לפחות לשבוע: נדחתה השביתה שתוכננה באגד
בית הדין לעבודה שלח את הנהלת אגד וההסתדרות שמייצגת את העובדים להגיע למתווה לפני פרוץ השביתה מחר בבוקר שתגרום לכאוס תחבורתי. לאחר מכן הגיעו הצדדים להסכמה לדחות את השביתה ואם לא יושג מתווה עד יום שלישי הבא, ישובו הצדדים לבית הדין
בדיון שנערך הערב (ב') בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב החליטו הנהלת אגד וההסתדרות לדחות את השביתה שתוכננה למחר בבוקר. בהמלצת השופטת אסנת רובוביץ' הסכימו הצדדים להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי עד יום חמישי הקרוב, ובו תצטרך המדינה להביע את עמדתה על ההסכם עם העובדים לכל המאוחר עד יום שלישי הבא. לאחר מכן, אם המתווה יגיע למבוי סתום, ייפגשו הצדדים שוב בבית הדין לעבודה. נציג העובדים, עו"ד אוהד שילוני, אמר כי הוחלט לקבל את המתווה בהסכמת הוועד וכדי לא לפגוע בציבור הנוסעים.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "אף אחד לא חיפש את השביתה. אני שמח שבית הדין הבין שכל הצדדים צריכים להיכנס למשא ומתן בלוחות זמנים. בית הדין קצב תשעה ימים בסך הכול לסיים את הסאגה הזאת. אנחנו רוצים להיות אופטימיים, אבל אם בתום התשעה ימים האלה לא נגיע להסכמות, אנחנו נחזור לדרך המאבק ולא ננוח דקה עד שיושג ההסכם הקיבוצי שמשתהה קרוב לשנה וחצי".
הדיון בבית הדין עסק בבקשת הנהלת חברת אגד למנוע את השביתה שעליה הכריז יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ואמורה הייתה להשפיע על מיליון וחצי נוסעים. בתחילתו שלחה השופטת רובוביץ' את הצדדים להגיע למתווה מוסכם שיועבר לאישור המדינה על ארבעה נושאים: העלאת שכר, שכר עידוד, כימות שעות לילה וטבלאות שכר.
יו"ר אגד אבי פרידמן: "המרוויחים העיקריים הם תושבי מדינת ישראל. אני שמח שהצלחנו ליישם את רצונו של שר התחבורה שביקש שנשב ונמנע את השביתה. תחושת הבטן שלי אומרת שהמדינה, ההנהלה והעובדים הבינו שאנחנו חייבים לעשות משולש כדי להגיע להסכם שיהיה ארוך טווח וייתן אופק ארוך טווח בהתאם".
שר התחבורה ישראל כץ בירך על "ביטול השביתה באגד ומניעת סבל ופגיעה מיותרת ביותר ממליון נוסעים" והוסיף: "על חברת אגד להתאים את עצמה לשינויים ולהתפתחויות ואין בכוונתי להתפשר בנושא. המטרה היא תחבורה ציבורית יעילה ברמה ארופאית כפי שאנו מקדמים כיום במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית".
לפני הדיון: עובדי אגד הם בני ערובה
לפני הדיון הבהיר אדרי את המניע לבקשה להוציא את השביתה לפועל. "אנחנו מבקשים זכות לגיטימית לממש שביתה. במשך שנה ושלושה חודשים, עובדי אגד הם בגדר בני ערובה למאבק בין האוצר לאגד". אדרי הזכיר את השביתה הקודמת באגד בנובמבר האחרון שאחרי יממה הובילה את המדינה להעביר לחברה 150 מיליון שקלים. "בפעם הקודמת זה הוכיח את עצמו לצערי. אנחנו לא מחפשים את השביתה הזאת, אבל השביתה לא מוגבלת בזמן", הבהיר נציג ההסתדרות.
נציגת אגד, עו"ד ארנה שר ממשרד עורכי הדין נ.פינברג ושות', הסבירה שבשנת 2015 הסתיים החוזה הקיבוצי עם העובדים ומאז טרם נחתם הסכם סובסידיה עם המדינה. "אגד מבינה שנציגות העובדים צודקת אבל כשאגד לא יודעת מה מסגרת התקציב שלה כי לא נחתם הסכם סובסידיה עם המדינה, היא לא יכולה לקדם הסכם עם העובדים כי היא לא יודעת מה ההוצאות וההכנסות שלה".
אדרי אמר לשופטת במהלך הדיון: "כשאני שומע את סמנכ"ל הכספים בחברה אומר שעוד מעט לא יהיו משכורות כי המדינה לא מעבירים כספים, זה מקומם. בפעם הקודמת ששבתנו, המדינה העבירה אחר כך כסף,
כלומר זכות השביתה היא כורח המציאות".
גלעד ריקלין, סמנכ"ל הכספים באגד, הסביר שחברת האוטובוסים מקבלת כמיליארד שקלים סובסידיות מהמדינה מדי שנה, דבר הקובע את תקציבה השנתי. "ההסכם האחרון הסתיים לפני שנה וחצי ומאז אגד לא יודעת מה ההכנסות שלה", אמר ריקלין. "כשאנחנו יושבים עם העובדים אין לנו מושג מה ההכנסות שלנו ולא יודעים כמה אפשר לתת להם. הממשלה דורשת מאיתנו שנוריד מיליוני שקלים בשנה מההוצאות שלנו. מצד אחד עובדים דורשים שכר ומצד שני אני צריך להוריד שכר כי זה מה שהממשלה דורשת".
לפני ההכרזה על ביטול השביתה הודיע משרד התחבורה שיופעלו שאטלים ללא תשלום לבתי חולים, לתחנות רכבת ולמקומות מרכזיים בערים, שבהן אגד פועל.