שביתה מחר באגד - מיליון וחצי נוסעים ללא תחבורה
ההסתדרות נערכת להשבתה גורפת של כל קווי אגד מחר, במחאה על אי הגעה עם משרדי התחבורה והאוצר להסכם תמיכה כספית. שרי התחבורה והאוצר התעלמו במשך חודש מההכרזה על שביתה צפויה. אגד: "העובדים חוששים לעתידם הכלכלי". שר התחבורה נגד אגד: "אתם דינוזאור שמסרב להתאים עצמו למציאות"
מחר (יום ג') מתוכננת שביתת ענק של אגד ברחבי הארץ שצפויה להוביל לכאוס בכבישים.
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מאשים את כחלון וכץ כי במשך חודש מאז הכריז על השביתה הצפויה, נמנעו השניים, עד אמש, מלהתערב במשבר. אמש התקיימה פגישה עם שר התחבורה שבחר מצידו לאיים על אגד, ואילו שר האוצר כחלון ששקוע במשבר בתאגיד השידור הציבורי, נמנע מלהתערב בנושא. ראש אגף התקציבים, אמיר לוי, יצא לחו"ל דווקא בימים הקריטיים למשבר ולסגנו, אודי אדירי, אין סמכות לקבל החלטות בנושא. בנוסף, פגישה שהייתה אמורה להתקיים אתמול עם מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, בוטלה בשל בעיה בלוחות הזמנים.
אחת האפשרויות שנבדקות כעת היא לפתור באופן מיידי רק את סוגיית שכר העובדים, אך לא את הסכם הסובסידיה (תמיכה כספית ממשלתית), מה שבעצם ימנע פתרון שורש למשבר.
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
הרקע למשבר הוא חוסר ההסכמה בין ההסתדרות למשרדי הממשלה, בנוגע לחתימה על הסכם סובסידיה, לאחר שתוקפו של ההסכם הקודם פג לפני למעלה משנה וחצי. בהודעה בה הכריז על השביתה, הדגיש יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי "פעם אחרי פעם התרעתי על המשבר המעמיק, אבל משרדי התחבורה והאוצר ניצלו את ההתנהגות האחראית של ההסתדרות והעובדים, והמשיכו לייבש את אגד".
ניסנקורן הוסיף כי "גם עתה, חודש לאחר שנודע להם על מועד השביתה, נמשכת גרירת הרגליים, תוך פגיעה מכוונת בהעברת הכספים לאגד. מי שכבר משלם על ההתנהלות הזו הם הנהגים אבל על הפרק עומד מחיר גבוה בהרבה. משרדי התחבורה והאוצר נוטלים סיכון שעלול למוטט את אגד, תוך הסבת פגיעה אנושה לכל ענף ההיסעים בישראל. המאבק על המשך פעילותה של אגד הוא מאבק על האינטרס הציבורי".
יו"ר ההסתדרות סיכם כי: "מדובר באלפי נהגים ובני משפחותיהם ובציבור של מיליון וחצי נוסעים מדי יום. אני תקווה כי שר התחבורה ושר האוצר יבינו את גודל השעה ויפעלו למניעת המחדל".
יחד עם זאת, גם בשעות אלו מתקיימים בין הצדדים מגעים אינטנסיבים, בהשתתפות יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, בניסיון להגיע להסכם שימנע את השביתה.
דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה:
"הנהלת אגד מצרה על החלטת ההסתדרות וועד העובדים הארצי על כי בחרו להשבית את שרותי החברה, הגם שניתן להבין ולהזדהות עם חששם המוצדק לאובדן האופק הכלכלי שלהם בשל גרירת הרגליים המתמשכת ואולי המכוונת - שנה וחצי של דברת סרק - של משרדי הממשלה במשא ומתן עם הנהלת אגד.
"דבר זה גורם לאי חידוש ההסכם הקיבוצי בין הנהלת אגד לבין וועד העובדים הארצי וההסתדרות.
"הנהלת אגד תעשה ככל שביכולתה למנוע ובוודאי שלמזער את נזקי השביתה, ככל שיהיה ביכולתה לפעול בעניין. באמצעות הפעלת מקצת מקווי השרות על ידי חברי אגד בעלי רשיונות נהיגה לאוטובוסים, אשר מהווים כ-20% בקירוב מכלל נהגי החברה.
"אנו קוראים לשרי האוצר והתחבורה להיכנס לאלתר לעובי הקורה כדי למנוע את הכאוס התחבורתי שעלול לפרוץ ביום שלישי הקרוב, תוך פגיעה קשה ומתמשכת במשק ובחברה".בנוסף, הנהלת אגד פנתה לבית הדין לעבודה, כדי שיוציא צו שימנע את השבתת קווי התחבורה.
משרד האוצר מסר בתגובה: "בין המדינה לאגד מתקיים משא ומתן במשך למעלה משנה על הסכם סובסידיה, במהלך השבוע האחרון התקיימה ישיבה נוספת בין הצדדים. על אף שטרם הושגו הסכמות ועל מנת שלא לפגוע בשירות התחבורה הסדיר, הגדילה המדינה את התשלומים שהעבירה לאגד בלמעלה מ-100 מיליון שקל.
"למרות שהמדינה הקדימה את תשלום המקדמות לחברה, השירות שניתן על ידי אגד - במיוחד בירושלים, לא עלה בקנה אחד עם מחויבות החברה. הטענות אודות פגיעה בשכר הנהגים משוללות כל יסוד, מאחר שרק לפני שנה יזמו המשרדים בעצמם העלאה גורפת של שכר הנהגים בכ-20%, ואף הבטיחו את זכויות נהגי אגד בנושא זה אל מול הנהלת החברה, לרבות העברת עשרות מיליוני שקלים לחברה לנושא לפני חודשים ספורים בלבד.
"משרדי האוצר והתחבורה פועלים לחתימת הסכם חדש מול אגד שיבטיח לציבור שיפור משמעותי ברמת השירות של אגד על ידי הגברת התחרות והתייעלות של החברה. צר לנו שבמקום לפעול לשפר את רמת השירות הירודה של החברה, נוקטת ההסתדרות בצעדים שמטרתם פגיעה באזרחים המסתמכים על שירותי התחבורה הציבורית".
השר כץ לאגד: "אם לא תעשו מה שנדרש - תעלמו"
השר כץ הורה אתמול להנהלת אגד לשבת מיידית עם העובדים וההסתדרות על תנאי העבודה והסכם שכר חדש שיאושר על ידי הממשלה, במנותק משאר המשא ומתן ולהפסיק להחזיק בעובדים כבני ערובה.
כץ הורה להנהלת אגד לקיים משא ומתן מזורז עם העובדים על תנאי עבודתם, במסגרת המשא ומתן אותו הם מנהלים מול הממשלה על המשך הרפורמה בתחבורה הציבורית. מנגד, הורה כץ לאוצר להתאים את המקדמות הנדרשות לחברה ולא להשתמש בהן כדי לפגוע בחברה וכקלף מיקוח.
"אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים את עצמו למציאות המשתנה. אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את ההחלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו. למרות הערכתי ליכולות החברה ולהיסטוריה שלה, אני לא אוותר ואם אצטרך לנהל מאבק ציבורי, כמו שנאלצתי לעשות בנמלים ובמקומות אחרים, אעשה זאת ולא אאפשר לשום גורם פוליטי להתערב", אמר כץ.
כץ הוסיף כי חברת אגד חייבת לעבור שינוי ולהתאים עצמה לעידן התחרות ולרמת השירות הנדרשת מתחבורה ציבורית מודרנית, כמו במדינות המפותחות בעולם.
כץ ציין כי העיקרון המנחה את משרד התחבורה הוא רמת שירות ותחרות ועל כך אין בכוונתו להתפשר. "המטרה היא תחבורה ציבורית יעילה ברמת אירופאית, כפי שאנו מקדמים, במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית".
מוניות השירות: נתגבר את הנסיעות בשעות השיא
מהתאגדות מוניות השירות הפעילות נמסר כי "אנו מתגייסים לתת מענה תחבורתי בשעות השיא של היציאה והחזרה מהעבודה. אין שום סיבה שהנוסעים יהיה קורבנות של טייקונים, אשר מנהלים את מאבקיהם האישיים בצורה צינית על גבם של לקוחותיהם".
בהתאגדות ציינו כי בשנה האחרונה הם נאבקים על תשלום באמצעות כרטיס "רב קו" לנוסעיהן, הכולל בתוכו סובסידיה זהה לאוכלוסיית הזכאים, בדומה לנוסעי אגד. "אנו תקווה כי שר התחבורה, ישראל כץ ושר האוצר, משה כחלון, כמו גם חברי ועדת הכלכלה, יבינו את הצורך במוניות השירות לא רק בימי משבר ושביתות אוטובוסים, אלא גם בימות שגרה.
"כשירות תחבורה ציבורית משלים, אנו דורשים לנוסעינו את אותם אמצעי תשלום ואותן הנחות המגיעות להם ממילא כמחזיקי 'רב-קו'. אין שום סיבה שיידרשו לשלם מחיר מלא ובמזומן".