"אני לא יוצרת פייק ניוז": הצלמת שהיא אימת הסלבריטאים
היא פרסמה תמונות זימה בהן נראה טראמפ מוקף נשים, קייט מידלטון באמבטיה ואלטון ג'ון מככב בפוזות אינטימיות. ידוענים קיללו אותה וזעמו עליה, ולא פעם היא מסתכנת בתביעות - אבל הצלמת הבריטית אליסון ג'קסון ממשיכה לתעתע בצופים, ולביים תמונות פרובוקטיביות, בהן מופיעים כפילים של סלבריטאים ואנשי ציבור - גם אם זה אומר שהיא צריכה לרדוף אחריהם ברחוב. ראיון
בצילום אחר אובמה מעשן ג'וינט; והנה הנסיכה דיאנה מפנה אצבע משולשת אל המצלמה; ביל קלינטון מעורטל כשמסאז'יסטית מושחת את גופו בשמן, ואם עד עכשיו לא פצחתם בזעקות "הו, העיניים, העיניים!" תוך שאתם מתעוורים - אז דעו שגם המלכה אליזבת' פה, והיא מביטה בהשתאות על שני סוסים בעיצומו של אקט הרבעה.
הצילומים האלה אכן קיימים, את כולם חוש הראייה מסוגל לתפוס ועל כולם ניתן להעיד כי הם נראים חיים מתמיד. אך מדובר בלא אחרת מאשר עבודתה של הצלמת הבריטית מעוררת המחלוקת אליסון ג'קסון - שמביימת אותן בקפידה, ובלי לפחד מאף אחד - והכל תוך שימוש בכפילים.
"אנחנו חושבים שאנחנו מכירים סלבריטאים באופן אינטימי - אבל אנחנו לא יודעים איך הם באמת. מה שאנחנו מכירים זו אסופת סיפורים שנערכת על ידי התקשורת. אי אפשר לדעת היום מה אמיתי ומה לא", אומרת ל-ynet ג'קסון, שמבקרת בימים אלה בארץ לרגל הצגת צילומיה בתערוכה "אנונימיX: סוף עידן הפרטיות", במוזיאון חיפה. ג'קסון מספרת איך מותה של הנסיכה דיאנה לפני 20 שנה, היה הטריגר שהצית את כל הפרויקט: "בזמנו, כולם ביכו את מותה של דיאנה. בעיניי זו הייתה תופעה מאוד מוזרה, כי אנשים הכירו אותה רק דרך תמונות. מעט מאוד אנשים הכירו אותה באופן אישי.
"אז אני מסתכלת איך התקשורת מפתה את העם, על המציצנות שנוצרת. הרי המדיה בגדה בנסיכה דיאנה שוב ושוב, עם תמונות וסיפורים אישיים שפורסמו עליה. אז יצרתי תמונה שבה דיאנה מחזיקה ילד - כביכול אחרי מועד מותה. זה נראה אמיתי. כמובן שהתמונה נבנתה מחדש על ידי. כשאתה מסתכל עליה אתה קודם כל חושב "הו, כמה זה נחמד", ואז מבין שזה כמובן לא נכון בכלל.
אז איך את מצפה שהצופים בתמונה יגיבו?
"שלשנייה יחשבו שזה אמיתי, ואז יבינו שלא. וההבנה הזו חשובה מאוד".
"בעיקר עכשיו, עם כל הדיבור על ה'פייק ניוז' שעלה למודעות גם במדיה החברתית, אתה לא יכול לדעת מה נכון ומה לא", היא מתייחסת לנושא הכמעט מתבקש - אבל מסרבת לכלול את הצילומים שלה בהגדרה הזו: "אני לא יוצרת פייק ניוז. אני מנסה ליצור תמונה ודימוי שיחליפו את הדבר האמיתי. זו הדמיה של האמיתי. ואני מעלה שאלות.
"למשל בהתייחס לתמונה של המלכה אליזבת' - את אמנם חושבת שזה אותנטי, אבל את לא יכולה לסמוך על התפיסה שלך. כי האמת שזו אישה אלמונית - ולא המלכה. זה איש פלוני - לא דונלד טראמפ. את תפסת את זה לא נכון".
מי שעוד תפס את זה לא נכון, היה אותו כפיל של טראמפ, שהתלהב במיוחד מהתהילה שבהפיכה לנשיא ארצות הברית באמצע יום בהיר - "הלכנו ברחוב אחרי הצילומים, והוא אמר שהוא רוצה להמשיך להיות דונלד טראמפ, וביקש לא להוריד את הפאה. אני מתארת לעצמי שזה הרבה יותר כיף להיות טראמפ מאשר אלמוני", היא אומרת בגיחוך.
ולא רק האלמוני שלנו הסתנוור מאבק הכוכבים (או מהכתום של הפאה) - לא פחות מ-300 אנשים מילאו את החדר כשג'קסון פרסמה שהיא מחפשת כפיל לנשיא ארצות הברית: "חבשתי פאה על כל אחד מהם - ואף אחד לא התאים. חלקם היו רזים מדי, חלקם שמנים מדי. אף אחד לא נראה דומה. לגבי חצי מהם לא יכולתי להבין למה בכלל באו מלכתחילה. זה היה מוזר מאוד. אני חושבת שחלקם באו רק כדי שיוכלו להגיד משהו על דונלד טראמפ, אולי כמחאה".
אבל את המחאה שלה, קיבלה ג'קסון מכיוון לא צפוי - "צילמתי עם הכפיל מחוץ למגדל טראמפ בניו יורק. בהתחלה התאספו שם 20 נשים במטרה למחות נגד טראמפ, ובסוף 200 נשים עמדו בביקיני מחוץ למגדל והפגינו על היחס שלו לנשים. הסיבה היחידה שהן לא הורידו את החזייה הייתה שהמשטרה לא הרשתה להן".
בכלל, מלאכת מציאת הכפיל המיוחל הייתה די מסויטת עבור ג'קסון. מלבד האכזבה, לדבריה, מכך שמתוך מספר כה גדול של מועמדים לא נמצא אפילו טראמפ אחד לרפואה, גם היא עצמה זכתה לתגובות שליליות מאנשים כשניסתה לדוג את הדונלד שלה - "מצאתי בעצמי ברחוב שלושה אנשים דומים: את הראשון פגשתי בשדה התעופה - הוא נתן לי כרטיס ואחר כך לא ענה לי לטלפונים; השני ניתק לי את הטלפון בפרצוף; ואת השלישי פגשתי בתחנת הרכבת והוא פשוט אמר לי להתחפף. זה פוגע מאוד, ואחרי כמה זמן את כבר מפחדת לצאת ולחפש אנשים שדומים לדונלד טראמפ. אף אחד לא רוצה לעשות את זה".
ואולי אפשר להבין, שכן גם הכפיל זכה למנה הגונה של קללות, כשאנשים צעקו לעברו ברחוב "לעזאזל איתך דונלד טראמפ, אתה לא הנשיא שלי". אבל מה שהפך את זה למעניין יותר, הוא שמיד לאחר מכן אותם אנשים ביקשו לעשות איתו סלפי. "לכי תמצאי את הסיבה לזה", אומרת ג'קסון, ומוסיפה בהכנעה: "אנשים פשוט מסוקרנים מסלבס. ואני חושבת שדונלד טראמפ מקבל המון קרדיט רק מתוקף היותו סלב, אפילו שאנשים שונאים אותו. למעשה אנחנו לא יודעים הרבה על טראמפ. אנחנו לא יודעים איך הוא בבית. אנחנו רק עסוקים בלתהות איך הוא".
וזה בדיוק הפרדוקס שג'קסון שמה עליו את הזרקור בעבודותיה - אותה מציצנות כמעט אובססיבית כלפי ידוענים, שמבוססת על תדמית שאינה בהכרח קשורה למי שהם בחייהם הפרטיים, אלא למי שהם נראים דרך צינורה הפתלתל של המדיה.
ג'קסון לא מפחדת לשים על כך את הזרקור, וגם לא נראה שחוששת פן תקום בוקר אחד ותראה שהנשיא צייץ עליה בטוויטר: "תלוי מה הוא היה מצייץ. אפשר לומר שאין פרסום רע. אם הוא יכתוב משהו רע על העבודה שלי - זה למעשה יהיה טוב בשבילי, כי הוא יחזק את מה שאני אומרת בתמונה. הוא יכול לזעום, אבל אני לא חושבת שזה באמת יקרה".
ותגובה אישית לתמונות קיבלת ממנו פעם?
"אני לא יכולה לדבר על זה".
המשיכה ליצור תמונות מפוברקות על טראמפ מובנת. אבל מה עשתה לך המלכה אליזבת'?
"המלכה אימצה סגנון מאוד שונה מדונלד טראמפ, אבל משפיע באותה מידה. היא מעסיקה את הציבור במידה רבה, ומתמודדת עם התקשורת טוב מאוד. יש לה סרטונים אותנטיים בהם רואים אותה למשל עושה ברביקיו ופעילויות בסגנון, אז זה גורם לאנשים לחשוב שהם יכולים להציץ לתוך הארמון - אבל הכל מטעמה ומתוכנן מראש. והיא מאפשרת לאנשים להשתמש בדמיון לגביה".
אבל מציצנות היא נטייה טבעית. בטח את גם חוטאת בה.
כמובן. אני חייבת להיות מודעת למציצנות שלי, אחרת לא הייתי יוצרת מה שאני עושה. הצילום מגרה את הנטייה המציצנית. בתמונה רואים רק אובייקט דו מימדי, את אף פעם לא תוכלי להגיע למושא התמונה המקורי. ומה שאת לא יכולה להשיג - את רוצה יותר".
ג'קסון מעידה כי חשוב לה שאנשים ידעו שהתמונות שלה אינן אמיתיות, ולכן על גבי רוב התמונות יש טקסט שאומר 'זה לא דונלד טראמפ' או 'זו לא המלכה'. עם זאת, אולי עליה לשקול להגדיל את האותיות: "היו אנשים שכעסו מאוד. ידוען אחד בעט בקיר, קייס מוס התחילה לצרוח "לא לא לא", ואמרה לי ללכת לעזאזל. עברתי הרבה התעללות במובן הזה. פעם הציגו אותי בפני טוני בלייר והוא הפנה אלי את הגב מיד.
"אני חייבת לשמור על פרופיל נמוך כי זה חשוב לביטוי האמנותי שלי. אני לא רוצה להיות מוטרדת מבריונות. הייתי אומרת שרוב הסלבס מבינים מה אני עושה וחלק מהם אפילו אוסף את העבודה שלי. כשוויקטוריה בקהאם ראתה את הצילום היא אמרה שלא זכור לה שדגמנה לאותה תמונה. ממשפחת המלוכה לא הייתה תגובה, אבל אני יודעת שהנסיך וויליאם לא הסכים שאצלם את הפורטרט שלו; ולאלטון ג'ון יש חוש הומור נהדר".
והייתה גם הפעם ההיא בה ג'קסון מצאה את הכפיל המושלם לניקולס קייג': "רדפתי אחרי מישהו ברחוב, אמרתי לו שהוא ממש דומה לניקולס קייג' ושאלתי אם הוא רוצה לשתף פעולה. והוא אמר לי - 'עופי ממני'. רדפתי אחריו יותר ויותר, בעוד שהוא בורח ממני. ואז הוא אמר לי 'לכי לעזאזל'" - וכמו שמחייבים חוקי הקומדיה, עד מהרה התברר לג'קסון כי מדובר בלא אחר מקייג' עצמו. "באותו ערב ישבתי במרפסת במלון בו שהיתי, ובאופן מקרי הוא שהה באותו מלון. אז הוא הגיע אלי להתנצל על גסות הרוח שלו. כעסתי כל כך - אמרתי לו שיתחפף".
את הספר של ג'קסון, "Private", זה שריכז את כל התמונות, נאלצה להוציא באופן עצמאי, מאותה סיבה שבתחילה התמונות שלה זכו להתעלמות גורפת גם מצד התקשורת: אף אחד - מוציא לאור או עיתון - לא רצה לפרוש חסות על התמונות האלה לפני הבחירות לנשיאות. "הם היו מאוימים מדי מטראמפ וגם לא יכלו להבין למה בחרתי ליצור את התמונות. אמרתי להם שהוא הולך להיות נשיא. הם, בתגובה, אמרו שאני מדברת שטויות, ושגם התמונות שלי הן שטויות. רק שישה חודשים לאחר הבחירות כולם פרסמו אותן - ועכשיו הספר הוא רב מכר. איזה שינוי".
קרה ששאלת את עצמך אם מה שאת עושה בסדר מבחינה אתית או מוסרית?
"כל העבודה שלי היא על אתיקה. על זה שאנחנו לא יכולים להאמין למה שאנחנו רואים, על השאלה למי יש הזכות ליצור סיפורים, לפרסם אותם ולהפוך אותם לאמת כשהם לא. אז אני דואגת מאוד לווסת את עצמי ולדעת על איזו תמונה אני עובדת".
תבעו אותך פעם?
"אני לא יכולה לדבר על זה ברגע זה. עם זאת, פעם עורכי דין יעצו לי לא להראות תמונה כדי שלא יתבעו אותי. זה כמובן גורם לי לרצות יותר להראות את התמונה, אבל מצד שני אני לא יכולה להרשות לעצמי להיתבע".
"כן. ואני חושבת שזה מאוד חשוב. אני אמנית, אם אעשה מה שאומרים לי - לא תהיה לי עבודה. האם זה לא תפקידם של האמנים לומר דברים שאנשים אחרים לא אומרים?".
הביקור של ג'קסון בישראל נראה תמים, והיא מביעה סקרנות רבה לגבי הארץ, ההיסטוריה והתרבות. עד שזיק שובב מתגנב לקולה והיא שואלת באקט ספונטני: "אני מחפשת כפיל של נתניהו. את מכירה מישהו שנראה כמוהו?". אז אם יש לכם גוון סגלגל בשיער, ולא קוראים לכם מריאנו - מי יודע, אולי תככבו אצלה ביום מן הימים.