הפטנט הישראלי שמזכיר לנו לשתות
עם טכנולוגיה שמתחברת לפקק האריזה או הבקבוק, המוצר של ווטריו יודע כמה חומר נשאר בפנים, הוא לומד את תכיפות השימוש במוצר ודואג לבריאותו של המשתמש. למרות שהוקמה רק לפני פחות מ-3 שנים, ווטריו התפתחה מעבר לבקבוקי השתייה, וכבר היום היא מייצרת פתרונות עבור אריזות תרופות, חומרי ניקיון ומוצרי קוסמטיקה, ועובדת עם ענקיות האריזה בעולם. יצואן נולד
כשבתו של אחד ממייסדי חברת Water.io חשה ברע, כיוון שלא שתתה מספיק באותו היום, תהו השלושה למה אין מכשיר שיזכיר מתי וכמה אנחנו צריכים לשתות. עם ניסיון רב באלגוריתמיקה, חומרה, ניהול ואסטרטגיה, קובי בנטובסקי, נמרוד קפלן ויואב חושן המציאו פטנט שמתלבש על פקק האריזה, ולמעשה מזכיר לנו לעשות את אותן פעולות קטנות, אך מאוד חשובות, של היום-יום.
הטכנולוגיה של Water.io "מתלבשת" על מכסה האריזה. במקביל לתזכורת שהיא שולחת ללקוח הפרטי, כמו לשתות מים, לקחת תרופה או לקנות נוזל ניקוי חדש כי נגמר, היא גם משדרת ליצרן מהם הרגלי הצריכה של קהל היעד, מי הוא קהל היעד, וממקדת אותו יותר היכן וכיצד לשווק את המוצר שלו.
"נכון להיום החברות הגדולות עושות ככל שהן יכולות על מנת לחקור ולהבין מיהו הלקוח שבקצה השרשרת, אומר חושן. "הפטנט שלנו למעשה נותן לחברה המייצרת את הנתונים אותם היא מחפשת. אנחנו עוזרים לכל הצדדים לקבל את השירות המלא מהצד השני".
הפלטפורמה של Water.io לא עוצרת רק באריזה, ובשיתוף פעולה עם אפליקציה בטלפון הנייד, היא מייצרת אנליזה הן לחברה והן למשתמש אודות כמות המוצר שנשאר, מתי הייתה הפעם האחרונה בה הלקוח השתמש במוצר והאם הגיע לזמן לרכוש מוצר חדש.
במקביל, אותה תזכורת שמגיעה לצרכן נשלחת גם לחברה, וזו בתורה יכולה להפעיל שיווק ייעודי וממוקד ללא תיווך של צד ג', כמו חברות שיווק דיגיטלי.
"שואפים להיות חברת ענק בשוק חדש לחלוטין"
Water.io הוקמה בשנת 2015 ומונה, נכון להיום, 10 עובדים בארץ ובעולם. בתחילת דרכה החברה קמה במימון עצמי, וכבר בשנה השנייה נעשה גיוס משקיעים על מנת להרחיב את מוצרי החברה מעבר לבקבוקי שתייה.
לדבריו חושן, בימים אלה מתבצע הגיוס הכספים השני בסדר גודל של עד 3 מיליון דולרים שיופנו לטובת פיתוח שווקים חדשים.
מתי הרגשתם כשהחברה שהקמתם נמצאת בדרך להצלחה?
"נכון להיום, יש לנו כמה וכמה פרויקטים עם החברות הגדולות ביותר בעולם", אומר חושן. "הלקוחות פונים אלינו מיוזמתם לאחר שחיפשו פתרונות ולא מצאו.
"כשלקוח זונח פרויקט עם חברה אחרת באמצע, ומחליט להתחיל לעבוד עם המוצר שלי – אני מבין שכנראה אנחנו עושים דברים בצורה נכונה".
לדבריו, המוצר של Water.io הוא יחיד במינו. "כיום לא ידוע על חברה מקבילה שמסוגלת לתת את המוצר והשירות המקיף שאנחנו נותנים, הן ללקוח הפרטי והן ליצרן"
מה התוכניות הלאה?
"אנחנו חברה ישראלית ונישאר חברה ישראלית. יש פה המון הזדמנויות להגדיל את החברה ולגייס את העובדים הכי טובים. אבל במקביל, יש לנו תוכניות לפתוח נציגויות בעולם שיעזרו להביא את המוצרים שלנו ללקוחות בחו"ל".
כובשים את אוסטרליה דרך המים
במסגרת ניסיונותיה של Water.io להרחיב ולהגדיל את החברה, היא חתמה בתחילת החודש הקודם עם חברת VISY האוסטרלית, מחברות האריזה המובילות במדינה, על הסכם אסטרטגי לפיו VISY תשווק את מוצריה של Water.io בשילוב האריזות שהיא עצמה מפיצה ל-120 אתרים באוסטרליה וניו זילנד. השתיים נפגשו במהלך משלחת יצואנים שאירגן מכון היצוא באוסטרליה.
גשר דיפלומטי בין מדינות
"אנחנו יודעים ליצור הזדמנויות עבור התעשיה הישראלית ולממש את הפוטנציאל שלה בחו"ל", אומרת מנהלת ענף המים במכון היצוא, גל ג'וס. לדבריה, היקף היצוא של הענף מגיע לכ-2.5 מיליארד דולר בשנה וטומן בחובו כ-250 חברות ממגוון טריטוריות, החל מטיפול בשפכים ופתרונות לאיבוד מים, דרך תשתיות, העברת מים והשקייה ועד טכנולוגיות סייבר.
"קשת התחומים שאנחנו עוסקים היא כל כך רחבה, שאין לנו איזור גיאוגרפי ספציפי אחד בו אנו מתמקדים, אלא יודעים לתת פתרונות גם למדינות עם ריבוי גשמים ומקורות מים כמו בריטניה", מספרת ג'וס.
לדוגמה, ג'וס מציינת שנכון להיום, היקף איבוד המים בלונדון עומד על 40%, בין אם בעקבות איחסון לא נכון, תשתיות הובלה ישנות, אידוי ועוד, כך שגם לחברות שמציעות טכנולוגיות כמו מיקור חכם למשל, יש מקום לבוא ולהציע את מוצריהן, על אף שלכאורה מדובר במדינה בלי בעיית מים.
לדברי ג'וס, "היתרון הבולט שלנו מול ענפים ותחומים אחרים, שאנחנו תעשייה סופר חיובית וחיונית למחייה. בזכות אלה, בנוסף לתפקיד העיקרי, הפעילות שלנו מקבלת ערך מוסף ביצירת גשר דיפלומטי בין מדינות כשאנחנו מספקים צורך קיומי, מסייעים ועוזרים לאלה שזקוקים לכך".
מכון היצוא, בעזרת נספחים מסחריים וכלכליים של משרדי החוץ והכלכלה, מחברים בין החברות הישראליות על שלל מוצריהן ופתרונן, לגורמים במדינות היעד, בין אם אלה חברות פרטיות, משקיעים פוטנציאליים, ארגונים או ממשלות.
יודעים להרחיב את מטריית ההיצע
הקשר בין ענקית האריזה VISY ל-Water.io נוצר בעקבות שיתוף הפעולה עם נציגות משרד הכלכלה באוסטרליה. כחברה, שבמקביל ליצור האריזות שלה, יודעת להתמודד גם בצרכים הלוגיסטים של עצמה, פנתה לנספח הישראלי במדינה כדי לשמוע על פתרונות לטיפול בשפכים תעשייתיים.
הנציגות ראתה הזדמנות, וביחד עם מכון היצוא ארגנה משלחת של VISY בישראל כדי לשמוע על מגוון האפשרויות שהתעשייה יודעת לתת. "בזכות היכולות שלנו לעבודה משותפת בין הענפים השונים במכון, חשפנו את האוסטרלים למוצריה של Water.io, במקביל לחברות של טיפול בשפכים", נזכרת ג'וס.
היא מספרת, שבזכות הפגישה הראשונית שהם יצרו בין הצדדים, האוסטרלים חזרו תוך 4 חודשים על מנת להמשיך את התהליך עם Water.io, שבסופו נולד שיתוף פעולה חדש וגדול בין סטארט-אפ ישראלי לענקית אריזה גלובלית.
איך את רואה את עתיד ענף המים בעולם?
"כמו הרבה דברים בישראל אנחנו באים מתוך צורך, ומשם יודעים כיצד לצמוח ולהפיק. בהמשך למה שנאמר על בריטניה, אני מוצאת שבעתיד גם מדינות שיש בהן ריבוי מים צריכות לשנות חשיבה ולהתחיל לראות את המים כמשאב לאומי שצריך לשמור, להגן, לשמר ובעיקר לא לאבד אותו", אומרת ג'וס.
לדבריה, המדינות צריכות לדעת לנהל את משק המים שלהן בצורה נכונה, ולהתייחס אליו כשל כולם. בהמשך להכרה במים כצורך קיומי ולאומי, אנחנו נדע לייצר ולייצא פתרונות לקשת רחבה של צרכים מאספקה, שימור וסייבר, שאף גורם עוין לא ייקח את המים כבן ערובה.
ג'וס מסבירה שהמכון "פותח דלתות עבור כלל התעשייה הישראלית", ולכן במפגש עם גורמים חיצוניים יודע לתת את כל הפתרונות הנדרשים ככלי שמפגיש בין כל החברות, קטנות כגדולות.
בשיתוף מכון היצוא