מחשבים מסלול מחדש
עונת הפורמולה 1 נפתחה אתמול עם שורה של שינויים טכניים, שני אלופי עבר שמסתערים על עוד תואר, אלוף פורש שראה את המרוץ בטלוויזיה – ופרארי אחת שחולמת לשחזר את ימי התהילה
הרבה פנים מחייכות וגם קצת מופתעות נראו אתמול כשסבסטיאן פטל חצה ראשון את קו הסיום בגראנד-פרי אוסטרליה, 10 שניות לפני לואיס המילטון. בניגוד לתחזיות המוקדמות הצליחה פרארי להשיג את הניצחון הראשון בעונת הפורמולה 1 של 2017, והנהג הבכיר של מרצדס סיים רק במקום השני.
האדומים האיטלקים הם קבוצת הגראנד-פרי הכי ותיקה ובעלת מספר האוהדים הגדול והקולני ביותר על המסלול, אבל בשנים האחרונות לא ממש נראתה כמי שזכתה עד היום ב-15 אליפויות עולם ליצרנים. אפילו רד בול עשתה לה בית ספר, שלא לדבר על השליטה הגרמנית של מרצדס בשלוש השנים האחרונות.
רק שאתמול אפילו זינוק מהפול פוזישן לא הספיק ללואיס המילטון ולמרצדס כדי להביא הביתה את הגביע הראשון של העונה. הוא אמנם פתח היטב והוביל במרוץ, עד שנכנס להחלפת צמיגים מוקדמת בשל שחיקה מוגברת כבר בהקפה ה-17. כשחזר למסלול פטל כבר הוביל, והמשיך לעשות זאת עד לסיום, מביא לפרארי ניצחון גראנד-פרי ראשון זה שנה וחצי, וניצחון ראשון באוסטרליה אחרי עשור.
"זה היה יום נהדר", סיכם פטל אחר-כך, "הקבוצה התאמצה על המסלול ובמפעל בבית. זאת הרגשה נהדרת. טוב לדעת שיש לנו מכונית נהדרת, אבל זו רק ההתחלה. גם למרצדס יש מנוע נהדר ומכונית נהדרת בשנים האחרונות, ואנחנו אלה שצריכים לסגור את הפער. יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות וכרגע אני פשוט שמח", אמר אלוף העולם ארבע פעמים (2010 עד 2013), שמחפש את התואר החמישי.
המילטון, הפייבוריט של סוכנויות ההימורים לזכות באליפות העולם בפעם הרביעית (מקדים במעט את פטל), הבהיר לאחר המרוץ שהוא לא ממש מתרשם מהניצחון של פרארי. "המרוץ לאליפות יהיה צמוד השנה. נהדר לראות את פרארי תחרותיים, אבל אני באמת מאמין שנוכל לנצח אותם. אני מצפה לקרב עם פטל והלוואי שגם פרננדו אלונסו יהיה איתנו במרוץ, אבל לא נראה שזה הולך לקרות בקרוב", עקץ הנהג הבריטי את הקבוצה הבריטית הבכירה מקלארן הונדה, שגם השנה מעמידה לאלוף העולם לשעבר ולנהגה הבכיר מנוע עתיר תקלות וחלש מדי, אם כי אתמול אלונסו פרש דווקא בגלל תקלה במתלים. בלאס וגאס לא ממש סופרים את הספרדי, ומעניקים לו יחס של פי 500 לזכייה באליפות שלישית בקריירה.
ומה עם אלוף העולם מ-2016, ניקו רוזברג? הגרמני ראה אתמול את המרוץ בטלוויזיה, לאחר שפרש במפתיע מיד לאחר שהגשים את חלום חייו, לזכות באליפות 30 שנה אחרי אביו.
פחות עקיפות, פחות עניין
מעבר לשמחה ולעקיצות, הייתה באוסטרליה דאגה גדולה לעתיד אליפות המרוצים החשובה בעולם. שורה של שינויים טכניים השנה, כמו הרחבת המכוניות ושינוי המבנה האווירודינמי שלהן, היו אמורים להפוך את המרוצים למעניינים יותר ולגרום ליותר עקיפות. באימוני טרום העונה הפגינו המכוניות יותר מהירות ויותר אחיזת כביש, אבל בכל גראנד-פרי אוסטרליה נרשמה רק עקיפה אחת. וככה לא מביאים קהל – ולא ספונסרים.
"פורמולה 1 מסובכת ויקרה מדי", האשים אתמול ז'אן טוד, נשיא ההתאחדות הבינלאומית לספורט מוטורי ומי שניהל את קבוצת פרארי בימי השיא של מיכאל שומאכר לפני שני עשורים, שבהם קטפו האיטלקים ניצחונות ואליפויות. טוד הבהיר כי המטרה שלו היא להוזיל את עלויות ההשתתפות באליפות, להפחית למשל את העלויות של מנועים לקבוצה לשנה, מ-20 ל-12 מיליון דולר. זה לא הרבה לפרארי, בעלת התקציב הגדול ביותר בספורט (450 מיליון דולר), למרצדס (350 מיליון דולר) ולרד בול (300 מיליון דולר), אבל יותר מדי עבור הקבוצות הקטנות שנאבקות לשרוד על המסלול ומחוצה לו.
פטל, אגב, לוקח הביתה 50 מיליון דולר לעונה, לעומת 40 מיליון שמביאים המילטון ואלונסו.
עכשיו מחכה להם עונה ארוכה של 20 מרוצים (ראו לו"ז), שתימשך בעוד שבועיים בשנגחאי ותינעל בסוף נובמבר באבו-דאבי.
פטל מתחיל אותה בראש טבלת האליפות עם 25 נקודות, ואחריו מדורגים המילטון (18), ולטרי בוטאס במרצדס השנייה (15), קימי רייקונן (פרארי, 12) ומקס ורסטאפן (רד בול, 10). פרארי גם מובילה באליפות היצרנים עם 37 נקודות, לפני מרצדס (33) ורד בול (10). לא בטוח שזה יהיה גם הסדר בסוף השנה.