לפני פסח: תקלות ובעיות בשקיפות המחירים
מה קרה להצגת המחירים של סניפי מגה, רגע לפני החג? למה בקואופ מציגים מחירים מ-2016? איך קורה שרשת ברכל כלל לא מפרסמת מחירים אונליין? לטענת הרשתות, הבעיה היא באפליקציות ובחברות האפליקציה. חברות האפליקציה מצידן מגלגלות את הבעיה חזרה לרשתות. בעקבות פניית ynet, שר הכלכלה חתם אתמול על תזכיר החוק שיקנה סוף סוף סמכויות הטלת עיצומים לרשות להגנת הצרכן
ב-20 במאי 2015 נכנס לתוקף פרק שקיפות המחירים בחוק המזון, אבל למרות שהחוק מחייב רשתות גדולות לפרסם את מחירי כל הסניפים שלהן אונליין מדי שעה ורוב הרשתות עומדות בכך - יש רשתות שעדיין לא מציגות את המחירים של כל הסניפים שלהן לצרכנים. לצִדן, יש רשתות שמשגרות קבצים עם בעיות למאגר המחירים המקוון ואחרות שלא משדרות קבצים באופן קבוע. כמו כן, ישנן רשתות שקרו אצלן תקלות לאחרונה, שפוגעות בהשוואת המחירים שאמורה לסייע לצרכנים לדעת איפה זול יותר לקנות סל לפסח.
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן היא הגוף שאמור לפקח ואף לקנוס רשתות שלכאורה לא עומדות בחוק, אבל מדובר בגוף "חסר שיניים" מאחר ששום קנס לא הוטל על אף רשת עד כה. לרשות היתה בעיה משפטית באכיפת החוק: ראשית, עד לאחרונה לא היה ראש לרשות במשך תקופה ארוכה. שנית, היא לא יכלה להסמיך מפקחים וחוקרים מטעמה לאכוף את החוק ולהטיל קנסות.
בעקבות פניית ynet, שר הכלכלה החדש אלי כהן, החליט לחתום על תזכיר חוק לפיו הרשות תוכל להפעיל את מפקחיה לשם אכיפת החוק. בנוסף, בחודש שעבר מונה ראש חדש לרשות, מה שעשוי לזרז את ביצוע הליכי הפיקוח והטלת העיצומים, במידת הצורך. גורמים במשרד אמרו ל-ynet: "הקנסות יישרו אותם".
באלו רשתות יש בעיה או תקלות בשידור המחירים? קודם כל, ברשת ברכל (ברכת הארץ) לא מצאנו מחירים באינטרנט. בחברה לא חזרו לפניית ynet לתגובה, אבל גורמים במשרד הכלכלה אישרו ל-ynet שנראה שהרשת לא מפרסמת מחירים אונליין.
מרשת ברכל נמסר בתגובה: "הגשנו עתירה לבית-המשפט וזה בטיפול". הבעלים של הרשת הרב מנחם כרמל, אמר בעבר בתקשורת: "לקוחות שלנו שיידעו שיש לנו אתר באינטרנט - ידירו את רגליהם מהרשת".
בלגן בהצגת המבצעים של מגה
רוב הרשתות עומדות בחוק וכך גם רשת מגה, רק שלאחרונה יש בעיה בשידור או בפיענוח חלק מהנתונים שמגה משדרת. הרשת נקנתה על-ידי יינות ביתן ושתי הרשתות בדרך כלל משדרות את המחירים כחוק, רק שלאחרונה אפליקציות להשוואות מחירים, לא מציגות מידע מרשת מגה או שמציגות מידע על מחירי מגה, שאינו כולל מבצעים או חלק מהמבצעים. מ-4 במרס הנתונים של מגה לא מופיעים באתר ובאפליקציית פרייסז. במיי סופרמרקט המחירים של הרשת אמנם מופיעים, אך ללא מבצעים או ללא חלק מהמבצעים.
בפרייסז אמרו ל-ynet שכיוון שיש "בלגן בשידור המבצעים של הרשת", הם הורידו את מגה מהאפליקציה באופן זמני, כדי לא להציג לצרכנים מחירים לא נכונים. גם במיי סופרמרקט אישרו שיש בעיה בשידור המבצעים של מגה: "אנחנו כרגע צריכים לבצע תיקון כדי לקרוא אותם נכון". במיי סופרמרקט פשוט מציגים את המחירים - ללא מבצעים.
נטען שמגה הפסיקה לכאורה לשדר נתונים ב-4 במרס, חזרה לשדר נתונים באזור 17 במרס, אבל עם בעיה בשידור. "היתה בעיה עם הפורמט ותיקנו אותה. כעת אין לנו בעיה לקרוא את הפורמט, הבעיה היא עם התוכן", טוענים בפרייסז.
הנה דוגמא למבצע של מגה שהצגת הנתונים שלו השתבשה: בשדה הכמות של המבצע על עוף, אמור להיות 0.2 קילו, במקום זאת, נראה כאילו ברשת מוכרים 200 קילו ב-20 שקל. מבצע טוב מדי מכדי להיות אמיתי וטוב מדי מכדי להיחשד כהטעיה. זה נראה כמו שיבוש בשידור. בנוסף, בתיאור המבצע נכתב שהוא מוגבל ל-3 ק"ג, אבל בשדה הקובע כתוב 30.
ממגה נמסר בתגובה: "אנחנו מדווחים באופן שוטף את המחירים כדרוש בחוק. כראיה במייסופרמרקט אנו מופיעים, אפליקציית פרייסז לא מצליחה לקרוא חלק המבצעים שלנו ובוחרת להוריד אותנו מהאפליקציה".
מחירים מ-2016-2015 בקואופ: "המחירים לא השתנו מאז"
גם ברשת קואופ ישראל יש בעיה בהצגת המחירים. הקבצים שהרשת מציגה באתר האינטרנט שלה, במסגרת חובת שקיפות המחירים, מכילים לעיתים קרובות מחירים מ-2016 ואפילו מ-2015! מצאנו גם מספר מחירים ממרס 2017, למשל מחירי החטיף קליק.
ברשת הודו שהם מציגים מחירים מ-2016 ולעיתים אף מ-2015. לטענתם, הם מעדכנים את המחירים כחוק, מדי יום ושעה, רק העמודה של התאריך לא עודכנה, שכן "המחירים לא השתנו מאז ברוב המוצרים".
עוד טוענים ברשת שאפליקציות המחירים הגדולות לא עושות שימוש במידע של קואופ (אתר ההשוואות chp כן מציג את מחירי קואופ), משום שהרשת לא מנגישה אותו באופן מיוחד לאפליקציות האלה כפי שהן מעדיפות, אך הכל במסגרת החוק.
יחד עם זאת, חוק המזון מדבר מפורשות על כך שהמידע יונגש לציבור על ידי אפליקטורים. ברשת טוענים שהצגת המידע לציבור בקבצי אקסל מספיקה כדי להוות הנגשה, אבל כשצרכן פותח קובץ אקסל ורואה מחירים מ-2016 הוא מיד יחשוב שהם לא מעודכנים. שנית, אין דרך להשוות כך מחירים לרשתות אחרות. ושלישית: קובץ המבצעים מוצג בנפרד כחוק (וגם בו יש מבצעים מ-2015-2016) כך שקשה מאוד להרכיב ככה סל ולדעת כמה הוא עולה.
קואופ בתגובה: "התגלתה תקלה במערכת"
מקואופ ישראל נמסר: "קואופ ישראל מקפידה על יישום הוראות חוק קידום התחרות בענף המזון ותקנותיו, ומעדכנת באתר את המחירים מכל סניפיה מידי שעה. קואופ שופ היא הרשת היחידה המאפשרת הורדת הקבצים בארבעה פורמטים שונים, ביניהם קובץ אקסל המוכר, לנוחות ציבור הצרכנים.
"כל המחירים מפורסמים בצורה נוחה וברורה באתר האינטרנט ומציגים את המחיר בסניף נכון לרגע הפקת הדו"ח. בעקבות פניית ynet, התגלתה תקלה במערכת - ליד חלק מהמחירים הופיע תאריך עדכון שגוי, אל אף שהמחיר זהה למחיר המוצר בסניף כמתחייב. צר לנו אם הנושא גרם לבלבול בקרב הלקוחות. אנשי המחשוב שלנו פועלים בתאום עם החברה המפעילה התוכנה לתיקון הנושא במיידי.
"חרף זמינות המידע, חלק מפלטפורמות השוואות המחירים, בוחרות שלא להציג את מחירי הרשת, למרות שהמידע נגיש וזמין גם להם מסיבות ומטעמים שונים. קואופ שופ תמשיך לשרת את קהל הלקוחות בנאמנות, שקיפות ואחריות ובהתאם לחוק".
מפרייסז נמסר בתגובה: "קואופ נמנעת מליצור אִיתנו שיתוף פעולה. ניסינו ליצור איתם קשר בכל דרך אפשרית וזכינו רק להתעלמות. האתר שלהם מלא בתקלות. כל רשת שתשתף איתנו פעולה ע"י הקצאת איש קשר זמין לשאלות ותשדר בצורה עקבית ובהתאם לתקנות תתווסף לפרייסז. אנחנו מעוניינים להציג את כל הרשתות באתר לטובת הצרכנים".
האפליקציות לא קולטות נתונים ממחסני להב: "אין קבצים"
במקביל טוענים במיי סופרמרקט ובפרייסז, כי גם רשת מחסני להב שנקנתה על-ידי פרש מרקט אינה משדרת נתונים בשבוע האחרון. ברשת טוענים בתגובה שאין כל בעיה עם הנתונים והרשת משדרת נתונים כרגיל לפי חוק.
גורם באחת מחברות הקופה, שמתעסקות בשידור הנתונים למאגר המחירים המקוון, אמר ל-ynet שיש בעיה והדבר קשור בכך שהרשת הועברה מהמערכות של ניביט לריטאליקס (NCR), בעקבות האיחוד עם פרש מרקט. התוצאה היא שכרגע האפליקטורים טוענים שהם רואים רק נתונים מ-17 סניפי פרש מרקט, אך לא מסניפי מחסני להב.
במיי סופרמרקט אמרו לנו שאכן יש בעיה כרגע עם מחסני להב. "אין בכלל קבצים". העדכון האחרון לפי מי סופרמרקט הוא מלפני יומיים. "הם דיווחו ב-2 באפריל על סניף אחד".
חברת NCR, שנותנת שירותי קופה למגה ומחסני להב, עולה כי התקלה בנוגע למגה ולמחסני להב נמצאת אצלה: "NCR מאפשרת ללקוחותיה, הנדרשים לשקיפות מחירים (ע"פ החוק), לשדר נתונים באופן רציף והיא משרתת בכל רגע נתון באמינות עשרות אלפי קופות ומאות רשתות קמעונאיות ברחבי הארץ. במסגרת עבודה שוטפת של שדרוגי מערכות, קורות מעת לעת תקלות נקודתיות. מערכי התמיכה והשרות שלנו פעלו ופועלים מלא ובמלוא המרץ ובשיתוף פעולה מלא עם הלקוחות לתיקונן".
ממחסני להב נמסר בתגובה: "אנו משדרים נתונים באופן קבוע על פי חוק ולטובת הצרכן. בעקבות פנייתכם פנינו באופן מיידי לחברת NCR אשר אחראית על שידור הנתונים מאיתנו לציבור. בעקבות הפנייה התברר כי תקלה בחברת NCR גרמה לשיבוש בהעברת חלק מהנתונים. אנו לוקחים אחריות על הנושא וביקשנו מחברת NCR לפעול ללא דיחוי לתיקון התקלה"
זול ובגדול: לפעמים הקבצים חסרים
עוד רשת שלא מופיעה בשתי האפליקציות המובילות היא זול ובגדול. "זול ובגדול משדרים מחירים ואז לא משדרים", אומרים בפרייסז, "אפשר לראות זאת בקבצים מאוד קטנים שהם שולחים. לפעמים הם בגדלים של ביטים כשהם אמורים להיות מאות קילו ביטים".
גם ברשות להגנת הצרכן פנו לא פעם לזול ובגדול בטענה ששידור המחירים נעשה "און אנד אוף". נראה שכוונותיה הן כן לשדר את המחירים, אלא שיש לה לעיתים בעיות טכניות שקשורות בספק הטכני.
זול ובגדול אמרו ל-ynet שמחיריהם משודרים כחוק מדי שעה ושקיימת אפליקציה שמציגה לצרכנים את המידע - CHP שמה. זה נכון, אבל המחירים המוצגים שם לא תמיד מדויקים. למשל מבצע על טחינה שרשת קו אופ מקדמת - לא תמיד מוצג בימים אלה באפליקציה זו.
מ-CHP נמסר בתגובה: "כפי שצוין נכונה בכתבה, הנתונים של הרשתות מתאפיינים בבעיות רבות - החל מחוסרים במידע, עבור בחוסר עדכניות, ועד למידע שגוי או מוטעה של ממש. אנחנו מצידנו עושים מאמצי על לנקות את הנתונים ולהפוך אותם לכלי שימושי בידי הצרכן. לעתים אנחנו מצליחים יותר, ולעתים פחות. בטווח הארוך, הפתרון הוא כמובן שהנתונים של הרשתות יהיו מלאים ואמינים".
התיקים מובאים לבחינת הממונה שישקול עיצומים כספיים
מהרשות להגנת הצרכן נמסר בתגובה: "הרשות מוצאת כי מרבית הקמעונאים עומדים בדרישות החוק ותקנות השקיפות. ממועד כניסתו לתוקף של פרק ג' לחוק המזון, מבצעת הרשות פעולות ניטור של הקבצים לאיתור תקלות. הרשות פונה לכל חברה בה התגלו ליקויים, בדרישה לתיקון מידי של התקלה. חברות שקיבלו פניה מהרשות לתיקון ליקויים, לרוב מגלות נכונות רבה לתקן את הליקוי כפי שדרשה הרשות.
"באופן כללי ניתן לומר כי המידע ברובו מועבר באופן סביר ומהווה בסיס לפיתוח אפליקציות עבור הצרכן. יחד עם זאת, הניטור שמבצעת הרשות מעלה מעת לעת חריגות אצל חלק מהחברות.
"החוק מקנה סמכויות חקירה והטלת עיצומים לממונה הרשות בלבד ולא למי מטעמו ולכן עד למינויו של עו"ד מיכאל אטלן, לפני כשבוע לעמוד בראש הרשות לא ניתן היה להטיל עיצומים על מפרה החוק.
"בימים אלו, עם מינוי הממונה, מובאים התיקים לבחינת הממונה אשר יקבל החלטה באשר להטלת עיצום כספים כנגד החברות המפרות. בנוסף כבר מחר מופץ תזכיר החוק שיקנה סמכויות אכיפה והטלת עיצומים לחוקרי הרשות".