ימאהה MT10 ברכיבה ראשונה - שיפור במצוינות
רק שנה חלפה מאז השיקה ימאהה את הסטריט-פייטר הגדול והמוצלח שלה, וכבר היא מעדכנת אותו. רכבנו עליו לראשונה
ימאהה מציגה גרסה עדכנית ל-MT10, ועושה זאת פחות משנה לאחר שהוצג לראשונה. מחד, מבודר בהחלטה יוצאת דופן, שכן הנייקד הספורטיבי הגדול שלה, אופנוע עירום המבוסס על מכלולי הסופרבייק R1, הציע מיום השקתו ביצועים מצוינים, יכולת דינאמית גבוהה, תנוחת ישיבה שפויה ונוחות טובה. מה עוד צריך?
טוב: ביצועים, שימושיות, יכולת דינמית
בסדר: מיגון רוח
טעון שיפור: ה-SP נוקשה מדי במצבו המקורי
מתחרים: אפריליה טואנו, ב.מ.וו S1000R
מחיר: 100 אלף שקלים ל-MT10, עוד 5,000 לטורר ו-110 ל-SP
מה שינתה בעצם ימאהה בסטריט-פייטר המרשים שלה, שהצדיק סשן עדכונים לאחר פחות משנה מאז הוצג, מהירות שיא בעולם הרכב? ובכן, בעיקר הקפידה לעדן את פעולות המנוע יחד עם תוספת קוויק-שיפטר להעברת הילוכים מהירה ללא מצמד וגם - שתי גרסאות נוספות על הבסיס המוכר. גרסת תיור (טורר) המוסיפה מיגון רוח, מושב נוח יותר, מגני ידיים ותיקי צד, האחרת גרסת ספורט בשם SP עם מתלים חצי-אקטיביים מתוצרת אוהלינס, הדומים לטענת ימאהה ליחידות המותקנות באופנוע העל של החברה - R1M. לוח מחוונים מתקדם המציע תצוגה שונה ומראה מעולם המירוצים, הגיע אף הוא ל-SP מאופנוע העל.
יתרונות: אופנוע עירום שמבוסס על סופרבייק רב-יכולת, הוא תמיד סיבה למסיבה וה-MT10 לא יוצא דופן. כוח כמובן שלא חסר, שכן יש כמויות מסחריות ממנו. ההספק מופחת אמנם לעומת אופנוע המקור, אבל המומנט מרגיש בשרני מאד, מאד מאד. המשמעות היא שגם בהילוך רביעי(!) וחמישי(!!) האופנוע הזה מסוגל להניף גלגל קדמי מעלה. כוח הוא כלום ללא שליטה, וגם באזור זה מטפלת ימאהה מצוין. ההיגוי מהיר מבלי להיות תזזיתי, והאופנוע מרגיש קליל עם יציבות כיוונית שתניח את דעתו של הספורטיבי ברוכבים. הוסיפו לזה כעת מערכת בקרת משיכה מתכווננת ויעילה והיזון חוזר מצוין מכל המכלולים, ותקבל אופנוע עם יכולת אדירה.
השינוי העיקרי בתחום המנוע לדגם המעודכן הוא כיוון מחדש למפת ההצתה, המייצרת תפוקת כוח עגולה ונעימה יותר. ניתן לבחור באחת משלוש מפות שכוילו מחדש, וכל אחת מהן מציגה תגובה טבעית מאוד למצערת, ומאפשרות לבחור בכמות הכוח הרצויה בכל מצב. תוספות האבזור בדגם הטורינג מייעלות את הצד השפוי של החבילה ומרחיבות את טווח היכולת, מבלי לפגוע ביכולת הדינמית בשום אופן.
חסרונות: מי שמחפש סטריט-פייטר רב-יכולת וביצועים לא ימצא על מה להתלונן באופנוע הזה, ובכל זאת. מיגון הרוח בדגם הבסיס וב-SP אינם מספקים. ואפרופו הגרסה הספורטיבית, מערך המיתלים בו משובח, אך שני מצבי הכיול האוטומטי שהוא מציע, הופכים את הרכיבה עליו לנוקשה מדי ושלא לצורך בכביש הציבורי. אלו מכלולים מהשורה הראשונה המסוגלים לתפקד באופן נפלא, אך הם גם דורשים כיול מתאים. זה לא המצב ב-SP.
ניתן לכייל אותם ידנית בשלושה מצבי כיוונון אישי, אבל כך או אחרת, המערך הפשוט יותר של גרסת הטורינג הרגישו טוב יותר בכל מצב, תוך שהם סופגים ונכונים להתמודד עם עומסים גבוהים ללא כל בעיה. אגב, רוכבים גדולים עשויים להרגיש כי הכידון של ה-MT10 מעט צר ומכונס מהרצוי.
סיכום: כאשר הושק ה-MT10 לראשונה, ברור היה שמדובר באופנוע מרשים מאוד. כעת, עדכון מפות ההצתה הפך את התחושה מהמנוע לטבעית ואחידה עוד יותר, ו"החליק" את המדרגה באמצע טווח הסל"ד. שתי הגרסאות הנוספות לוקחות את הפלטפורמה המוצלחת הזו לכיווני שיווק נוספים, במטרה להרחיב את קהל היעד הפוטנציאלי, בין הקצה הסופר-ספורטיבי לתיור.
באופן אישי, ה-SP על מתליו הנוקשים הרגיש לי נוקשה מדי לשימוש יומיומי, אך גרסת הטורינג מהווה תוספת מבורכת ואינה דורשת שום פשרה דינאמית. עד כדי כך שהיא מסתמנת כגרסה המעניינת ביותר במשפחת ה-MT הגדול בשנת הדגם הנוכחית. שאופ.
ימאהה MT10 SP
מנוע: ארבעה צילנדרים, 998 סמ"ק, 4 שסתומים לצילנדר, קירור נוזל
הספק מרבי: 160 כ"ס ב-11,500 סל"ד
מומנט מרבי: 11.3 קג"מ ב-9,000 סל"ד
הינע: שרשת, 6 הילוכים, קוויק-שיפטר
בסיס גלגלים (ס"מ): 140 ס"מ
משקל (ק"ג): 210 (רטוב)
מיתלים (קדמי-אחורי): הפוך 43 מ"מ, מונושוק (חצי-אקטיבים: אוהלינס NIX 30, אוהלינס TTX 36)
בלמים (קדמי-אחורי): שני דיסקים (320 מ"מ) - דיסק (220 מ"מ). ABS
מחיר: בין 100 ל-110 אלף שקלים בהתאם לגרסה
הכתב היה אורח חברת ימאהה