מאוגוסט: דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים בתל אביב
לאחר חודשיים של הסברה וחודש נוסף של אכיפה באמצעות דו"חות אזהרה, יוכלו העיריות והמועצות המקומיות לרשום דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים שיפרו את החוק. הראשונה להרים את הכפפה - עיריית תל אביב. הבוקר נפגע בינוני רוכב בן 16 ברמלה
בשעה שרוכב אופניים חשמליים כבן 16 נפגע הבוקר (יום ד') מפגיעת רכב ברמלה ומצבו הוגדר בינוני, דנה ועדת המשנה לבטיחות בדרכים בכנסת באכיפת חוקי התעבורה בערים. בדיון התברר כי העירייה הראשונה שתכשיר פקחים לאכיפת החוקים בנוגע לרוכבי אופניים חשמליים, היא עיריית תל אביב.
בשבוע שעבר אישר המשרד לביטחון פנים תוכנית הכשרת פקחים עירוניים לאכיפת עבירות תעבורה של רוכבי אופניים חשמליים. בהתאם לסמכויות החדשות שהעניקו לפקח עירוני שיוסמך לכך, הוא יוכל להורות על הפסקת העבירה, לדרוש הזדהות בפניו, לעכב את העבריין, לקנוס, להוציא את האוויר מצמיגי האופניים או הקורקינט הממונע, ואף לתפוס או להרחיק את כלי הרכב. במשרד הדגישו שאת הנוהל יישמו בהדרגה: בחודשיים הראשונים תפעל הרשות המקומית ליידע את הציבור בדבר החוק ואכיפתו. מהחודש השלישי תתבצע אכיפה באמצעות רישום אזהרות בלבד, ורק החל מהחודש הרביעי ייאכף הנוהל במלואו. בתוך כך במשרד התחבורה העלו את גובה הקנסות לרכיבה מתחת לגיל המותר ולנוסעים על המדרכה.
ועדת המשנה לבטיחות בדרכים התכנסה לבחון את יישום החקיקה בנושא הרכיבה על האופניים החשמליים ואכיפת החוק בשטח. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), אמר כי מתחילת השנה נהרגו בכבישים 89 בני אדם, לעומת 86 בתקופה המקבילה אשתקד. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שהוצגו בדיון, בין 2016-2013 נהרגו 13 רוכבי אופניים חשמליים, 10 מהם בשנת 2016. באותה שנה 618 נפצעו מתוכם 149 באופן קשה. עוד הדגישו כי מדובר בנתונים חלקיים כיוון שלא כל מי שמעורבבתאונה עם אופניים חשמליים מדווח עליה.
סגן מנהל אגף הפיקוח בעיריית תל אביב, יאיר אמר, הציג את התוכנית שלפיה יפעלו בעיר: בחודשים מאי ויוני יפעלו להסביר את חוקי התעבורה הנוגעים לאופניים, בחודש יולי תתבצע אכיפה באמצעות דו"חות אזהרה, ובחודש אוגוסט יחלו הפקחים לרשום דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים שיפרו את החוק.
"סוף סוף אושר נוהל אכיפה ארצי לחוק שמאפשר לפיקוח העירוני לאכוף את איסור הרכיבה על מדרכות", אמרה סגנית ראש העיר לענייני תחבורה, מיטל להבי. "במקביל אנו פועלים לסימון אזורי מיתון תנועה בעיר שבהם ינועו הרוכבים בכביש לצד הנהגים, ולעיבוי מערך ההסברה לרוכבים צעירים. אני מקווה שנצליח להחזיר את הבטחון האישי להולכי הרגל במדרכות העיר מבלי לגרוע מהבטיחות בכבישים. נקווה שהאכיפה תשנה נורמות והחשש יוליד זהירות בדרכים".
היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, הדגישה בוועדה כי כל מועצה ורשות מקומית תצטרך להחליט אם היא מסמיכה פקחים לנושא, ותוכל לבחור אם לבצע אכיפה. לדבריה, המרכז נותן לרשויות כלים וליווי שדרושים להפעלת הסמכויות.
מנכ"ל פורום 15 הערים הגדולות, איתן אטיה, ציין כי העלייה הגדולה ביותר בנפגעים היא בקרב בני 30 עד 44, שנפגעים ברכיבה על הכביש. "האנשים האלה מכירים את חוקי התנועה אבל ברגע שהם עולים על אופניים חשמליים, התחושה שלהם היא כאילו קיבלו אישור מהמדינה לנהוג בפראות. אנחנו רואים אותם עוברים באדום, נוסעים נגד כיוון התנועה ובשל כך נפגעים קשה. אם המשטרה לא תתחיל לאכוף את חוקי התנועה גם על רוכבי האופניים בכבישים, התופעה רק תלך ותגבר".