חוק מס ריבוי דירות עדיין תקף - וכך גם הזכות למענק
מוקדם לדעת אם מס דירה שלישית יעמוד על כנו או יבוטל, וגורלו עומד עדיין להכרעת בג"ץ. אולם כל עוד תקנות החוק לא בוטלו או הוקפאו, חובתה של רשות המסים לאכוף את עקרונותיו - כולל את החובה לספק מענק מס ריבוי דירות. דעה
מוקדם לדעת אם מס דירה שלישית יעמוד על כנו או יבוטל. אולם כל עוד שאלת חוקיות המס והליך החקיקה לא הוכרעה בבג"ץ, החוק עומד בתוקפו - ולכן גם הוראות הדין הנוגעות לזכאות למענק מס ריבוי דירות שרירות ותקפות.
עוד בערוץ הנדל"ן
חקיקת "מס ריבוי דירות" נכנסה לתוקפה בינואר השנה מכח חוק ההתייעלות הכלכלית. בשונה לדעתי מהדעה הרווחת בקרב הציבור, מטרתו העיקרית המוצהרת של החוק, על פי דברי ההסבר, הינה להתמודד עם העלייה הדרמטית במחירי הדירות בישראל בעשור האחרון על ידי הגדלת צד היצע הדירות בשוק דירות יד שנייה - להבדיל מהקטנת צד הביקושים והרתעת המשקיעים. על מנת להגשים תכלית זו, החליט המחוקק להעניק תמריצים למשקיעים עם מכירת דירות החוסות תחת מס ריבוי דירות.
בחוק נקבע כי התנאים לזכאות למענק המס יותקנו על ידי שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת. וכך, בסוף חודש ינואר פורסמו תקנות ההתייעלות הכלכלית - ולמחרת עלתה לאוויר המערכת הממוחשבת שהקימה רשות המסים, בהתאם להוראות החוק, המאפשרת למשתמש לחשב את סכום מס ריבוי הדירות.
כידוע, הוגשו מאז נגד חקיקת החוק מספר עתירות לבג"ץ, לרבות על ידי האופוזיציה בכנסת. בין הטענות המרכזיות העומדות במרכז העתירות היא הטענה לאי חוקיות הליך החקיקה בוועדת הכספים של הכנסת, בין היתר בשל הכנסת שינויים בתזכיר החוק, זמן קצר בטרם ההצבעה עליו והעברתו לאישור הכנסת במסגרת חוק ההסדרים.
כרוניקה של אי ודאות
הוציא בג"ץ צו על תנאי והורה למדינה לנמק מדוע אי אפשר לבטל את החוק, בשל הפגם המהותי שנפל בהליך החקיקה הנוגע אליו והיורד לשורש ההליך. עוד נקבע כי הדיון בהתנגדות לצו על-תנאי יידון לפני מותב מורחב כפי שתקבע הנשיאה.
באמצע מארס פרסמה רשות המסים הודעה מטעם מנהל רשות המסים, משה אשר, ובהתייעצות עם שר האוצר, משה כחלון, לפיה נדחה המועד הקבוע בחוק לדיווח הצהרת בעלי הדירות על נכסיהם, מסוף חודש מארס עד לסוף יוני - הוא גם המועד הקבוע בחוק לביצוע התשלום החצי שנתי הראשון החל על חשבון המס.
ב-21 במארס הגישו המדינה והכנסת בקשות למתן ארכה להגשת תגובתם ובהמשך לכך גם הוגשה לבג"ץ בקשה מטעם מי מהעותרים, לפיה על מנת למנוע שינוי מצבם לרעה, מתבקש בית המשפט להורות על הקפאת חקיקת מס ריבוי דירות ויישומה, עד למתן החלטה אחרת בעניין.
ניתן לומר כי לכל אורך הדרך, רבים העריכו כי סיכוייה של חקיקת החוק לעבור קלושים, בדומה ליוזמת שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, אשר נכשלה, לחקיקת מע"מ בשיעור אפס ברכישת דירה ראשונה. לפי שעה לא ניתן לקבוע אם החוק צפוי לעמוד על כנו או שיבוטל (וגם אם יבוטל, האם באופן מלא ו/או זמני). ואולם, כל זמן ששאלת חוקיות מס ריבוי דירות והליך חקיקתו לא הוכרעה בבג״ץ, יודגש כי החוק עומד בתוקפו ולכן גם הוראות הדין הנוגעות לזכאות למענק מס ריבוי דירות הינן שרירות ותקפות.
במבחן המציאות ועל פי פרסומה של רשות המסים במארס עולה כי במשרדי מיסוי מקרקעין מצויות כ-200 עסקאות של מכירת דירות מגורים בהן המוכרים ביקשו לקבל את המענק כנגד החיוב במס שבח.
על פניו נראה כי מדובר במספר עסקאות זעום, אשר אין בו כדי להצביע על כך שחקיקת מס ריבוי דירות מצליחה להשיג את התכלית שלשמה חוקקה או להצדיק את העלויות הכבדות הכרוכות בחקיקתה והטמעתה. יחד עם זאת, ניתן לשער כי אי הודאות השוררת בימים אלו ביחס לסיכויי הטלתו של המס במתכונתו הנוכחית, עלולה גם היא לגרום לבעלי דירות חייבות להמשיך "לשבת על הגדר" ולהמתין לתוצאות הבג"ץ.
עינינו הרואות כי לפי שעה, על אף שנדחה המועד החוקי להגשת הצהרה על ריבוי דירות וכן כי טרם הגיע המועד החוקי לביצוע התשלום הראשון על חשבון המס, הוראותיו של החוק ותקנותיו לא בוטלו או הוקפאו, ועל כן עומדות בעינן. לפיכך, נראה כי במקרה בו תתבצע מכירה אשר בגינה יתבקש המענק, חובתה של רשות המסים לפעול בהתאם להוראות החוק וליתן המענק בכפוף לעמידת הנישום בהוראות הדין.
ככל שייקבע במסגרת ההליך בבג"ץ כי דין החוק והתקנות להתבטל מדיעקרא, תתעורר השאלה מה דינם של מענקים שהוענקו לנישומים כהפחתה ממס השבח ששילמו בגין מכירת דירה חייבת. במקרה כאמור, יש להניח כי תעלה, בין היתר, טענת הסתמכות של המוכרים, אשר שינו מצבם לרעה בשל הטלת המס בהסתמך על התמריץ שהעניק האוצר לטובת עידוד מכירת הדירות החייבות, ומכאן יש להחיל את ביטול החקיקה באופן פרוספקטיבי, קרי מכאן ואילך.
הכותב הוא שותף וראש מחלקת מיסוי מקרקעין משרד עורכי דין גינדי-כספי.