הנוסעים עקבו: אלה קווי התחבורה הציבורית הכי בעייתיים
מאז הושקה האפליקציה של ארגון "15 דקות" התקבלו 1,400 דיווחי נוסעים בתחבורה הציבורית על ליקויים ב-450 קווים שבהם הם משתמשים. במקום הראשון בליקויים - קו 90 של מטרופולין בין ת"א להרצליה. התלונה הכי נפוצה: קווי האוטובוס מאחרים ביציאה או לא מגיעים בכלל
דו"ח של ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" מציג את קווי התחבורה הציבורית שבהם יש ליקויים שעליהם דיווחו נוסעים. במקום הראשון נמצא קו 90 של חברת מטרופולין בין תל אביב להרצליה. במקום השני והשלישי נמצאים קווים 419 ו-19 של אגד ובמקום הרביעי והחמישי קווים 7 ו-142 של חברת דן.
לקריאת הדו"ח לחצו כאן
בתחילת 2017 השיק ארגון "15 דקות" אפליקציה שמאפשרת למשתמשי התחבורה הציבורית להוות בקרים בשטח על איכות השירות. בארגון אומרים כי במהלך שלושה חודשי פעילות נרשמו 1,400 דיווחים על 450 קווים ברחבי הארץ.
בארגון אומרים כי קו 90 של חברת מטרופולין בין תל אביב להרצליה הוא הקו שעליו התקבלו הכי הרבה דיווחים על ליקויים. על פי הדיווחים, הביקוש לקו גבוה והתדירות נמוכה מדי, ועיקר התלונות הן שהחברה לא מבצעת את כל נסיעותיה. במקום השני נמצא קו 419 של אגד בין בית שמש לירושלים. הדיווחים שהתקבלו על קו זה הם על איחורים ביציאה בשני הכיוונים, אי ביצוע נסיעות מצד אגד ועלייה במשך ההמתנה של האוטובוסים בפקקים בכביש אחד.
במקום השלישי קו 19 של אגד בין הדסה עין כרם לאוניברסיטה העברית. על פי הדיווחים בקו מורגשת צפיפות רבה, לא כל הנסיעות מבוצעות ונדרש תגבור מיידי. במקום הרביעי, קו 7 של חברת דן בין אוניברסיטת תל אביב לבית החולים וולפסון. נוסעים דיווחו על איחורים רבים וצפיפות גבוהה, יש ביקוש לקו אך התדירות לא הוגברה. במקום החמישי, קו 142 של חברת דן בין בת ים לתל אביב. הנוסעים דיווחו על כך שהקו מגיע באיחור באופן קבוע בשעות אחר הצהריים והבוקר ועל אי ביצוע נסיעות.
ב-"15 דקות" אומרים כי "מדי יום הציבור מתקשה להגיע אל תל אביב או ירושלים ובחזרה. כלומר, ההיצע הקיים בימי החול, בדרך לעבודה וממנה, אינו עונה על הביקושים ואינו מהווה חלופה ראויה לרכב פרטי". עוד נמסר כי "כדי שהתחבורה הציבורית תהווה מענה לקיצור הפקקים ולמניעת תאונות הדרכים, יש לפעול לקיצור זמני הנסיעה והפחתת העומס על ידי הגברת תדירויות, הוספת נתיבי תחבורה ציבורית ואכיפתם ועלייה מכל הדלתות".
במהלך הבקרה, אומרים ב-"15 דקות", נבדקו פרמטרים של עמידה בלוח הזמנים, מהלך מסלול הנסיעה, תנועה ותשתית תפעולית, אחריות הנהג ומידע לציבור. 35.5% מהמשתמשים התלוננו על איחורים ביציאה או אי ביצוע נסיעות, 18.3% דילוג על תחנות, 26% על שירות חסר ולקוי. 7.5% דיווחו על חווית נסיעה לא נעימה או לא ראויה, רק 4.5% התלוננו על נהגים ו-1.2% על תקלות באוטובוס.
אגד: חסרים כ-3,500 נהגים לתחבורה הציבורית
מאגד נמסר בתגובה לדו"ח כי "ענף התחבורה הציבורית ואגד בתוכו מתמודדים זה תקופה ארוכה עם מחסור הולך וגדל בנהגים, הנאמד כיום בכ-3,500 נהגים חסרים, והדבר נובע בעיקר מפגיעה מתמשכת במקצוע הנהגות. יודגש כי קיים חוסר מיוחד בנהגים באזור ירושלים והדבר יוצר לעיתים בעיות בשירות.
"לגבי קו 19, סוכם באחרונה שיופעל החל מהחודש הקרוב עם אוטובוסים מפרקיים כדי לתת מענה טוב יותר לצורכי הנוסעים ולעומס בקו זה, תוך שמירה על התדירות הקיימת, וללא צורך בגיוס נהגים נוספים. השינוי מבוצע בתיאום ובאישור משרד התחבורה.
"באשר לקו 419, מדובר בקו המופעל על ידי חברת פסגות, עבור אגד, וזאת לאור הקשיים בגיוס נהגים בירושלים. אגד זיהה את השירות הלקוי בקו ואכן, לאור חוסר שביעות הרצון של אגד מהמענה, הוחלט באחרונה להשיב את תפעול הקו כך שיהיה באמצעות אוטובוסים ונהגי אגד והשינוי כבר החל להתבצע וימשך בהדרגה. אגד נערך באמצעות הקצאת נהגים לטובת קו זה. אנו מאמינים כי שינויים אלה יביאו לשיפור מיידי בשירות בשני הקווים, לטובת ציבור הנוסעים".
ממטרופולין נמסר בתגובה כי "בכל הנוגע לתדירות הקווים, מטרופולין פועלת בהתאם להנחיות משרד התחבורה ולפי המלצותיו. באשר לביצוע הנסיעות, נציין כי בשבועות האחרונים הוכנסו שינויים רבים במפת התחבורה הציבורית בשרון, ומערך השירות הורחב. בין היתר תוגברו נסיעות, הושקו קווים חדשים, גויסו עשרות נהגים נוספים ואף שולבו אוטובוסים חדישים בצי ההיסעים. עם כניסתם של שינויים אלה לתוקף, אנו עדים לשיפור מהותי בשירות, ובטוחים כי גם הציבור חש בו".