סקר: כמה הורים באמת משוחחים עם ילדיהם?
מסיעים לחוגים, עוזרים בהכנת שיעורי בית אבל לא מדברים מספיק עם הילדים. על פי סקר חדש, נראה שההורים בישראל עסוקים בעיקר בביצוע מטלות ופחות מצליחים למצוא את הזמן לשבת ולדבר עם הילדים
בטוחים שאתם מכירים את הילדים שלכם? רק 60% מההורים ניהלו שיחה אישית של לפחות חצי שעה בחודש האחרון, מתוכם 73% אמהות. 24% מהאבות ו-6% מהאמהות אמרו שאף פעם לא ניהלו שיחה כזו עם ילדיהם. כך עולה מסקר חדש שבוצע בקרב 400 הורים לילדים בגילאי 6-18 (כאלו שיש להם לפחות ילד אחד בגיל זה).
הכוונה בשיחה אישית היא לא לשיחה בסגנון "מה היה היום בבית הספר" או "מתי הבחינה הבאה?" אלא שיחה מעמיקה, שנמשכת לפחות חצי שעה. במהלך שיחה כזו ההורה מדבר עם הילד על נושאים כמו מה עובר עליו, מה הוא מרגיש, מה מעצבן אותו, היחסים שלו עם אחים וחברים ועוד.
מהסקר, שבוצע על ידי מכון סמית עבור אגודת ניצן, עולה כי ההורים נוהגים לנהל שיחה אישית עם ילדיהם הצעירים (בגילאי 6-9) יותר מאשר עם ילדיהם הבוגרים (בגילאי 16-18) ואין הבדל מגדרי בין בנים ובנות. 37% מההורים ציינו שניהלו שיחה אישית עם הילדים בגילאי 6-9 בחודש האחרון, לעומת רק 13% מההורים לילדים בגילאי 16-18 שניהלו שיחה כזו.
ומתי ההורים והילדים מעדיפים לשוחח? 78% מההורים ציינו את שעות אחר הצהריים כזמן הטוב ביותר, 19% מעדיפים לשוחח לפני השינה ו-3% דווקא ציינו את הבוקר כזמן המועדף. הורים לילדים צעירים (עד 12 שנה) מעדיפים יותר לשוחח לפני השינה, בעוד שבקרב הורים לילדים בוגרים יותר, בולטת העדפה לשעות אחר הצהרים.
84% מעדיפים לנהל את השיחות בבית, 11% ציינו שהם מנצלים את זמן הנסיעה באוטו לשיחות ו-5% נוספים משוחחים עם הילדים בהזדמנויות אחרות כמו טיול, הליכה ספורטיבית, פיקניק, בבית קפה או גינה ציבורית.
נהגי הסעות
כמעט כל הורה מכיר את זה, לוקח ומחזיר מחוגים ו"מבלה" זמן בהסעות ילדיו. 76% מההורים ציינו שהם נוהגים להסיע את ילדיהם במשך השבוע לבית הספר ו/או לפעילויות שונות מחוץ לבית, מתוכם 19% ציינו שהם מקדישים לכך מעל לשעתיים בשבוע. ככל שהילדים גדלים, כך עומס ההסעות יורד - בקרב הורים לילדים בגילאי 6-9, 87% מההורים מסיעים את ילדיהם לבית הספר, לחוגים וכדומה, בעוד שבקרב הורים לילדים בגילאי 16-18 רק 59% ציינו שמקדישים זמן להסעות הילדים.
עוד בערוץ הורים:
- הורים, הניחו לימי החופש של המורים והתלמידים
עוזרים בשיעורי הבית
עוד עולה מהסקר, כי 71% מההורים משקיעים זמן במשך השבוע בעזרה לילדים עם שיעורי בית, כתיבת עבודות והכנה למבחנים. נראה כי אבות נוהגים לעזור לילדים קצת יותר מאשר אמהות - 75% מהאבות ו-68% מהאמהות ציינו שהם נוהגים לעזור לילדיהם בהכנת השיעורים.
גם כאן, נראה שככל שהילדים גדלים, כך הם פחות זקוקים לעזרתם של ההורים. 84% מההורים לילדים בגילאי 6-9 ציינו שהם נוהגים לעזור להם עם שיעורי הבית, לעומת רק 40% מההורים לילדים בגילאי 16-18 שענו כך.
תקשיבו לילדים
"התפקוד ההורי בעידן שלנו, בו ההורים נאלצים לתפקד במספר מישורים בו זמנית, חושף קושי גובר והולך לספק מענה לקשיים רגשיים בסיסיים. כתוצאה מהעומס בין העבודה לבית והיעדר מודעות והקשבה לצרכים המשתנים של הילדים, הורים מתקשים להציב גבולות", אומרת ד"ר מלי דנינו, מנכ"ל אגודת ניצן, לאבחון וטיפול בלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז.
מה הפתרון?
"הקשבה נכונה, המשמשת מפתח מרכזי וחשוב להבנת הצרכים האמיתיים של הילדים ולשיפור מערכות היחסים בין הורים לילדים. הורים שלומדים להקשיב מגלים עולם חדש בקשר עם ילדיהם שלא הכירו קודם לכן.
"היחסים עם הילדים 'הולכים לאיבוד' לקראת גיל ההתבגרות, ואחת המשימות של ההורים היא פיצוח קוד השיח הנכון עמם. דווקא בגיל כזה הם זקוקים להורים, בשל הבילבול הנובע מהמעבר בין היותם ילדים לבני נוער ומתבגרים, והתגבשות הזהות שלהם כאנשים בוגרים".
הכנס השנתי של אגודת ניצן - לשחרר אהבה - על הקשר שבין הורה לילדו - בשיתוף פעולה עם בית הספר לחינוך, יתקיים היום (ב') בשעה 14:30 באוניברסיטת תל אביב, בנין נפתלי מדעי החברה, אולם "בר שירה".