"לא חלמתי שבגיל כזה אנהל מערך ייצור של 350 עובדים"
נועה אנקר רק בת 39 וכבר אחת מהמנהלות הבולטות בטבע טק, אחד מהמפעלים הגדולים בטבע ובעולם ליצור חומרים פעילים לתעשיית התרופות. והכל התחיל בכלל מהמורה שלה לכימיה בתיכון בבאר שבע, שגרמה לה להתאהב במדעים
בשיתוף חברת טבע
14 שנה. זו התקופה שלקח לנועה אנקר להגיע מתפקיד זוטר במפעל טבע טק בפארק נאות חובב, עד שהתיישבה על כיסא מנהלת הייצור במפעל. אנקר, רק בת 39, מנהלת היום 350 עובדים באחד מהמפעלים הגדולים של חברת טבע בעולם לייצור חומרים פעילים עבור תעשיית התרופות.
לא מדובר בסיפור סינדרלה. אנקר עבדה קשה, וטיפסה בחריצות אט אט אל הפסגה. "הגעתי לטבע טק מיד עם סיום לימודי ההנדסה באוניברסיטת בן גוריון", היא מספרת. "תפקידי הראשון במפעל היה מהנדסת תהליך במחלקת ההנדסה. במסגרת התפקיד עסקתי בהקמה ובתכנון של מערכות. מספר שנים מאוחר יותר עברתי למחלקת הבטחת האיכות במפעל, ובה קודמתי לתפקיד ראש צוות.
"בהמשך דרכי במפעל מוניתי להיות מנהלת מתקן (מחלקה עם מספר קווי ייצור של חומרים פעילים לתרופות), ולאחר שניהלתי שני מתקנים שונים קודמתי לתפקיד מנהלת הייצור במפעל, תפקיד שבו אני נמצאת כיום".
איך הרגשת כשקיבלת, בגילך הצעיר, תפקיד שכלל ניהול של 350 עובדים?
"בהחלט היו לי מטרות ושאיפות מקצועיות, אבל לא באמת חלמתי שאגיע לתפקיד המנהלת בגילי הצעיר יחסית. זה לימד אותי שרק השמיים הם הגבול ושכל אדם יכול להגיע לאן שהוא ירצה – אם הוא יאמין בכך מספיק".
מה התובנות שלך כמנהלת צעירה?
"הדבר הראשון שהבנתי כמנהלת הוא שהאנשים הם המשאב הכי חשוב של החברה. אני צריכה שיהיו אנשים מאחוריי כשאקרא לכולם 'אחריי', ואת זה עושים על ידי יצירת קשר עם העובדים והבנת הקשיים היומיומיים שלהם. מעבר לקשר החזק עם העובדים, אני מאמינה בצורך התמידי בשיפור תהליך העבודה, ואני דורשת את זה הן מעצמי והן מהעובדים. אני מאמינה שזה הערך המוסף שאני מביאה איתי לתפקיד".
רוב עובדי הייצור הם גברים, יש מתחים סביב הרקע הזה?
"עובדי המפעל מקבלים את היותי המנהלת בצורה מאוד יפה וטבעית. לא אכפת להם אם מנהל אותם גבר או אישה. חשוב להם שהמנהל יהיה בן אדם שיקשיב להם וידאג לכל הצרכים שלהם. מעבר לזה, אני לא האישה היחידה שמנהלת גברים במפעל. מתחתיי יש 12 מנהלי מתקנים – 6 מתוכם הן נשים. זה משהו שמייחד את טבע ממפעלים אחרים. להנהלת החברה לא משנה אם אתה גבר או אישה, ואתה תימדד אך ורק על-פי היכולות והכישרון שלך. מי שמספיק טוב – יתקדם".
אנקר, נשואה פלוס 3, הכירה את בעלה בפקולטה להנדסה באוניברסיטה. מסתבר שהטכנולוגיה היא עניין תורשתי במשפחתה, וגם ילדיה נמשכים לתחום. "בני הבכור לומד בתיכון מקיף א' בבאר שבע במגמת מדעים וטכנולוגיה, כך שמתברר שהתחום הזה זורם אצלנו בדם", היא אומרת בחיוך.
תרומה לקהילה דרך המעבדה
במפעל טבע טק מייצרים יותר מ-100 חומרים פעילים, לתרופות ובעיות רפואיות שונות: לחץ דם, כולסטרול, ויטמינים, פפטידים, אנטיביוטיקות ועוד. "זאת אחת הגאוות הגדולות שלנו במפעל – ההרגשה שבעשייה היומיומית שלנו אנחנו מייצרים משהו שממש משפר את איכות חייהם של אנשים ושומר עליהם בריאים", מציינת נועה. "יש עובדים שקרובי המשפחה שלהם משתמשים בתרופות שהם מייצרים בקווי הייצור במפעל וזה נותן לכולנו הרגשת סיפוק גדולה מאוד".
להרגשת הסיפוק של העובדים במפעל מוסיפה העובדה, שעובדי טבע טק רואים בתרומה לקהילה חשיבות גדולה, ומשקיעים בכך שעות רבות: במפעל קיימים צוותים העובדים יחד עם עמותות תומכות בסיוע לקשישים, ילדים עם צרכים מיוחדים ונזקקים, לאורך כל השנה. "בפורים האחרון חילקתי משלוחי מנות לקשישים יחד עם הבן שלי. אלה היו משלוחי מנות שטבע הכינה יחד עם עמותת יד שרה", מספרת אנקר.
לדבריה, כחלק מהתרומה לקהילה, עובדי המפעל עוסקים גם בחיזוק לימודי המדעים בבתי הספר. "אחת הדרכים שאנחנו מיישמים בה את התרומה לקהילה היא באמצעות 'המעבדה של טבע', שהיא ערכה חווייתית לניסויים מדעיים. ביצעתי את הניסויים האלה מספר פעמים עם תלמידים בבתי הספר של הילדים שלי, והתוצאות היו מדהימות. הילדים מרותקים לניסויים האלה, שנראים להם כמו קסמים".
איזה ניסויים אפשר לעשות עם הערכה?
"למשל, לבנות מודל של הר געש בכיתה. בערכה יש מי חמצן, שאליהם מוסיפים צבע מאכל אדום (שמדמה את צבע הלבה) ואשלגן יודיד. כל החומרים האלה יוצרים תגובה שמדמה התפרצות של הר געש. במסגרת הניסוי בכיתה, הילדים לובשים חלוקים לבנים ולוקחים חלק פעיל בניסוי.
"דוגמה לניסוי נוסף היא כרוב, שאותו משרים בתמיסות שונות כמו אבקת כביסה, חומץ, כשהתגובה יוצרת צבעים שונים. אנחנו מסבירים לילדים למה זה קורה".
אחת מגולות הכותרת של טבע טק היא מרכז המבקרים המשוכלל של המפעל. במרכז, שהושק ב- 2011, מועברים הסברים על תהליכי ייצור התרופות ועל השפעת התרופות על גוף האדם בצורה חווייתית במיוחד. "לפעילות מגיעים חיילים ועובדים של חברות וארגונים, כמו גם תלמידים בימי העשרה על מדעים", מסבירה אנקר.
הפעילות מול תלמידי בתי ספר אהובה על אנקר במיוחד, מאחר שגם את ההשראה המקצועית הראשונה שלה קיבלה בגיל מאוד צעיר, בהיותה תלמידה בתיכון. "אל המקום שבו אני נמצאת כיום הגעתי בזכות המורה שלי לכימיה בתיכון", היא אומרת בהתרגשות קלה, "למדתי בתיכון מקיף ג' בבאר שבע, והמורה הזו גרמה לי פשוט להתאהב בכימיה ובמדעים. היא ידעה להעביר את החומר בצורה חווייתית, שגרמה לנו לחשוב ולהסתקרן ולא להירדם מול הלוח".
"עד היום, יותר מ-20 שנה אחרי שסיימתי תיכון, אני זוכרת אותה עומדת מול הלוח ומשרטטת את המולקולות השונות. מורים חייבים להבין שיש להם השפעה עצומה על עתידם של הילדים. הרבה אנשים הופכים להיות מה שהם היום בזכות המורים שלהם, ואני דוגמה מצוינת לכך".
מי יהיה המורה למדעים של המדינה?
תחרות "המורה של המדינה" יצאה לדרך, זו השנה התשיעית, במטרה להוקיר ולתת כבוד למורים שלנו. גם השנה, בפעם השנייה, ייבחרו מורים במסלול המדעים ביוזמת חברת טבע.
בשיתוף חברת טבע