בקרוב יבוטל המכס: בכמה ישראל יקרה יותר בבגדי תינוקות?
בסוף מאי יבוטל המכס לבגדי תינוקות עד גיל שנתיים. בינתיים בדקנו: האם ישראל באמת יקרה יותר בבגדי תינוקות? התשובה היא לרוב: כן. קמעונאים: "ביטול המכס זה צעד בכיוון הנכון, אבל זו לא הנחה משמעותית. צריך לבטל את המע"מ על בגדי תינוקות וילדים"
הצרכנים מצידם – לא מחכים לקמעונאים המקומיים. הצרכן הישראלי הגדיל בשנים האחרונות את תדירות רכישת בגדי הילדים והתינוקות שלו והוא לא בהכרח עושה זאת בגבולות ישראל. מספיק לראות את חדרי הדואר ביישובים מרובי ילדים, כולל ישובים חרדיים, כדי לדעת: הפכנו ליבואנים כדי לחסוך לא מעט כסף בבגדי ילדים.
האם המחירים בארץ באמת יותר גבוהים? בדקנו. כיוון שהמבחר בתחום הזה הוא אדיר ורב, בדקנו רשתות בינלאומיות כמו זארה, H&M והשווינו את מחירי דה צ'ילדרנס פלייס וקדס למחירי ארה"ב. בנוסף השווינו מחירים של כמה פריטים מרשתות מובילות בישראל למחירי נקסט. התוצאה לרוב, ידועה מראש. ישראל יקרה יותר, אם כי יש הפתעות.
לא בדקנו את מחירי עלי אקספרס ואיביי, הנמוכים במיוחד, שכן קשה להשוותם לפריטים דומים בארץ. גם בישראל ניתן למצוא חמישיית בגדי גוף ב-50 שקל, אם מפשפשים בערימות בשווקים, אם כי אין ספק שאיביי ועלי הפכו לשוק הלאומי של ישראל.
חשוב גם לזכור שבבגדי תינוקות, הורים לא מחפשים רק מחיר נמוך, אלא גם איכות, טרנדים וסמל סטטוס. יחד עם זאת, גם אלו מאיתנו ששופכים שקלים רבים על בגדי תינוקות מסוגננים, לא אוהבים לראות שמעבר לים המחיר נמוך יותר.
*ירדן יקרה יותר מישראל
*יש להוסיף למחירי ארה"ב מס לפי מדינה. בקנייה אונליין ישירות לישראל - אין מס אמריקני
*יש להוסיף למחירי ארה"ב מס לפי מדינה. בקנייה אונליין ישירות לישראל - אין מס אמריקני
*יש להוסיף למחירי ארה"ב מס לפי מדינה. בקנייה אונליין ישירות לישראל - אין מס אמריקני
"זו לא הנחה משמעותית"
הקמעונאים בארץ יודעים: ביטול המכס הוא לא מה שיוריד את מחירי ישראל למחירי נקסט ובטח שלא למחירי עלי אקספרס. "ההנחה הזאת היא צעד בכיוון הנכון אבל היא לא משמעותית", אמר ל-ynet משה זילברשטיין, הבעלים של חברת לירם שמפעילה את חנויות קדס קידס.
"ההנחה המשמעותית תהיה הורדת המע"מ על בגדי ילדים, אבל זה צד ראשון חיובי. בעמילות המכס אמרו לי שעניין המע"מ עלה לוועדה ובעוד 30 יום ידונו בזה. הדברים קורים לאט בישראל".
הורדת המכס היא על בגדי תינוקות עד 86 ס"מ, כרגע, אם כי הדבר פתוח לשימוע. אתם לא פועלים להורדת מכס על בגדי ילדים?
"אני מסכים שצריכה להיות הורדה כזאת גם על בגדי ילדים. זה לא כל כך הוגן שבגיל 3 או כשהילד מגיע ל-100 ס"מ, פתאום יש קפיצת מחיר במוצר. אנחנו מקווים שיהיו צעדים נוספים בעתיד. הבנתי שכרגע ברשות המסים שוקלים הורדה של 3% גם על בגדי ילדים".
בנעליים, המחירים שלכם גבוהים מחו"ל רק בשיעור המכס והמע"מ?
"לא רק. יש גם שינוע וכן ישנן עלויות שכירויות גבוהות מאוד בארץ, יותר מאשר בחו"ל, אבל בהנעלה אנחנו שווים למחירים האירופאים ועם הורדת המכס ואם המע"מ גם יירד – נגיד כמעט למחיר האמריקני".
ביטול המכס צפוי בסוף מאי. מתי תתגלגל ההנחה לצרכנים?
"אם אכן זה יקרה בסוף מאי, היא תתגלגל בתחילת החורף לצרכנים. אם יתמהמהו זה ייקח יותר זמן. אנחנו מקווים שלקראת החורף הצרכן יהנה".
גם רמי שביט הבעלים של המשביר לצרכן מבטיח: "אין לי בכלל ספק שנגלגל את ההנחה לצרכנים, אנחנו מתחרים עם האינטרנט, יש ירידה במכירות בגלל זה", כך אמר ל-ynet.
הצרכנים יקנו במחירים יותר טובים, אבל ביטול המע"מ - זו תהיה ההנחה האמיתית
גבי רוטר, מנכ"ל ובעלים משותף של קסטרו אמר ל-ynet: "יש אנומליה בשוק הישראלי. ישנה תחרות לא הוגנת עם אתרי אי קומרס בינלאומיים. בקנייה אונליין מחו"ל אין מע"מ בקנייה עד 75 דולר, אין מכס, אז יש הפרש של כ-20% בינינו לבין חו"ל.
"יקר בארץ וזה מקשה במיוחד על משפחות מרובות ילדים. הסיבה היא תחרות לא שווה: אין סיבה שנבלע גם מע"מ, גם מכסים ועדיין נצליח להיות תחרותיים. זה מאוד מאוד קשה. כבר הוכח בעבר שכשהורידו את המכסים שההנחה עברה לצרכנים כי זה שוק מאוד תחרותי עם תחרות פרועה. ניתן לצרכנים לקנות את המוצרים במחירים יותר טובים בעקבות ביטול המכס".
אתם מרוויחים על בגדי ילדים?
"זה מאוד קשה. התחרות היא מול אתרי איקומרס בינלאומיים ואנחנו בעמדת נחיתות. על בגדי מבוגרים יש מע"מ בבריטניה ועל בגדי ילדים אין שם מע"מ. בגדי ילדים זה כורח. ילד גדל את לא יכולה לתת לו את אותו בגד. יש פה צורך אמיתי של צרכנים זה לא מותרות. בנוסף זה שוק רווי בתחרות ואתה צריך להיות מצוין כדי להרוויח גם מבחינת האיכות, גם האופנתיות וגם מבחינת המחיר שצריך להיות נגיש".
מתי להערכתך ביטול המכס ישפיע על המחירים לצרכן?
"תלוי מתי זה ייכנס לתוקף".
בסלולר, סלקום היו הראשונים לתת הנחה בגובה הורדת המכס וזכו ביחסי ציבור טובים.
"זה גימיק. בבגדים זו הנחה, אבל זה מאוד שולי כי אנחנו במילא נמצאים בעולם במילא רווי בהנחות. אם אומר לצרכנים קבלו 6% הנחה בקנייה – זה לא ירשים אותם. המע"מ בהקשר הזה הוא הרבה יותר משמעותי – 17% וזו הנחה שעוברת מיידית כי זה מס שנגבה רק בשעת המכירה - לא מכס ששילמנו מראש. הורדת מע"מ על בגדי ילדים – זו תהיה הנחה אמיתית לצרכנים".