית, ממש פלא. 40 שנה עברו מהמצאת המחשב האישי כדי לשפר את המערכות על מנת שאפשר יהיה להטמיע את הטכנולוגיה הזאת ברכב. אני מאחל להם מזל טוב, לעובדים, למשקיעים ולגובי המסים".
השר ישראל כץ בירך על הצלחת החברה: "זיו אבירם צלצל אליי והודה על שיתוף הפעולה והסיוע. הוא סיפר על פרטי הרכישה, הוא גם אמר שהחזון שלו להצלת חיים מניע אותו ושמחתי לשמוע גם ממנכ"ל אינטל שעיקר הפעולות של המטה יהיה מכאן מישראל", אמר השר כץ בשיחה עם ynet. "בירכתי אותו על ההישג ההיסטורי הזה וסיכמנו שניפגש כדי לקדם שיתוף פעולה משמעותי בתחום".