שתף קטע נבחר

 

דו"ח משטרתי: כך חומקים נהגים מעונש על עבירות חמורות

דו"ח של המשטרה חושף: על 54 אחוזים בלבד מהנהגים שהועמדו לדין בגין נהיגה בפסילה הושת מאסר בפועל. בקרב נהגים שנתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול העונשים בבתי המשפט מגוחכים אף יותר. השר ארדן: "בלתי נתפס שכה מעט נהגים המבצעים עבירות חמורות מקבלים מאסר בפועל"

דו"ח יוצא דופן שהכינו במשטרה הכולל ניתוח של יותר מ-65 אלף גזרי דין, שניתנו בשנים 2016-2015 בגין כתבי אישום על עבירות תנועה חמורות, מציג מסקנות קשות על סוגי הענישה שמטילים בתי־המשפט על עברייני תנועה בגין עבירות חמורות.

 

מאסר בפועל ניתן רק ל-54% מהנהגים שנהגו בפסילה, ובשאר העבירות החמורות כמו נסיעה ללא רישיון ועבירת נסיעה באור אדום השיעור הזה קטן בהרבה. השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שיזם דיון מיוחד בעקבות ממצאי הדו"ח, אומר כבר שנים שבמשטרת ישראל יש ביקורת על מה שמתרחש בין כותלי בתי המשפט. בשל מערכת היחסים העדינה בין הגופים, והרצון לשמור על ממלכתיות, במשטרה לא יוצאים בביקורת גלויה נגד בתי־המשפט ונגד הפרקליטות שסוגרת עסקאות טיעון.

 

אלא שדו"ח שהוכן בחודשים האחרונים מתחת לרדאר מציג את התמונה המקוממת. יחידת המחקר של המשטרה החליטה לבדוק את ממצאי גזרי הדין של לא פחות מ-65 אלף תיקים של עברייני תנועה שהוגשו נגדם כתבי אישום בעבירות תנועה חמורות והועמדו לדין.

 

הממצאים שהוצגו בדו"ח גילו תמונה מדאיגה מאוד מבחינת המשטרה, ויהוו בסיס לניתוח המשך הפעולות של אגף התנועה במשטרה. מאסר בפועל לנהגים העבריינים כמעט לא ניתן בעבירות חמורות. בעבירות רבות העונש השכיח הוא רק פסילת רישיון, ובעבירות רבות העונש הוא רק פסילה על תנאי.

 

כך לדוגמה בנהיגה בזמן פסילה: במשטרה מצאו 939 גזרי דין שהתייחסו לאנשים שהועמדו לדין לאחר שנתפסו על ידי המשטרה נוהגים ברכב לאחר שרישיונם כבר נשלל בבית־משפט על עבירה אחרת. מהנתונים האלה עולה כי 54% מהם קיבלו מאסר בפועל, 37% מאסר על תנאי. 7% מהמקרים הסתיימו בפסילה בפועל.

 

בעבירת נהיגה ללא רישיון נהיגה: 6,088 גזרי דין נבחנו. כאן הענישה מגוחכת יותר - 48% הסתיימו רק בפסילה בפועל, 39 אחוז הסתיימו במאסר על תנאי ורק 5% הסתיימו במאסר בפועל.

יזם דיון מיוחד בעקבות ממצאי הדו"ח. השר לביטחון פנים ארדן (צילום: מארק ישראל סלם) (צילום: מארק ישראל סלם)
יזם דיון מיוחד בעקבות ממצאי הדו"ח. השר לביטחון פנים ארדן(צילום: מארק ישראל סלם)

 

נסיעה מסוכנת ומעבר בין נתיבים

נסיעה מסוכנת ומעבר בין נתיבים

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

בקטגוריית נהיגה בשכרות נדגמו 6,762 תיקים. 59% הסתיימו בפסילה בפועל, 36 אחוז הסתיימו במאסר על תנאי, ומאסר בפועל נגזר רק על 5%. בעבירות מהירות שמחייבות העמדה לדין נדגמו 41,899 גזרי דין. מתוכם 52% הסתיימו בפסילה על תנאי ו-27% בפסילה בפועל. רק ב־0.1% מהמקרים הסתיים גזר הדין בשליחת הנאשם למאסר.

 

השר ארדן שיזם את הבדיקה וקיים דיון בנושא אמר בנוגע לממצאים: "המשטרה משקיעה מאות מיליוני שקלים בהגברת האכיפה בכבישים ובהכפלת מספר ניידות אגף התנועה. אני מצפה משופטי התעבורה לתרגם את חומרת העבירה וסיכון חיי האזרחים לעונשים קשים עד כדי מאסרים בפועל. בלתי נתפס שכה מעט נהגים שעוברים פעמים רבות באור אדום, או נוהגים מבלי שיש להם רישיון, מקבלים מאסר בפועל".

 

מהנהלת בתי המשפט נמסר: "נושא השאילתא לא התקבל במערכת בתי המשפט ואינו מוכר לה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים