שתף קטע נבחר
 

בדרך לשינוי? הרפורמה שתמנע סלחנות לעבירות בנייה

רפורמה חדשה בחוקי התכנון והבנייה שואפת להפסיק את תופעת העבריינות בשוק הנדל"ן ולהתמודד עם היצירתיות ההולכת וגוברת של חלק מהיזמים - אולם המבחן האמיתי של הרפורמה תהיה ביכולת שלה להחמיר את האכיפה. דעה

בימים אלו מליאת הכנסת אישרה את אחת הרפורמות החשובות במלחמה בעברייני בנייה, שהפכה בשנים האחרונות לסוג של מכת מדינה. באופן מעשי הרפורמה מחזקת את מעמדה של היחידה הארצית לאכיפת חוקי התכנון והבנייה, ואולי בפעם הראשונה, מסמנת הצהרה - לא עוד סלחנות לעבירות בנייה.

 

כתבות נוספות בערוץ הנדל"ן

 

על פי הרפורמה החדשה, יוכלו מפקחים על הבנייה ברשויות לעצור ולאכוף בנייה לא חוקית בהליך מנהלי ללא המתנה ממושכת להחלטת צו הריסה מבית המשפט. יש לציין כי הוראות החוק החדש, שייכנס לתוקף 6 חודשים מיום פרסומו, יחולו על עבירות בנייה שבוצעו עד כשנתיים. עבירות עם ותק יטופלו בהליך השיפוטי על פי החוק הקיים.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

תחילתה של הרפורמה בתכנון ובנייה החלה לפני קרוב ל-3 שנים, עם תיקון 101 המוכר גם בשם

"רפורמת הפרגולות". רפורמה זו נועדה בעיקר להתמודד עם מציאת פתרונות לעומסים וסחבת באישורי הליכי תכנון ובנייה. אחד השינויים המרכזיים בה היה ביזור סמכויות בין ועדות התכנון והבנייה והרחבת הסמכויות של הוועדות המקומיות המורחבות.

 

חלק זה של הרפורמה שחרר צוואר בקבוק בוועדות התכנון המקומיות, וחלקו יושם בהצלחה. עם זאת, תופעת עבריינות הבנייה בישראל רחבה והפכה לסוג של מכת מדינה - כך שכמות הבקשות להכשר ליגליזציה בדיעבד לעבירות בנייה גדל בהתמדה, וגם לצערנו להשלמה של הציבור - שכבר לא יוצא מגדרו לנוכח מימדי התופעה של בנייה לא חוקית.

 

המבחן האמיתי - בהחמרת האכיפה

ברור שהעדיפות הראשונה היא לשמר את שלטון החוק וחוקי תכנון והבנייה. עם זאת, רפורמה של ביעור ואכיפת חוקי תכנון ובנייה בהחלט תקנה עוצמה וסמכויות רחבות ליחידה הארצית לאכיפה חוקי התכנון והבנייה - והחוקים החדשים ייצרו ויחזקו מחדש במידה לא מבוטלת את מדיניות ההרתעה, שכן עד היום הסנקציות והחלטות שיפוטיות שנגזרו על נאשמים לאחר שנים של דיונים לא הרתיעו או הפחיתו את מימדי עבריינות הבנייה.

 

גם כשבתי המשפט מחמירים נגד עברייני בנייה, היצירתיות מהצד השני מגיעה בכל פעם לרף חדש. תופעת העבריינות כבר זכתה לדו"ח נוקב שחובר עוד בשנת 2015 על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אשר תיאר תמונה עגומה ובזיון שלטון החוק בתחום אכיפת ופיקוח חוקי תכנון ובנייה.

 

דו"ח מבקר המדינה מצא גם בעבר ליקויים חמורים בהתנהלות ועדות התכנון והבנייה, שהכשירו בנייה לא חוקית בסטייה ניכרת מתוכניות, ללא מדיניות מסודרת של פיקוח ואכיפה או היעדר מדיניות מסודרת לשמירה על קרקעות המדינה ומאבק בפולשים.

 

באופן כללי ניתן לומר כי בתי המשפט ומוסדות התכנון כן דנים בבקשות ללגליזציה - אך יחד עם זאת, יש לזכור גם כי קיים מיעוט יחסי של עבירות בנייה הניתנות להכשרה על פי חוק. המבחן של הרפורמה החדשה והיחידה הארצית לאכיפת חוקי התכנון והבנייה תהיה בהחמרת האכיפה - ללא מתן יד קלה על ההדק לכל עבירת בנייה. על מפקחי הבנייה גם לבחון עבירת בנייה כעובדי ציבור - במקצועיות תוך שמירת החוק, ביעילות, בשקיפות וללא משוא פנים.

 

כך, למרות הקשחת קו הענישה נגד עברייני בנייה, עדיין ניתן להכשיר בדיעבד עבירות בנייה קלות - כמו הצבת מחסן בחצר, לדוגמה. במקרים כאלו ניתן לרוב להגיע להסדר טיעון עם תשלום קנס.

 

אין ספק כי הרפורמה באכיפת פיקוח חוקי תכנון ובנייה תחזק את מעמד שלטון החוק, אך כדי להשיג צמצום ממשי של מימדי תופעת עבריינות הבנייה יש צורך לפעול במקביל בכמה מישורים - חינוכי, תכנוני ומשפטי.

 

הכותב הוא שותף במשרד יוסף ישורון ושות' המתמחה בדיני תכנון ובנייה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: גוסטבו הוכמן
עו"ד שחר לוינזון
צילום: גוסטבו הוכמן
מומלצים