"יש דברים גרועים יותר מלהיות העוזר של אנג'לינה ג'ולי"
הוא שיחק לצדה של אנג'לינה ג'ולי ב"מליפיסנט", זכה לשבחים על תפקידו כמוזיקאי מיוסר ב"קונטרול", ועכשיו סם ריילי מגלם בסדרה "SS-GB" בלש שנאלץ להתמודד עם מציאות שבה הנאצים כובשים את בריטניה. "מחריד לראות דבר כזה", הוא מספר בראיון על הצילומים
"עד לאחרונה לא דמיינתי מה הייתי עושה אם הייתי צריך לחיות במדינה הנשלטת על ידי הנאצים", הודה בראיון שנערך במהלך פסטיבל ברלין האחרון. "אבל כשקראתי את התסריט של 'SS-GB', תהיתי מה הדבר הנכון לעשות - עבור המדינה שלך או עבור המשפחה שלך, מה קודם? אני אבא, גם בחיי האמיתיים וגם בתור הדמות שלי בסדרה - ואני חושב שבתור הורה, זו החלטה קשה הרבה יותר אם להתנגד למשטר הכיבוש. במצב כזה, אולי עדיף להנמיך ראש ולחכות שכל המצב יעבור, כדי לוודא שלילד שלך יש הורה אחד לפחות. אני מצדי הייתי רוצה, כמובן, לחשוב שאם הייתי חי בכזאת סיטואציה, הייתי מצטרף למחתרת שפעלה נגד שלטון הנאצים".
"SS-GB", דרמת ריגול בת 5 פרקים תוצרת BBC, עולה היום (ד') במלואה ב-HOT Xtra VOD ובסלקום TV. העלילה מבוססת על רב-המכר של לן דייטון מ-1978, ומתרחשת ב-1941, אחרי שבריטניה הובסה במלחמה, ראש הממשלה הנערץ וינסטון צ'רציל הוצא להורג, ארמון בקינגהאם כמעט חרב, והדגלים הנאציים מתנופפים בכל אתר מרכזי המוכר לתייר הישראלי המצוי.
ריילי מגלם בלש משטרתי מוערך בשם דאגלס ארצ'ר, המשרת בסקוטלנד יארד. רעייתו האהובה נהרגה במלחמה, והוא מטפל בבנו היחיד ומנסה לשרוד. הבוס החדש שלו מגיע מגרמניה ונחוש לחסל את המחתרת הבריטית, ואנשי המחתרת מצדם מנסים לשכנע את ארצ'ר להצטרף לשורותיהם.
במהלך חקירת מקרה רצח הקשור לעסקי השוק השחור, ארצ'ר מתוודע לעיתונאית אמריקנית אמיצה ואפופת מסתורין. תוך כדי החקירה הוא נחשף למאבקים פוליטיים גלויים וסודיים אחד, ולקונספירציה בינלאומית, שיאלצו אותו לקבוע עמדה מוסרית. "בבריטניה אנחנו רגילים לחשוב על כך שגרמניה הנאצית כבשה את אירופה, אבל למעשה הנאצים כבשו תחילה את גרמניה, דרך פרקטיקות של פחד ואיומים", אומר ריילי. "אתה צריך להיות מישהו חזק להחריד כדי לעמוד כנגד משהו כזה - אנחנו מכירים את מי שניסה להתנגד, זו סיטואציה קשה".
הסדרה עולה לשידור בימים שבהם הימין הקיצוני מרים את ראשו באירופה ובארה"ב. "כמובן שכולם רוצים להשוות את תקופת הפשיזם והנאציזם עם הכאן והעכשיו. כמובן שאיננו יכולים להתעלם מעלייתו של הגל הימני באירופה. ייתכן שכולנו נצטרך בקרוב להכריע בשאלות שהדמות שלי נתקלת בהן, אני מקווה שלא. בכל מקרה, כולם מתחקרים אותי על דונלד טראמפ. בדיוק הזהרתי קולגה שלי שחיכה בחוץ לראיון: 'תתכונן לשאלות על טראמפ'".
ריילי מגלה שגילום התפקיד היה כרוך בתחושות קשות. "היו רגעים מזעזעים, למשל כשראינו ניצבים עם הטלאי הצהוב - ובמקום jude כתוב עליו jew באנגלית - אלה הרגעים שבהם אתה מתפכח. החוויה כולה דרמטית מאוד. גם צילומי הסצנה בבית הקברות בו קארל מרקס קבור, שפתאום מתגודדים בו חיילים גרמנים - לא היו קלים. זה עושה לך משהו. זה מחריד אותך, כשאתה רואה משהו כזה".
כדי לצלול לתוך התפקיד והתקופה, צפה ריילי ב"הצער והחמלה", יצירת המופת התיעודית של מרסל אופולס שבחן את מיתוס ה"רזיסטאנס" בתקופת הכיבוש הנאצי בצרפת, והדגים את שיתוף הפעולה בין הצרפתים לנאצים. "'הצער והחמלה' מראה איך אנשי המעמד העליון או מעמד הביניים הזדהו עם הפשיזם או היו מוכנים להסכים לו, כל עוד הורשו להחזיק במה שהיה להם, ולכן לא התנגדו לו. באנגליה שוררת איזו תודעת גאווה מדומה בעניין, משום שמעולם לא נכבשנו. אם היו כובשים אותנו והיינו משוחררים, אני חושב שהיו לנו הרבה יותר שאלות על מי שיתף פעולה ומי לא - כמו שאר אירופה".
ריילי גם צפה בסרטים של המפרי בוגרט משנות ה-40 וה-50 - "לא בהכרח סרטי בלש פרטי", כדי להיכנס לדמות הבלש. אני מרותק מהתקופה הזאת, ונהניתי לעטות את התלבושות. חלק מההנאה שבמשחק היא להתחפש".
שמרת על המגבעת מהסדרה?
"שמרתי הרבה דברים. אני נועל כעת את הנעליים שהיו לי בסדרה. הן היו יקרות מאוד, אל תגלה למפיקים שלקחתי אותם ושאני משתמש בהן".
חבר בלהקה הגרועה ביותר באנגליה
ריילי הגיח לעולם לפני 37 שנה בכפר מנסטון שבמערב יורקשייר, ובנעוריו השתתף בתיאטרון הארצי לצעירים באנגליה, אבל ויתר על משחק כדי להיות מוזיקאי ושותף בלהקה. "חשבתי שאם אשחק באופרת סבון, אף אחד לא יקח אותי ברצינות כמוזיקאי. אבל בסוף הקריירה המוזיקלית שלי כשלה נחרצות - קיבלנו את אחת הביקורות הנוראיות ביותר שפורסמו אי פעם ב 'the new musical express', שמעמדו היה אז כמעמד התנ"ך בתחום, וחברה ההפקה שלנו העיפה אותנו מיד".
אתה זוכר מה כתבו עליכם?
"בטח שאני זוכר, אני גם זוכר מי כתב את זה - לא משנה שזה קרה לפני 12-11 שנה. זה היה נורא, קיבלנו ציון של 1 מתוך 10. היו רק עוד שתי להקות נוספות, שקיבלו ציון כזה בהיסטוריה של העיתון. ניסינו לשכנע את חברת ההפקה שלנו שהלהקה הכי גרועה באנגליה זה דווקא קטע מוכר - אבל הם לא חשבו ככה".
בצר לו, ריילי התקשר לסוכנת השחקנים שהחתימה אותו בגיל 19. "אמרתי לה: 'אעשה כל דבר עכשיו'. וממש בשבוע שבו דיברנו, היא חיפשה מישהו שישחק את איאן קרטיס לסרט 'קונטרול' שעסק בלהקה joy division. הבמאי אנטון קורביין חיפש שחקן לא מוכר, ומשום שהלהקה שלי הייתה גרועה כל כך - לאף אחד לא היה מושג מי אני".
הופעתו כאיאן קרטיס המיוסר שהתאבד ב-1980, סימנה את ריילי כהבטחה גדולה. הוא זכה בפרסים אחדים, הרשים את באי פסטיבל קאן, והחל לקבל הצעות משחק.
מאז הקריירה שלו לא הייתה אחידה ברמתה (בין היתר הופיע ב"בדרכים" וב"גאווה ודעה קדומה וזומבים"), וריילי ידע עליות וירידות. "אני משתדל לא לחשוב יותר מדי על הדברים שסירבתי להם, והאם הייתי צריך לומר כן, בגלל שזה לא מביא אותך לשום מקום. בדרך כלל אמרתי 'לא' לדברים הנכונים".
לפחות להצעה של אנג'לינה ג'ולי הוא לא נענה בשלילה. "היא ביקשה ממני לשחק איתה ב'מליפיסנט', אז ברור שהסכמתי. כל סצנה בה הופעתי הייתה איתה, ונהניתי מאוד מהחוויה. אנג'לינה היא אישה מרשימה וקולית. זה מדהים איך היא מספיקה לתמרן בין גידול הילדים, פעולות הצדקה שלה והופעותיה בסרטים. אני מרגיש לידה עצלן. יחד עם זאת, לא נהניתי משלוש השעות שביליתי כל יום באיפור ב'מליפיסנט', אבל יש עבודות גרועות מלהיות העוזר של אנג'לינה ג'ולי".
היית רוצה לעשות עוד שובר קופות כמו "מליפיסנט"?
"לא ממש חשבתי על 'מליפיסנט' כעל שובר קופות - השתתפתי בו מפני שהרגשתי שאסור לי לסגור את עצמי לאפשרויות ולעשות רק סרטים עצמאיים".
אתה נבחן לעוד תפקידים בהפקות הוליוודיות גדולות?
"אני לא נבחן, ואני לא בטוח שנותרו עוד גיבורי-על לשחק. כולם כבר גולמו".
ריילי גר בעשור האחרון בברלין, עם רעייתו ואם בנו - השחקנית הרומנייה-גרמניה אלכסנדרה מריה לרה, שהכיר בצילומי "קונטרול". "אם תסתובב בברלין, תגלה שהגרמנים בהחלט לא רוצים לשכוח את עברם, זה חשוב להם מאוד. לאומנות היא משהו שמזהירים מפניו כאן בגרמניה, עוד בבית הספר.
"אגב, אחותי אחותי שלחה לי מאמר שפורסם ב'טיימס' שהביע תדהמה על כך שהערוץ הגרמני ארט קנה את 'SS-GB', ושהם 'סוף סוף מתמודדים עם העבר שלהם'. חשבתי שזה מאמר מגוחך – כאמור, הגרמנים ניצבים אל מול עברם, בדיוק כמו שהבריטים ניצבים. אני שמח ונרגש שערוץ גרמני קנה את הסדרה, וכך היא תיחשף לקהל רחב מאוד. לטעמי, זה סימן ברור לעניין בתקופה שבה היא מתרחשת".