שתף קטע נבחר
 

המנטורים משיבים: אלי קלדרון

אלי קלדרון, כלכלן ויועץ עסקי מנוסה. מבעליה של חברת סטרשנוב קלדרון בע"מ, המתמחה בניהול וייעוץ פיננסי לחברות וארגונים. קרוב ל-15 שנים עוסקת החברה בבעלתו קלדרון בליווי ובייעוץ כלכלי ופיננסי למקבלי החלטות בארגונים, מתוך מטרה לסייע לארגון לצמוח, להתייעל ולהגדיל רווחיות בתחומי השירותים, קמעונאות ונדל"ן.

 

חזון החברה הוא “להגדיל את טווח הראייה העסקי” של ארגונים וליצור תוכניות פעולה סדורות המאפשרות למקבלי ההחלטות לתכנן מהלכים פרואקטיביים, לשלוט בכל הממשקים וליזום מהלכי צמיחה בהיבטים פיננסים, תפעוליים וניהוליים.

 

שאלות ותשובות – התמודדות של יזמים ועסקים

 

איך אדע שלרעיון שלי יש התכנות כלכלית?

 

על מנת לענות על שאלה זו עליי לענות על מספר שאלות מקדימות כגון: מהי מטרת העסק, מיהם קהלי המטרה, האם יש לי את הניסיון הנדרש בכדי להצליח, אילו ביקושים יש למוצר , האם ישנם מתחרים (גיאוגרפי/ טכנולוגי) ועוד... לאחר מכן שגיבשתי את התשובות ומצאתי לנכון להניע קדימה את המיזם אפנה לערוך תכנית עסקית.

 

מה חשוב ליישם בהכנת תכנית עסקית?

 

תכנית עסקית הינה מסמך המתאר את המיזם והרעיון של העסק. בואנו לכתוב תכנית עסקית עלינו ראשית "לטפל" בצד של ההכנסות ולקחת את כלל השיקולים והפרמטרים העשויים להשפיע על צד ההכנסות לדוגמה - מי הם הלקוחות, מהו מחיר המכירה ללקוח, מה מספר הלקוחות על פני השנה, האם קיימת עונתיות בעסק במיזם וכדו'.

 

לאחר מכן נעבור לטפל בצד ההוצאות. חשוב לשלב את ההתאמה של סעיף ההוצאות לזו של ההכנסות, כלומר עליי להבין שבשביל למכור יותר סביר להניח שאצטרך להשקיע יותר בפרסום או בכח אדם וכן בנגזרות לוגיסטיות כגון רכבים, מחסן, ביטוח ועוד.

 

התכנית העסקית תשמש את היזם ככלי לקבלת החלטה לגבי עתיד המיזם.

 

תמחיר - האם אני באמת מוכר במחיר שאני חושב?

קביעת המחיר למוצר או שרות (Pricing) הינה אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר העומדות בפני בעלי עסקים, מכיוון שמשפיעה על היקף המכירות והרווחיות של העסק.

 

שלב מקדמי לקביעת המחיר ללקוח הינו בדיקת עלות המוצר (Costing) הכוללת ניתוח כלל העלויות – עלויות חומר גלם (עץ מוצר), עלויות ישירות לייצור ועלויות עקיפות.

 

ניהול תמחיר נכון ויעיל בעסק מספק מידע שוטף וחשוב להנהלה בנוגע לעלות המכר ורמת הרווחיות בעסק עבור יחידת מוצר מוגדרת. התמחיר משמש גם ככלי פיקוח ובקרה המאפשר לבחון את רמת היעילות התפעולית בעסק ולשפרה במידת הצורך.

 

בעלי עסקים נוטים למגוון טעויות בתמחיר המוצרים, כלומר מעבר לתמחור הבסיסי של עלות חומרי הגלם למוצר (עץ מוצר) ישנן עלויות "נסתרות" שלא מחשיבים אותן ולכן התמחור מעוות ולא מתיישר עם הרווחיות הנגזרת מדו"חות הרווח והפסד של העסק בפועל.

 

במידה והמיזם מקבל go, כיצד התכנית העסקית תשמש אותי?

 

טרם הקמת העסק התכנית העסקית עשויה לשמש אותי להצגתה עבור משקיעים או עבור גיוס אשראי.

 

לאחר הקמת העסק אוכל להיעזר בתכנית העבודה לצורך השוואה בין התכנון (תקציב) לבין מה שקורה בפועל ובכך לייעל ולשפר את תכניות העבודה שלי מחודש לחודש.

 

איזו צורת התאגדות היא זו שמתאימה לי?

 

לאחר שקיבלתי החלטה להקים את העסק , עולה השאלה תחת איזו פעילות להירשם ברשויות המס.

 

ההתאגדות יכולה להיות כחברה בע"מ, כעוסק מורשה, עוסק פטור, כשותפות.

 

כל עסק מתחיל ברישום ברשויות המס : ( מע"מ , מס הכנסה וביטוח לאומי).

 

אני ממליץ להיוועץ עם רואה חשבון בנושא זה ע"מ שהרו"ח יתאים את פרופיל העסק וצרכי לצורת ההתאגדות הנכונה לי.

 

האם עומדים לרשותי אפיקי מימון?

 

בהחלט! ישנם מגוון אפיקי מימון לעסקים קיימים וכן לעסקים בהקמה.

 

עסקים נוטים לפנות למערכת הבנקאית בבקשה למימון הפעילות , ישנם קרנות סיוע ממשלתיות שמהוות פתרון למימון עסקים שחשוב ליזם להכיר.

 

ניתן לפנות באופן ישיר או לשכור את שירותי משרד ייעוץ כלכלי המתמחה בגיוס אשראי.

 

האם חשוב לנהל תקציב?

 

ניהול תקציב נדרש לא רק בעסקים הגדולים, גם לעסקים הקטנים ישנו צורך בתכנון פיננסי ע"מ להבין כיצד לכלכל את הצעדים קדימה גם ברמת ההכנסות וכן בסעיפי ההוצאה.

 

ניהול תקציב יחבר את בעל העסק באופן שוטף עם הצרכים שעולים מהשטח ויצביע מבעוד מועד על צרכים כגון: גיוס כח אדם, רכישת מכונה להגברת כושר היצור ועוד.

 

מהו תזרים מזומנים של עסק?

 

תזרים מזומנים מתייחס לתנועות של כסף מלקוחות וספקים שבוצעו בפועל בחשבונות הבנק של העסק.

 

בעלי עסקים רבים לא מייחסים חשיבות מספקת בניהול יומיומי של תזרים המזומנים של העסק ולעיתים מגיעים לתקרת מסגרת האשראי ואף לחריגה ממנה, דבר הגורם לאי נעימות מול הבנק המלווה ואף עלול ליצור הגבלה לחשבון ולהביא את העסק לידי סגירה.

 

ניהול נכון של דוח תזרים המזומנים, מאפשר לבעל העסק לתכנן באופן יעיל את התנועות הכספיות שלו ולדאוג להמשך תקין של העסק.

 

מהו אובליגו בנקאי?

 

אובליגו שווה לסך התחייבויות הלקוח לבנק. אובליגו הינו במונחי מסגרות מאושרות ולא במונחי ניצול בפועל, וכולל גם אשראי פיננסי, גם ערבויות וגם מסגרות אחרות כגון מסגרת גידור למט"ח וכד'.

 

איך נכון לבנות את תמהיל האשראי שלי?

 

בתהליך הבנייה של תמהיל האשראי נתחשב בצרכי האשראי לזמן הקצר ובצרכי האשראי לזמן הארוך של העסק, הבחירה בין מקורות המימון השונים צריכה להיות מותאמת לצרכיו, מאפייניו, שירותיו ומוצריו של העסק, והינה הינה אינדיבידואלית ומשתנה לכל עסק, לדוגמא:

 

השקעות לזמן ארוך כגון רכישת רכבים, רכישת מכונות, ביצוע שיפוץ וכו' יש לממן בהלוואות לזמן ארוך.

 

אשראי לזמן קצר יש לממן במסגרות לזמן קצר כגון חח"ד, הלוואות ז"ק, ניכיונות שיקים וכו'.

 

כאשר החברה עונתית רצוי להשתמש במסגרת הלוואות "און קול" אשר ניתן להגדיל ולהקטין אותן לפי צרכי האשראי במשך השנה (עד גובה המסגרת כמובן).

 

מט"ח במטבע הרלוונטי ולהקטין את החשיפה לשינויים בשערי חליפין.

 

יש לכם שאלות נוספות? שלחו לאלי: mentorim10@gmail.com

 

חזרה למתחם המנטורים

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים