משרד האוצר: תלמידים מעדיפים 5 יחידות בביולוגיה, ירוויחו כפול בלימודי המחשבים
לפי הכלכלן הראשי, כ-20 אלף תלמידים נבחנו בחמש יחידות ביולוגיה, לעומת כ-7,000 במדעי המחשב. לעומת זאת, בוגרי מדעי המחשב באוניברסיטה מרוויחים 28 אלף שקלים מול 12 אלף שמרוויחים בוגרי ביולוגיה
ביולוגיה הוא מקצוע הבחירה הפופולרי לבגרות מורחבת ברמת חמש יחידות לימוד. כך עולה מהסקירה השבועית שפרסם היום (א') הכלכלן הראשי במשרד האוצר. עוד עולה כי מספר הנבחנים בחמש יחידות מחשבים בולט ברמתו הנמוכה אל מול המקום המרכזי שתופסים כישורי התכנות בעולם התעסוקה.
על פי הנתונים, נכון לשנת 2015, כ-20 אלף תלמידים נבחנו בביולוגיה ברמה של חמש יחידות, אל מול כ-9,000 בפיזיקה ואר כ-7,000 ניגשו לבחינת הבגרות במדעי המחשב ברמת חמש יחידות לימוד.
לפי הכלכלן הראשי, ב-15 השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר הנבחנים בביולוגיה לעומת היציבות במספר הנבחנים במדעי המחשב, זאת בניגוד למגמות הביקוש בשוק העבודה. מהנתונים עולה עוד כי יותר מפי 5 תלמידות לומדות ביולוגיה אשר מדעי המחשב. כמו כן, לימודי המקצועות הטכנולוגיים תופסים מקום נמוך בהבה בקרב הבנות מאשר אצל הבנים.
הממצאים מראים שישנו חוסר התאמה בין המגמות בבחירת מקצועות הבגרות לבין צרכי שוק העבודה. הנתונים מראים שבוגרי הנדסת מחשבים ומערכות מידע באוניברסיטה מרוויחים את השכר החודשי הממוצע הגבוה ביותר בשוק התעסוקה, כ-28 אלף שקלים. מי שלמדו מדעי המחשב באוניברסיטה מרוויחים כ-27 אלף שקלים ובוגרי רפואה מאוניברסיטה מרוויחים כ-23 אלף שקלים.
בוגרי מדעי המחשב ממכללה מרוויחים כ-18 אלף שקל. לעומת זאת, בוגרי ביולוגיה מאוניברסיטה מרוויחים בשוק העבודה כ-12 אלף שקל בלבד, כ-60% בלבד מהשכר של בוגרי מדעי המחשב במכללות.
הכלכלן מוסיף כי קיים קשר ברור בין המגמה שאותה הרחיב התלמיד לסיכוי שילמד אחר כך מדעי המחשב, המקצוע המבוקש בשוק כיום. על פי הנתונים הסיכוי שמי שנבחנה בבגרות במדעי המחשב גבוה תלמד את המקצוע באוניברסיטה גבוה בערך פי חמש מהסיכוי של מי שעשתה בגרות מורחבת. בקרב הבנים הפער הוא כמעט פי שלוש.
המסקנה אליה מגיע הכלכלן הראשי היא שהביקוש לכישורי תכנות הוא רחב ואיננו מוגבל רק לבעלי כישורים יוצאי דופן. "אין ספק שאחת ממטרותיה המרכזיות של מערכת החינוך בגילאי התיכון היא להקנות לתלמידים כישורים שישמשו אותם בהמשך חייהם, ובפרט יפתחו להם צוהר לתחומי קריירה מודרנים", נכתב בסקירה.
"נוכח הממצאים, יש מקום לחשוב כיצד ניתן להביא להלימה גדולה יותר בין המגמה בבחירת מקצועות הבגרות לבין צרכי שוק העבודה, בתשומת לב מיוחדת לתלמידות, שבקרבן שיעור הלומדות מדעי המחשב לבגרות נמוך במיוחד", כותב הכלכלן הראשי במשרד האוצר.
הסיבה לעלייה בביולוגיה: נחשב יותר קל
בסקירה נמצא עוד כי הפופולריות של חמש יחידות בביולוגיה קופצת בקרב תלמידי 4 יחידות מתמטיקה ונוסקת בקרב תלמידים הניגשים לבחינה במתמטיקה ברמת שלוש יחידות. כמו כן עולה כי מספר התלמידים מהמגזר היהודי שניגשים לבחינה גדול בכמעט פי שתיים מהתלמידים במגזר הערבי, 10,000 אל מול 6,500 נכון לשנת 2013.
ההסבר הראשון לריבוי התלמידים במקצוע הביולוגיה הוא שהתלמידים מעריכים את המקצוע כקל יותר מאשר המקצועות המדעיים ומדעי המחשב. הסבר נוסף הוא שקיים בקרב התלמידים פער ידע, כאשר הם מעריכים את מקצוע הביולוגיה כקרוב לתחומי המדעים האחרים, בשעה שמבחינת שוק התעסוקה הוא דומה יותר לתחומי מדעי החברה והרוח.
הסבר שלישי שמציע הכלכלן הראשי הוא היצע המורים בתחום הביולוגיה. השכר של בוגרי תואר בביולוגיה הוא נמוך יחסית, מה שככל הנראה מביא לכך שרבים, ובעיקר רבות, מבוגרי החוג לביולוגיה פונים להוראה, והיצע המורים לביולוגיה גדול מהיצע המורים בתחומי פיזיקה, כימיה, מחשבים והנדסה, שם אפשרויות התעסוקה רבות ואטרקטיביות יותר מבחינת השכר.