שתף קטע נבחר

 

הגננות מגלות: כך מגדלים ילדים עצמאיים

אתם מגיעים לגן ורואים איך הילדים שלכם מתנהגים בצורה מופתית אבל בבית מנהלים איתם מלחמות עולם כמעט על כל דבר. הגננות מסבירות איך לחנך ילדים לעצמאות וליישם בבית הרגלים שהילד למד בגן

עצמאות היא דבר חשוב שמביא את הילד לידי מימוש יכולותיו. ילד עצמאי הוא ילד שבטוח בעצמו, בסביבתו ובעל תחושת מסוגלות מבלי לחשוש מכישלון. איפה עובר הגבול בין פינוק לחינוך לעצמאות, כיצד לזהות בעיה של גבולות, מתי התפרצויות זעם אמורות להדליק נורה אדומה ואיך אפשר ליישם בבית הרגלים שהילד למד בגן?

 

כיצד תזהו אצל הילדים את הצורך בעצמאות?

"את לא תגידי לי מה ללבוש", "רק אני מחליט על עצמי", "אני בוחרת לא לשחק בזה", "אני לא אוהבת את הצבע הזה יותר" - משפטים מסוג זה אמנם יכולים לעצבן הורים, אבל זו היא למעשה הדרך של ילדיכם לסמן שהם מעוניינים לבצע את הבחירות בעצמם. בחירות שלרוב יהיו מנוגדות לחלוטין למה שבחרו עבורם עד כה. כדאי להימנע מלכעוס על הילדים ולאפשר להם לבחור בעצמם, כל עוד לא מדובר בבחירה מסוכנת או מזיקה כמובן.

"לא תגידו לי מה ללבוש" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"לא תגידו לי מה ללבוש"(צילום: shutterstock)
 

גמילה מחיתולים - הזמן הנכון

משפטים שנשמעים מדי פעם בגן על ידי הורים: "יש לי לפעמים הרגשה שעד שהוא יתגייס אני אצטרך לצחצח לו שיניים", "עדיין לא גמלתי אותו מחיתולים - אצלו זה צעד אחד קדימה ושניים אחורה".

 

בעבר, כשלא היו חיתולים חד פעמיים, גיל הגמילה הממוצע היה שנה עד שנתיים. בעידן החיתולים אמנם נוח לדחות את הגמילה אך הדבר לא נכון לילד. ילד לא גמול תלוי משמעותית בהורה ובסובבים אותו. ילד מוכן לתהליך גמילה כשהוא יכול לשלוט בסוגרים שלו למספר שניות, לשבת על הסיר או על האסלונית. כמו כן, עליו להיות מודע לצרכים שלו ולדעת מתי הוא צריך להתפנות. חשוב לזכור שתהליך הגמילה צריך להיות ביוזמת וליווי ההורים.

 

לא אחת קרה שההורים הגיעו לגן והודיעו לגננת שהילד בתהליך גמילה כשבבית הם בכלל לא התחילו את התהליך. מדובר בטעות כפולה מאחר והגננות לא אמורות לגמול את הפעוט. שנית, הן לא יכולות לתת לו את מלוא תשומת הלב הנדרשת בתהליך, לכן, על ההורים להיות מחויבים באופן מלא לתהליך.

  

קראו עוד:

- האב שהרדים את בתו בשניות עושה זאת שוב

- ההורים שמקעקעים את שמות ילדיהם

- הצלם הכי צעיר: בן שנתיים מצלם רגעים בחייו

 

איך מבדילים בין מרד וחוצפה לרצון בריא לעצמאות?

הורים רבים שואלים את הגננות איפה עובר הגבול בין חוצפה לרצון בריא לעצמאות. התשובה האמיתית סובייקטיבית לחלוטין. גננות הגנים הממלכתיים שעברו הכשרה יודעות על פי שיקול דעתן להציב את הגבולות הנכונים בשגרת הגן, לאפשר עצמאות מידתית וגם לדעת מתי הרצון לעצמאות עובר את הגבול ומפריע לשגרת הגן. בבית, ההורה צריך להיות קשוב לילד, לזכור שילדים בוחנים את הגבולות אבל באותה נשימה, צריכים אותם.

  

מטרת תכנית הלימודים בגן כוללת גם מטרות כמו פיתוח כישורים אישיים כמו עצמאות. חלק מהפעילויות שמתבצעות בגן ניתן ליישם גם בבית:

 

• שאלו את הילדים "מה פעם לא יכולתם לעשות בכוחות עצמכם והיום אתם כבר עושים לגמרי לבד?" ותופתעו מהתשובות. בגן הם מתגאים בעובדה שהם גמולים, מכבים את האור בעצמם והדמיון שלהם לעיתים מפליג למחוזות - "אני נוהג לגן בעצמי", כשהכוונה כמובן למכונית צעצוע.

 

• לתת להם לבצע פעילות עצמאית ראשונה לבד כשההורים מסתכלים מרחוק - צחצוח שיניים או אפילו קניית ארטיק במכולת, תלוי בהתפתחות הילד.

 

• חיבור "מגילת העצמאות של הבית", בה ניתן לכתוב מה הילד כבר עושה לבד ומה הוא יעשה בעתיד. 

לילי פוקמונסקי היא מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים ושרה דורות היא גננת מנתניה

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

איך לגדל ילדים עצמאיים? צפו:

 

צילום: אלי סגל

צילום: אלי סגל

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אני בוחרת בעצמי!
צילום: shutterstock
מומלצים