כביש צפוף עוד יותר: 3.24 מיליון מכוניות בישראל
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חושפים זינוק במספר כלי הרכב על הכביש המקומי. רמת המינוע בישראל עדיין נמוכה בעשרות אחוזים מהמקובל בעולם המערבי
מספר כלי הרכב שמצטופפים על הכביש הישראלי עלה בסוף 2016 ל-3 מיליון ו-239 אלף, גידול של כמעט 150 אלף כלי רכב. לפי נתוני הלמ"ס המתפרסמים היום (א'), למרות הזינוק החד במספר כלי הרכב החדשים הנרכשים בישראל מדי שנה וקביעת שיא אחר שיא בנתון כלי הרכב הפרטיים שמצטרפים למצבת כלי הרכב, רמת המינוע בישראל - הנקבעת לפי מספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים - נמוכה משמעותית מהמקובל בעולם המערבי. לפי נתוני 2016, בישראל רשומים 383 כלי רכב לכל 1,000 תושבים - נתון טוב מ-2015 (365) אך עדיין נמוך בעשרות אחוזים מהמקובל במדינות המערב.
בלמ"ס מפרטים כי 372 אלף כלי רכב - בהם 321 אלף חדשים, מהם 272 אלף פרטיים - נוספו במהלך שנת השיא 2016, אך כ-224 אלף כלי רכב אחרים נגרעו מהמצבה עקב "הורדה" מהכביש והסרה מצי הרכב הפעיל במשרד הרישוי. בסך הכל גדל צי הרכב המקומי ב-4.8% לפי הלמ"ס, בזמן שמספר כלי הרכב הפרטיים גדל ב-5.6%. הגיל המוצע של כלי הרכב בישראל עומד כיום על 6.8 שנים, בהמשך מגמת השיפור מאז שנת 2006. עם זאת, חשוב להזכיר כי לפני 20 שנה היה כלי רכב בישראל צעיר בממוצע בכחצי שנה מהמצב כיום
חמור מכך, גילן הממוצע של משאיות עומד כיום על 9.3 שנים. לשם השוואה, ב-1997 עמד הגיל הממוצע של כלי רכב כבדים בישראל, הנחשבים למסוכנים במיוחד במקרה של תאונה, על 4.8 שנים. במילים אחרות, במהלך שני העשורים האחרונים הזדקן צי הרכב הכבד המקומי באופן משמעותי.
מספר כלי הרכב הצעירים בישראל, שגילם ארבע שנים או פחות, עומד היום על כ-1.3 מיליון. בישראל כמעט 1.1 מיליון כלי רכב בגילאים של 5 עד 9 שנים, בעוד מספר כלי הרכב הישנים שגילם עשור ויותר, עומד על 868 אלף.
לפי הלמ"ס, סך כלי הרכב בבעלות פרטית בישראל מתוך צי הרכב, עומד היום על 86%, בעלייה קלה לעומת 2015. כמעט 14% נמצאים בבעלות חברות ליסינג (8%), חברות שונות (4.7%) והשכרה או תיור (1%). בין כלי הרכב החדשים שעלו על הכביש אשתקד, כ-62% היו בבעלות פרטית.