המכונית האוטונומית - חיישנים לדמותה
אם התחזיות יתגשמו, בעוד שנים ספורות תכנסו למכונית שתנהג באופן עצמאי מהרגע הראשון ועד שתגיעו ליעד, ללא הגה ודוושות. קבלו סקירה עדכנית, ועתידית
החדשות הטובות (או הרעות, אם אתם אוהבים לנהוג) הן שהמכונית שנוהגת בעצמה אכן בדרך. הטכנולוגיה כמעט הושלמה, תעשיית הרכב יצאה לדרך, וגם הרגולטורים ברחבי העולם מתייחסים לכך כעניין סגור. המהפכה האוטונומית כבר בדרך.
רק שכמו בכל נסיעה, לא ברור בדיוק מתי היא תגיע ליעד, ושהנתיב לא יהיה לגמרי ישר. מהפכה תחבורתית שמשנה את העולם לא עושים ביום אחד, וגם לא בעשור. הטכנולוגיה תהיה מוכנה הרבה לפני החוקים שירשו להשתמש בה, ובצדק, בגלל הסיכונים הרבים של זינוק מוקדם מדי ברמזור הרגולטורי, לתוך התנועה הצפופה.
מכונית אוטונומית - 5 בעיות בדרך לאולם התצוגה
הלסינקי רוצה מכוניות ללא נהגים עד 2025
"נשגר לכביש צי מכוניות שנוהגות לבד תוך 5 שנים" סטארט-אפ חדש של ישראלי מפורשי גוגל: משאית ללא נהגבעתיד המכונית תחליט אם תחיו או תמותו?
גוגל, אפל, אובר וכמה מיצרניות הרכב הגדולות כבר מסיעות ברחבי העולם מאות מכוניות אוטונומיות בניסויים. אפילו בישראל, באיזור ירושלים, כבר מפעילה מובילאיי כמה מכוניות כאלה מדגם אודי, אבל עם החוכמה הייחודית שלה, שנראות בדיוק כמו האוטו של השכן האמיד. בכל המקרים מדובר בנסיעות מבוקרות כאשר השלטונות, כולל משרד התחבורה, דורש נוכחות אנושית ברכב ונהג ממוקד, שיכול להשתלט על הרכב בכל רגע נתון במקרה של תקלה, מצב חירום או שהרכב עלול לסכן אחרים.
חלק מהיצרניות שמפתחות:
פורד
אודי
2021 היא המועד בו נקבו כמה מיצרניות הרכב הגדולות, כמו ב.מ.וו, וולוו, פורד ויגואר, כמועד בו הן יוכלו לייצר מכונית כזאת, כלומר לבנות אותה בכמויות ובעלת יכולת מלאה לנהוג בעצמה. אבל לתאריך הזה יש גם כמה אותיות קטנות. נכון להיום, נהיגה אוטונומית אינה חוקית. בכל מכונית חייב להיות נהג עם ידיים על ההגה. כדי שהחוק ישתנה יהיו המחוקקים חייבים להשתכנע שנהיגה אוטונומית אינה מסוכנת יותר מנהיגה אנושית, והרבה יותר בטוחה. שהמחשב יודע לנתח נכון ומהר את המידע מהמצלמות, מהמכ"ם, מחיישני הלייזר ומערכת הניווט הסופר-מדויקת, ולהגיב במהירות לנעשה מסביב.
עד כמה זה פשוט? אפשר להסתכל על הניסיון הצבאי. למרות שמטוסים ללא טייס נמצאים בשימוש כבר עשרות שנים, אין כמעט כלי רכב צבאיים ללא נהג. גם כלי הרכב הרובוטיים שמתחילים להיכנס לשירות נשלטים מרחוק, או מבצעים לבד מטלות בסיסיות מאוד של נהיגה, במסלולים קבועים. כמו שחלק מחילות האוויר כבר מפעילים מל"טים תוקפים, אבל נשלטים מרחוק, אין עדיין טנק לא מאויש שמסוגל ללוות חיילים לקרב ולקבל החלטות בעצמו. כך שהרגולטורים ידרשו לבחון את הטכנולוגיה ויאשרו תחילה נהיגה באזורים מוגבלים לרכב אוטונומי, ללא נוכחות של כלי רכב עם נהגים אנושיים ובלתי צפויים, או בנתיבים מופרדים מהם.
עידן הנהיגה האוטונומית לא יוכל להתחיל גם ללא סיכום בנושא הביטוח. מי יהיה אחראי לתאונת דרכים שבה הייתה מעורבת מכונית נטולת נהג או נהיגה אנושית, משפטית וכלכלית - יצרנית הרכב? המפעילה שלו? המדינה שאישרה לו לנוע? האם ביטוח הרכב יהיה כלול במחיר שלו, או בעלות השימוש הקבועה בו, בדיוק כמו היום?
בכל שנה מיוצרות ונמכרות כיום בעולם כ-80 מיליון מכוניות חדשות, וקרוב למיליארד כלי רכב נעים בכבישים. אי אפשר להחליף את כל צי הרכב העולמי בבת אחת, בארה"ב למשל, הצי מתחלף בכל 22 שנה, לפי הערכת משרד התחבורה האמריקאי. בנוסף, כמו כל חידוש טכנולוגי, היכולות האוטונומיות יגיעו בהתחלה לרכבי יוקרה, ורק בהמשך יזלגו לרכבים זולים יותר, שנמכרים בכמויות גדולות. ובגלל שמדובר בשינוי שיחייב את התאמת התשתיות - למשל רמזורים שמסוגלים לתקשר עם כלי הרכב - וכדי לעבור לתנועה אוטונומית מוחלטת יהיה צורך במאסה של מכוניות על הכביש, נחזה במכוניות אוטונומיות בעוד ארבע-חמש שנים (אולי), אבל נמשיך לנהוג עוד לפחות עשרים שנה.
כיצד מדורגים השלבים האוטונומיים של המכונית? כדאי לכם ללמוד:
דרגה אפס: שהמכונית שלכם לא תיעלב, אבל רוב הסיכויים שהיא נמצאת בדרגת אפס אוטונומיות, לפי הדירוג שקבעה אגודת מהנדסי הרכב בארה"ב (SAE). מהמכונית הראשונה של בנץ ב-1886 ועד רבות מהמכוניות של העשור הקודם, השליטה המלאה בנהיגה הייתה של הנהג. מכונית שלא עושה דבר ללא התערבות אנושית. אמנם חלק ממטלות הנהיגה הפכו פשוטות יותר: כבר לא צריך לסובב מנואלה כדי להניע, מרחקי הבלימה התקצרו והביצועים השתפרו. אבל הכל תלוי בכם: לחיצה נכונה על דוושת הבלם בכביש רטוב, נסיעה במהירות נמוכה בסיבוב. אם טעיתם ומשהו השתבש, תצטרכו לצאת ממצב החירום בעצמכם ולהצטער שאמנון שעשוע וזיו אבירם לא נולדו קודם.
דרגה אחת: כמעט כל המכוניות שנמכרו בישראל מאז 2010 מציעות יכולת מסוימת, אם כי נמוכה מאוד, של אוטונומיות. הם כבר מסוגלות לבצע פעולות מסוימות בעצמן ולעזור לנהג במלאכת הנהיגה. בקרת יציבות, למשל, שהפכה בארץ חובה באותה שנה, מסוגלת לזהות לבד את מצב ההגה וקצב סיבוב הגלגלים, ולהבין שהמכונית מחליקה. המחשב יודע לבד להקטין מיד את כוח המנוע ו-או לבלום כל אחד מארבעת הגלגלים בנפרד, ולהחזיר את המכונית לשליטתכם. בקרת שיוט אדפטיבית יודעת אחרי שהפעלתם אותה וקבעתם לה את מהירות הנסיעה, לזהות באמצעות מכ"ם ומצלמה רכב איטי יותר מלפנים, להפעיל את הבלמים כדי להאט למהירות שלו, וכאשר הנתיב מתפנה, להאיץ בחזרה למהירות שקבעתם קודם. עם זאת, היא עדיין לא מקללת בעצמה את האידיוט ההוא, שמי נתן לו רישיון
דרגה שתיים: כבר היום אפשר לרכוש, ביוקר, מכוניות ברמת האוטונומיות הבאה. למשל מרצדס E-קלאס ודגמי יוקרה אחרים, שמסוגלים לשלב בקרת שיוט אדפטיבית עם יכולת לשמור על נתיב ולסובב את ההגה עצמאית אם יש בכך צורך. המכונית הזאת כבר יודעת להתמצא בסביבה ולהגיב לה. עם זאת, היא עדיין לא עושה את זה ברמת ודאות מוחלטת. היא עשויה לפספס סיבוב בגלל סימון לקוי בכביש או סינוור של המצלמה, ולכן הנהג עדיין חייב להיות מרוכז בכביש, להשאיר את הידיים על ההגה ולהתייחס אל יכולות הרכב כיכולות עזר. לא תחליף לשליטה אנושית.
דרגה שלוש: ביולי השנה תשיק אודי את הדור הבא של דגם הפאר שלה, A8, שיהיה הרכב הראשון שמסוגל לנהוג בעצמו תחת השגחת הנהג, ובתנאים מסוימים. אודי תצייד את הרכב בטכנולוגיה של אינווידיה, מתחרה של מובילאיי, והוא יהיה מסוגל לעצור לבד ברמזור, לזהות ולעקוף מכשולים. גם מובילאיי מפתחת יכולות דומות, כולל לדגמים אחרים של אודי. עם זאת, המערכת עדיין תפעל רק בעיר, רק במהירות של עד 55 קמ"ש, ורק כאשר הרכב מזהה שמדובר בקטע כביש עם הפרדה פיזית באמצע, למשל. המכונית תציע יכולות דומות גם בכביש מהיר, בכפוף לתנאים כמו תשתית איכותית, עם שוליים ברורים וסימונים מדויקים (נו, כנראה שלא בארץ). הנהג עדיין יהיה חייב להיות מוכן לקבל שליטה בכל רגע, כאשר המערכת תקבע שהמגבלות לפעולה עצמאית נחצו, ולא ניתן יהיה לשלב אותה בכל נסיעה ולכל אורכה.
דרגה ארבע: קפיצת הדרך הגדולה: המכונית מסוגלת לקבל אחריות לכל שלבי הנהיגה. עדיין יש לה הגה ודוושות לרגעים בהם הנהג האנושי מעדיף לשלוט בה, אבל היא כבר מצוידת בחיישנים שמאפשרים לה התמצאות מלאה בסביבה, זיהוי כל משתמש דרך אחר, ויכולת תגובה מהירה אליו. היא מצוידת ביכולת למידה ומסוגלת לקבל החלטות כמו יציאה לעקיפה, פנייה בצומת ושינוי נתיב נסיעה מתוכנן. היא מסוגלת להשתלב בתנועה, לתקשר עם מכוניות אחרות, ולנהוג בעצמה. היא מסוגלת לקבל אחריות על קבלת החלטות במצבי חירום, למשל זיהוי קבוצת הולכי רגל שפרצו למעבר חצייה, והסטת ההגה כך שלא יפגעו. במשך שנים, כאשר דיברו על מכונית אוטונומית, חשבו על מכונית כזאת, שאמורה להיות מוכנה לייצור כבר ב-2021. אבל כיום ההבנה היא שעד מהרה תגיע המכונית האוטונומית האמיתית שתפנים את המהפכה גם בצורה שלה.
דרגה חמש: ההערכה היא שבסופו של דבר, נהיגה אוטונומית לא תהיה עוד "מצב נהיגה" שנשלב בדרך לעבודה כדי לקבל עוד זמן איכות עם הקפה והסמארטפון, או אחרי בילוי כשאנחנו עייפים, שיכורים או גם וגם. ברגע שתהיה יכולת מלאה לנהיגה עצמית של הרכב, כבר לא נצטרך נהג. לא נצטרך הגה ודוושות. כנראה שגם לא נצטרך להחזיק מכונית, אלא נזמין מונית אוטונומית, שתהיה גם חשמלית, תפעל כמעט לאורך כל שעות היממה ותוכל להציע עלויות נסיעה זולות יותר ממוניות עם נהג אנושי. משהו שנראה כמו המכונית שגוגל הציגה. כשהמכונית הזאת תגיע, מאמצע העשור הבא ואילך, בהתחלה רק באזורים או נתיבים מסוימים, המהפכה כבר לא תהיה רק הנהיגה הממוחשבת, אלא שינוי של כל חוויית הבעלות והשימוש ברכב. לוי יצחק? מי זה?
הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"