פייק ניוז: הפרסומות שיבלבלו אתכם
לכבוד ביקורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישראל, ושימושו התכוף בביטוי Fake news, אספנו עבורכם שלל דוגמאות לפרסומות ותהליכי שיווק מזוייפים, שהקשר בינם לבין המציאות מקרי בהחלט. צפו
"האמת היא לא יותר מאשר בבואה מציאותית של הדמיון", אמר בזמנו נשיאה החמישי של ארה"ב, ג'ורג' וושינגטון*, ולא ידע עד כמה האמירה הזו, כ-200 שנים מאוחר יותר, תהיה רלוונטית לנשיאה הנוכחי של ארה"ב, דונלד טראמפ.
דמיון ומציאות מתערבבים אצל טראמפ לעתים די קרובות. זה הוא שטבע את המונח "פייק ניוז" לגבי ידיעות עיתונאיות שתוקפות אותו ולא מתאימות לתפישת המציאות שלו. טראמפ לא שם זרקור רק על תעשיית התקשורת, אלא גם על תעשיית השיווק והפרסום, ועבורנו זו הזדמנות מעולה כדי לבחון את נושא האמת (וחצאי האמיתות) בענף.
אחת ההטעיות הנפוצות ביותר בשיווק ובפרסום מופיעה בעיקר על אריזות של מוצרים שמתחזים להיות אטרקטיביים יותר ממה שהם במציאות. קחו למשל את אריזת הבריכה הביתית הזו, והילדים שנראים בתמונה נותנים את האשליה שהיא גדולה ומדליקה. הקליקו על התמונה, וגלו איך הבריכה נראית במציאות:
וכדי שלא תחשבו שהעניין הזה מיוחד רק ליצרנית בריכות אחת, הנה עוד דוגמה של ההבטחה השיווקית:
אריזות של מוצרי מזון מספקות גם הן דוגמאות משעשעות לתמונות שאין קשר בינן לבין המוצר האמיתי. אגב, לא במקרה תמצאו על אותן אריזות את צמד המילים "הצעת הגשה", ש"מחפות" על המשווקים כדי שאף אחד לא יבוא אליהם בטענות שמה מה נמצא בתוך הקנקן לא מזכיר בכלל את התמונה שנמצאת על האריזה שלו.
סמואל מולר הוא אמן גרמני, שלפני מספר שנים יזם פרויקט מרתק: הוא רכש בסופרמרקטים בגרמניה מוצרי מזון והשווה את תצלום המאכל שעל האריזה למה שיש באמת בתוכה. הפרויקט הוליד אתר אינטרנט בשם Pundo3000, בו מולר מציג את החלום של האריזה ולצידה את שברו, כמו למשל באטריות להכנה מהירה:
או קציץ הבשר המגרה עם הספגטי שנראה שונה מאד בחמגשית שלו ממה שמתואר על אריזתו:
ולחילופין את פודינג האורז הזה, שנראה שאולי מישהו כבר אכל אותו לפני שנארז ושווק בחזרה במרכולים:
בעקבות הפרויקט מולר פרסם ספר משלום שניתן לרכישה באמזון, כמו גם סרטון חביב ב-youtube, שמגלה את האמת שבתוך אריזות המזון:
לא רק יצרני מזון נוטים להגזים אלא גם מסעדות. הנה למשל תמונה שפורסמה בקטלוג של מסעדה אמריקנית:
כל מי שהזמין פעם צימר מפנק לפי תמונות שראה באתר באינטרנט והגיע לצריף מט ליפול באמצע השממה, מבין במה מדובר כשהוא רואה פרסומת למלון שנראה כאילו הוא ממש קרוב לגבעת הקפיטול בוושינגטון:
לא רק מלונות עירוניים אוהבים לייפות את המציאות. נכון שהייתם רוצים לבלות חופשה מול הים במלון הזה:
והנה עוד דוגמה נפלאה למלון שהקמפיין השיווקי שלו מעולה.
הסיבה שחלק מהפרסומות "המזויפות" מצליחות להטות בנו, נובעת מכך שצילום מזווית מסוימת מציגה מציאות מסוימת. קחו את הוילה עם הבריכה שצילומים שלה הופיעו באתר תיירות באחת ממדינות המזרח. נראית מדהים, נכון? תלוי מאיפה מסתכלים.
*ולסיום, גילוי נאות: הציטוט שמופיע בתחילת הכתבה? גם הוא אגב שקר מוחלט שהמצאתי "לכבוד" הכתבה. ג'ורג' וושינגטון? הוא כמובן היה הנשיא הראשון של ארצות הברית ולא החמישי, וכהונתו הסתיימה לפני יותר מ-200 שנה. מה שמוכיח, ש"שקר שאומרים בביטחון מוחלט יכול לפעמים להיתפש כאמת", כפי שכבר אמר הסופר האמריקאי הנודע מרק טוויין (או שלא?...).
הכותב הוא מומחה לשיווק ולמותגים, ומייצג בישראל את ארגון Superbrands הבינלאומי.