שתף קטע נבחר

 

דרכים פשוטות לגרום לילדים לשתף פעולה

על פי מחקר שבוצע בבריטניה, כשילדים מקבלים משימה קבוצתית הם ישתפו פעולה בצורה טובה יותר אם הם יתחרו מול קבוצה אחרת. ואיך זה קשור אליכם? תוכלו ליישם את ההמלצות גם בבית

מחקר מטעם החוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת לינקולן שבבריטניה, שהתפרסם לאחרונה ב-journal scientific report, מצא כי תחרות בין קבוצות מגבירה את שיתוף הפעולה בין ילדים בתוך הקבוצה. אז מה הורים יכולים לעשות עם המידע הזה? מסתבר שיש דרכים פשוטות יחסית להגביר את רמת המוטיבציה לשיתוף הפעולה בין ילדיכם לבין עצמם ובינם לביניכם. 

 

כל אירוע שיכול לעורר חיכוך, אפשר עם קצת מחשבה מקדימה והשקעה להפוך לאירוע שיעבור בשלום. הנה כמה דוגמאות:

 

תחרות במקום איומים: במקום להגיד "עד שלא תאספו את הלגו, אין טלוויזיה", אפשר לחלק את ההורים והילדים לקבוצות ולומר "לפני טלוויזיה - אבא ויובל אוספים את כל החלקים האדומים והצהובים, רון ואני את כל הירוקים והכחולים. בואו נראה מי מצליח יותר מהר". התחרות יכולה להפוך את איסוף המשחקים למשחק בפני עצמו ולעודד אדרנלין וצחוק במקום מרמור.

 

משחקים בנסיעה: עבור רבים, עצם המחשבה על נסיעה ברכב עם הילדים היא מתכון לכאב ראש. רמת החיכוך בתוך המיכל הקטן היא גבוהה ושלא כמו בבית, אי אפשר להרחיק בין הניצים. אז כפי שנאמר - ראשית מעשה במחשבה תחילה. הכינו מספר רעיונות למשחקים בנסיעה, בהתאם לגיל הילדים. חלקם אינם מצריכים שום דבר מיוחד מלבד יצירתיות: ילדים מול הורים - צריכים למצוא כמה שיותר אופנועים/רכבות/מכוניות כסופות במהלך הנסיעה ולצבור ניקוד, חידות על חיות לפי רמת קושי של הילדים שממצאים על הדרך, שרשרת מילים - כל אחד מתחיל מילה באות האחרונה של המילה הקודמת וכן הלאה, כיד הדמיון הטובה עליכם.

מי מוצא יותר ציפורים - ההורים או הילדים? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מי מוצא יותר ציפורים - ההורים או הילדים?(צילום: shutterstock)
 

חידון קניות: מצריך מעט השקעה בבית, אבל חוסך הרבה כאב ראש וחיכוכים בשטח. הכינו רשימת קניות מראש והבהירו לכל ילד שיוכל לקבל צ'ופר אחד בלבד, ששוויו יהיה כמספר הנקודות שיצבור. חלקו את הרשימה לשניים והרעיון הוא שכל ילד צריך לאסוף את המוצרים ברשימה שלו. כל מוצר מדויק שהביא לעגלה מזכה אותו בחצי נקודה או נקודה, בהתאם לאורך רשימת הקניות שיש בידיכם.

 

מאסטר שף אצלכם בבית: אפשר להפוך את הילדים לשותפים פעילים בהכנת הארוחה. ילדים שיקבלו משימה להכין מנה ביחד, כשאמא או אבא מכינים מנה מתחרה, יכולים לגלות מוטיבציה רבה לעשייה לעומת בקשה פשוטה מהם לקחת חלק בהכנת האוכל.

 

את הדוגמאות הללו אפשר להרחיב למגוון רחב של אירועי יום יום, כיד הדמיון הטובה עליכם. עם זאת, חשוב לזכור שחוץ מהתייחסות לגיל הילדים, יש היבטים נוספים שמשפיעים על מידת שיתוף הפעולה שלהם. מגדר למשל הוא אחד מהם. בעוד שבנים מגיבים טוב לתחרות שממריצה אותם לעשייה ובאה להם באופן טבעי, הרי שבנות נוטות מטבען לשיתוף פעולה. ישנם כמובן גם אפיונים אישיים, דוגמה אישית של ההורים ודמויות משמעותיות אחרות בחיי הילדים.

 

עוד בערוץ הורים:

- סלפי עם התינוקת אחרי ניתוח קיסרי

- הרגעים הקשים של ההורות

- מחקר: נמצאה הסיבה לתוקפנות של ילדים קטנים

 

אלמנט התחרות

במחקר בדקו איך אלמנט התחרות בין קבוצות ילדים משפיע על מידת שיתוף הפעולה ביניהם. במדגם שכלל 120 ילדים בגילאי 3-10 נעשתה השוואה בשני תנאים: קבוצת ילדים שיש לה משימה קבוצתית וקבוצות ילדים שיש לה משימה קבוצתית ובנוסף מתקיימת תחרות בין הילדים, כלומר בין קבוצות שונות.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

החוקרים מצאו שכאשר הוסיפו תחרות בין קבוצות, מידת שיתוף הפעולה גבר בין הילדים באותה קבוצה. כמו כן, מצאו החוקרים שמידת שיתוף הפעולה בתוך הקבוצה בתנאים של תחרות, עולה ככל שגיל הילדים עולה. אחת הסיבות לכך נבעה מכך שהמחקר תוכנן להישגים שמצריכים יכולות מתמטיות, שילדים בני שש ומטה עדיין לא שולטים בהן היטב.

 

לטענת החוקרים, שיתוף פעולה בין ילדים בקבוצה בתנאי תחרות יכול להיות תגובה ל"איום" חיצוני, ללא קשר למיקסום תוצאות. ההנחה היא שמדובר בהתנהגות אנושית שבה רגישות ל"איום" מבחוץ מובילה להתנהגות מולדת (נתינה חברתית) ולתגובה רגשית (אושר או אשמה) שאינן קשורות בהכרח לאסטרטגיות של קבלת החלטות.

  

תחרות בין אחים - דבר חיובי או שלילי?

אחים ואחיות, לא משנה כמה ריבים יש ביניהם, יטו להתאחד כדי להתגונן מפני גורם מבחוץ. כדברי הפתגם: "אני נגד אחי, אחי ואני נגד בן דודי, בן דודי, אחי ואני נגד כל העולם". עם זאת, הטרגדיה הגדולה היא שלעתים קרובות מדי לאחים ולאחיות יש יחס רגשי שונה מאוד זה אל זה. החדשות הטובות הן שיחסי אחים הם דינמיים ויכולים להשתנות במהלך החיים מקצה לקצה.

 

כהורים לילדים רכים בשנים, מומלץ לתווך את הכוונות והצרכים של כל אחד מהצדדים, כדי לעזור לילדים לחשוב על עצמם ועל האחר. בגילאים מאוחרים יותר, מומלץ לאפשר לילדים לנהל את מאבקי הכוח בינם לבין עצמם מבלי להתערב, כל עוד לא מעורבת אלימות.

 

כשמתרחש אירוע אלים יש להפריד בין האחים מידית, להביע עמדה מתנגדת ונחרצת. לא להתפתות לנקוט צד או עמדה, כי מראית העין יכולה לבלבל. זכרו כי זהו ארגז החול של מערכות יחסים, בו האחים מתנסים, לומדים מטעויות ו"מחשבים מסלול מחדש". אם תפריעו להם, הרי שהם יתקשו לרכוש את הכלים הללו שכל כך חיוניים להם להמשך חייהם.


הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית (.M.S.W), מטפלת בילדים ובני נוער

 

איך אפשר לשפר את היחסים בין האחים? צפו: 

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אחד בשביל כולם?
צילום: shutterstock
מומלצים