欢迎! התיירות הסינית כובשת את ישראל
הזינוק בתיירות הסינית לישראל הביא לטלטלה בענף, שנדרש להכנות אינטנסיביות וייחודיות לקראת האורחים החדשים. מארוחת הבוקר והחדר במלון, דרך הטיולים שהם חייבים להספיק בהם בערך הכל, ועד לקניות ("יכולים ללמד את הישראלים מה זה לא לצאת פראיירים"). הצפי לשנה זו: 100 אלף תיירים סינים בארץ הקודש
התיירות הסינית לישראל היא כבר עובדה בשטח. מאמצי השיווק של משרד התיירות הישראלי בסין (כמעט עשרה מיליון שקלים בשנה), כמו גם הגדלת נפח פעילותה של חברת התעופה הסינית היינאן בישראל, הביאו לגידול של כמעט 70% בתיירות מסין לישראל בשנה האחרונה.
במספרים מוחלטים, מדובר על 79,268 תיירים שבחרו בארץ הקודש כיעד החופשה שלהם. אמנם עוד לא בשמיים ביחס למבקרים ממדינות אחרות, אבל היעד עליו מדברים במשרד התיירות לשנה זו ולשנה הבאה, הוא כבר רציני הרבה יותר - חציית רף ה-100 אלף תיירים בשנה.
התייר הסיני מתעניין מאוד בהיסטוריה ובתרבות הישראלית, מהגדרת העם היושב בציון כ"עם הספר" ועד ל"Start Up Nation" של השנים האחרונות. העניין העיקרי של הסינים מתרכז בירושלים, בה מבקרים 81% מהתיירים כאשר האטרקציות המרכזיות הן כנסיית הקבר והכותל המערבי.
עוד כתבות בפרויקט "הסינים באים":
הסמארטפונים מסין משתלטים על העולם
מכונית בעיצוב מקורי? הסינים מעתיקים בלי בושה
המוזיקאים והתוכניות שהסינים הכי אוהבים
הסלבס הסינים הכי מפורסמים בעולם
ללמוד מהסינים: מורים מומחים, תלמידים לא מבריזים
עדכונים נוספים כל הזמן גם בפייסבוק של ynet חופש
כמו כן, תוכלו למצוא אותם גם בתל אביב (71% מהמבקרים) ובים המלח (56% מהמבקרים). על פי הנתונים הרשמיים, התייר הסיני גם מכניס כסף לישראל יותר מזה האירופי. לשם ההשוואה, תייר סיני מוציא בממוצע ביום בישראל כ-267$, לעומת חברו הצרפתי שיוציא 158$ ביום.
"תייר מתוחכם וסקרן"
בורה שניטמן, נספח התיירות של ישראל בסין שגם יוביל את הצגת ישראל ביריד התיירות הסיני שייערך בסוף החודש בבייג'ינג, מתאר בשיחה עם ynet את התייר הסיני המגיע לישראל כמתוחכם וסקרן.
"זה תייר שרוצה ללמוד על ההיסטוריה והתרבות של העם היהודי, תייר שמוציא הרבה כסף ואוהב לקנות, אוהב להתפנק, להסתובב ולשוטט בסמטאות ירושלים אבל גם לשהות בחופי תל אביב".
אחת הסיבות לגידול בתיירות הסינית היא כאמור חברת התעופה היינאן, שהחלה את פעילותה לפני כשנה בישראל, וכיום מפעילה ארבע טיסות שבועיות בין תל אביב לבייג'ינג. בחודש ספטמבר 2016 נרשמה נקודת מפנה דרמטית בפעילות החברה בארץ, כאשר לראשונה עקפה היינאן את אל על במספר הנוסעים בקו, והפכה למוביל העיקרי בין המדינות.
דייסת אורז ופרחים אדומים
הצלחת החברה בישראל הובילה אותה לבחינת הפעלת קו נוסף מתל אביב, שככל הנראה ייצא לפועל לקראת סוף 2017, לשנגחאי. כמו כן, רשת המלונות הסינית HNA, שהינה חלק מתאגיד התיירות הפרטי הגדול בסין הכולל גם את חברת התעופה, בוחנת ברצינות אפשרות להיכנס לפעילות בישראל ולפתוח מלונות בארץ.
אבל עד שייפתחו מלונות סינים בארץ, התייר הסיני לן בחופשתו במלונות הישראליים, שעברו מהפכה של ממש בכל הקשור באירוח סינים. רועי קרייזמן, מנהל אגף סין והמזרח הרחוק ברשת מלונות "דן", מספר שמדובר בעבודה מתמשכת ובלימוד המתבצע גם מישראל וגם מסין, של התייר המבקר בארץ.
"אנחנו מגיעים לרשתות בינלאומיות בסין, רואים איך הם משווקים, מה מציעים לאורחים הסינים בתוך החדרים, בחדר האוכל, בעמדות הקבלה, רואים - וכל הזמן לומדים ומגבשים המלצות איך להמשיך ולהרים את הרמה של האירוח המוצע לאורחים הסינים".
וכך למעשה נולדה "הפינה הסינית" בחדרי האוכל בבתי המלון, בה מוצעים לאורחים מגוון מאכלים שלנו אולי נראים מוזרים, בעיקר כשמדובר בארוחת בוקר. בין היתר תמצאו שם דייסת אורז עם ברוקולי מאודה ורוטב שום, לחמניות באן וברוקולי מאודה, ועוד שלל רטבים וטעמים המתאימים לחך הסיני. בבתי המלון מספרים שהופתעו לראות כי גם האורחים שאינם מגיעים מסין, מגוונים בארוחות הבוקר במאכלים השונים הללו.
האירוח בבתי המלון נמשך גם אל תוך החדרים, שהותאמו במיוחד לתייר הסיני וצויידו בהתאם. את ערכת הקפה מחליפה ערכת חליטת תה מסוגים שונים, בטלוויזיה תמצאו שני ערוצים ייעודיים בסינית ואפילו הכפכפים שלצד המיטה הותאמו למידותיהם של האורחות והאורחים.
אנקדוטה נוספת היא הפרחים בחדר האמבטיה שגם הם הוחלפו מלבנים - לאדומים. פרחים לבנים מסמלים בתרבות הסינית מוות ואבל, ולדברי קרייזמן, "חסר לנו שנניח פרחים לבנים בחדרים שלהם". בחדר האמבטיה מחכה לאורחים גם ערכת גילוח וצחצוח אישית עם ברכה מיוחדת, אלמנט חשוב מאוד עבורם, לדברי המארחים. חוברות המידע ושירותי המלון שתמצאו בחדר, תורגמו כולן לסינית.
גם ברשת "ישרוטל" נערכים לאורחים הסיניים באופן דומה, ומציעים ארוחות בוקר סיניות, ערוצי טלוויזיה מותאמים, ערכות גילוח ושדרוגים ושירותים נוספים.
"תעשיית התיירות בישראל צריכה להכין את עצמה לתייר הסיני באמצעות מספר פעולות", אומר שניטמן, נציג משרד התיירות בסין. "צריך לדעת מה התייר הסיני מחפש. הוא רוצה אוכל סיני, אוהב שיהיו שלטים בסינית, שיהיה לו חומר הסברה בסינית ומורה דרך שיסביר ברמה גבוהה על האתרים בארץ ועל המנהגים של העם היהודי".
מחסור חמור במדריכי טיולים דוברי סינית
אז ישראל ערוכה לתייר הסיני, אם זה בהגעה הנוחה לארץ או בבתי המלון. אבל בתחום הטיולים בארץ שאליהם הסינים מאוד רוצים לצאת, המצב שונה. יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, אומר ל-ynet כי אנחנו עדיין ממש לא ערוכים. "יש חוסר משמעותי במדריכים. התיירות הסינית מחייבת מורה דרך דובר סינית, וכאלה יש מעטים מדי, מה שאומר שנאלצים להשתמש גם במדריכים שאינם מוסמכים. מצד שני, בגלל עודף הביקוש, המדריכים הקיימים משתוללים במחירים שהם גובים ובדרישות שלהם".
פתאל לא אופטימי גם לגבי העתיד לבוא, עם הגידול הצפוי במספר התיירים השנה ובשנה הבאה. "הכל הולך להתעצם. יהיו יותר טיסות, יותר תיירים וכך גם המחסור במדריכים יגדל".
באשר לתיירים שכן מגיעים ויוצאים לטיולים, הוא מספר כי מדובר בתייר תובעני שרוצה לנצל את הביקור עד תום. "בנוסף גם הקניות הן מרכיב חשוב מאוד בטיול שלהם, אבל התייר הסיני יכול ללמד את הישראלים שיעור במה זה לא להיות פראייר".
"בניגוד לתיירות ממקומות אחרים שרק משנים את השפה וכל השאר אותו דבר, כאן זה לא המצב. המסלולים אחרים, ההדרכה שונה ואפילו התנהלות התנועה בטיול עצמו אחרת. במידה מסוימת זה מזכיר את הישראלי המטייל של פעם שהיה רוצה להספיק 20 מדינות בשבוע. הסינים לא מגיעים לכאן לנוח, אלא לטייל ולהספיק כמה שיותר אטרקציות ואתרים, והמדריך צריך לרוץ עם התייר, להיות קשוב הרבה יותר לבקשות ולהתאמץ הרבה יותר עם כל קבוצה".