כך תתנהגו במקום עבודה חדש
התקבלתם למקום עבודה חדש? ברכות! רגע לפני שצוללים פנימה, הנה כמה דברים שממש אסור לעשות וכמה דברים שיעזרו לכם לצאת לדרך ברגל ימין
"עשה ואל תעשה" בעבודה חדשה. כל עובד זוכר את הימים הראשונים שלו במקום העבודה החדש. אל תחושות ההתרגשות והציפייה מצטרפים גם תחושות של חשש וחוסר ידיעה, בעיקר לגבי כיצד תיראה העבודה בפועל ואיך נשתלב בארגון החדש. הכלל שצריך לזכור הוא כזה: להתנהגות בתקופת העבודה הראשונה יש השפעה גדולה על האופן בו יתפסו אותנו, מאחר ורושם ראשוני – קשה מאד לתקן.
המוטיבציה שנלווית להתחלות חדשות, גורמת לנו לנסות להיות במיטבנו ולפעול בהתלהבות כדי להשיג אהדה מהסביבה הלא מוכרת. אך לפעמים, דווקא בגלל הכוונות הטובות, אפשר לפספס ולהתנהג באופן שפוגע בנו במקום לקדם אותנו.
אז מה אסור לעשות?
נתחיל דווקא בטעויות שאנשים עושים לעתים במקום עבודה חדש. לרוב, זה נעשה בתום לב, אך ההשלכות עשויות לפגוע ברושם הראשוני. מה למשל? הדברים הבאים:
לנסות ולשנות את הקיים – בכל ארגון יש נהלי עבודה ומשימות שהשתרשו עם הזמן. וכן, חלק מהם יראו לכם לא יעילים, לפעמים אפילו עקומים, אבל זכרו שהם התקבעו מסיבות מסוימות. ולפני שמנסים לשנות אפילו פסיק מהעבודה הקיימת, צריך ללמוד קודם כל איך היא התבצעה עד שהגעתם. הגיוני שנרצה לשפר דברים ולקדם את המקום קדימה, אך לכל דבר יש זמן ועת. בשלבים מוקדמים של ההשתלבות מומלץ להקדיש את הזמן כדי להסתכל, להכיר, להפנים וללמוד את שיטות העבודה. רק אחרי שאתם מספיק זמן בתוך המערכת, כדאי להציע רעיונות משלכם.
לזלזל ולאחר - כביכול ברור מאליו, ואולי הדבר שהכי קל לבצע. פשוט... להגיע בזמן ולצאת בזמן. אבל עדיין רבים נופלים בכך. ככל שאדם נמצא יותר זמן בארגון – כך הגמישות כלפי שעות העבודה שלו הולכת וגדלה. אבל כשעובד הוא חדש – הגעה מאוחרת ויציאה מוקדמת במיוחד, יכולים לגרום לתהיות. ההמלצה היא לעשות כל מה שביכולתכם כדי להתארגן ולהגיע בזמן.
להידבק לסמארטפון – אם את רוב היום תבלו בשיחות טלפון או בצ'יטוטי ווטצאפ ארוכים – סביר להניח שיתפסו אתכם באור לא רציני ולא מקצועי. שלא נדבר על הברור מאליו, כמו העובדה שזה פשוט מפריע ללמוד את העבודה – ולבצע אותה. שזו תכלס המטרה שלשמה הביאו אתכם.
לחפף את החפיפה – זה אולי לא נראה ככה אבל חפיפה היא בעצם מתנה. קודם כל, לא כל עובד חדש זוכה לחפיפה, ובחלק גדול מהמקרים העובד הקודם עזב את התפקיד לפני שאנחנו נזרקנו אליו. דבר שני – בתקופה שמוגדרת כחפיפה יש סבלנות יותר גדולה אלינו כעובדים, ואנחנו יכולים לעשות טעויות שיתקבלו בהבנה ולשאול שאלות שבשלבים מאוחרים יותר כבר נתבייש להציף. זו הסיבה, שכדאי לנצל את החפיפה כמו שצריך, להקשיב למה שאומרים לכם, ובעיקר להפנים.
ומה כן כדאי ומותר?
להשקיע בצד החברתי: כשמתחילים מקום עבודה חדש רוב תשומת הלב הולכת על למידה והיכרות עם החומר. את האנרגיה שלנו אנחנו מקדישים להכרה של המשימות המקצועיות ולפעמים זה בא על חשבון של פן חשוב אחר: הצד החברתי. צריך לזכור שהתחברות לנפשות הפועלות – תעזור בסופו של דבר גם בהיבט המקצועי, כיוון שהאנשים האלו יהיו גם אלו שאיתם נעבוד והם יעזרו לנו בעבודה השוטפת. ההמלצה היא לא להזניח את הקשרים אישיים ולנסות ליצור כאלו, אפילו בשעות שאחרי העבודה. בסופו של דבר מקום עבודה הוא המקום שבו אנחנו מבלים הכי הרבה שעות ביום, וכדאי שהוא יהיה מקום שכיף להגיע אליו ובו אנחנו מרגישים שייכים.
להיכנס לארגון בצניעות: גם אם אתם אנשים סופר דומיננטיים – בתקופה הראשונית מומלץ להנמיך פרופיל. זה הזמן ללמוד דברים שאחרי זה כבר תהיו עיוורים אליהם, כגון דרכי ביצוע של משימות, פוליטיקה פנימית בחברה, יחסי הכוחות בין העובדים, הדנ"א ששולט במסדרונות ועוד.
"להציק" ולשאול שאלות: עובדים חדשים לא יודעים הכל וגם את הדברים שהם כבר כן למדו – הם עדיין נוטים לבצע בחוסר ביטחון. זה טבעי לגמרי. ולכן, כדאי לנצל את התקופה כדי לשאול שאלות ולקבל כל הדרכה והנחיה אפשרית. עצה: כדי לא להעיק על העובדים הקיימים (שמנסים גם הם להתרכז בעבודתם) רכזו את כל השאלות יחד ושבו עליהן באופן מסודר עם המנהל או החופף שלכם.
להתלהב! דמיינו לכם עובד שרק החל לעבוד וכבר מתלונן על כל מה שאפשר. מעצבן לא? מעבר לאווירה הלא נעימה זה עלול ליצור אנטגוניזם אצל העובדים הקיימים, שבעצם רגילים לאותם התנאים בדיוק ואף חיים אותם יותר זמן ממנו. גם המנהלים מצפים שעובד חדש יפגין מוטיבציה והתלהבות, שכן מי שמתחיל לעבוד בלי שני אלו - לא בטוח שיפתח אותן בהמשך. לכן, אל תהססו להפגין תשוקה אמיתית לעבודה. זה גם ייראה טוב וגם יניע אתכם לבצע את תפקידו מתוך רצון אמיתי - ועל הצד הטוב ביותר.
*אתר AllJobs הינו חברת בת של ynet