לינוי בר גפן נגד משרד הבריאות בפוסט על בן זוגה הנכה
משרד הבריאות מסרב להשתתף במימון קלנועית שעשויה לשפר את חייהם של בעלי מוגבלויות רבים בישראל, טענה העיתונאית לינוי בר גפן בפוסט שפרסמה אתמול (שבת) בפייסבוק. בסרטון שצורף לפוסט נראה בן זוגה של בר גפן, שסובל משיתוק, נוסע על הקלנועית שרכשו בני הזוג בכספם. תגובת המשרד: "הקלנועית איננה בסל הבריאות. אם יוחלט להכניסה - נספק אותה למי שזקוק"
חייהם של אנשים שזקוקים לכיסאות גלגלים כדי להתנייד אינם פשוטים. קלנועית מתקפלת (סקוטר) שמיוצרת בישראל עשויה להקל על חייהם של רבים מהם ולאפשר להם עצמאות רבה יותר. בפוסט שהעלתה בסוף השבוע העיתונאית לינוי בר גפן לעמוד הפייסבוק שלה היא סיפרה על הסקוטר, שנרכש באחרונה עבור בן זוגה שסובל משיתוק. בר גפן קבלה נגד האטימות של הממסד, לדבריה, שאיננו משתתף במימון עזרים מסוג זה.
צפו: בן זילכה על הסקוטר החדש
חייה של בר גפן התהפכו ב-2014, כשבן זוגה, העיתונאי בן זילכה, עבר אירוע מוחי קשה בעקבות תסחיף שאירע בזמן ניתוח לתיקון קרע בעורק הראשי של הלב. מאז מוגדר זילכה כנכה סיעודי, הוא מרותק לכיסא גלגלים ונתמך במטפל צמוד. הסקוטר, שמיוצר על ידי החברה הישראלית "Moving Life" שממוקמת במועצה המקומית קדימה צורן, הקל על זילכה ואפשר לו, לדבריה של בר גפן, חופש תנועה רב יותר.
וכך כתבה בר גפן בפוסט שפרסמה: "את הסקוטר הזה רכשנו במחיר מלא, לא הייתה כאן הנחה לצרכי פרסומת, ב-Moving Life, חברה ישראלית שיושבת במושב קדימה. בסרטון - הסיבוב הראשון של הבנזוג איתו בשכונה. זה ההייטק של הקלנועיות: הסקוטר מתקפל למזוודונת שאפשר לשאת ברכב ולהעלות למטוסים, הוא מופעל בסוללה נטענת, הכל ממוחשב ומעוצב מדהים והתוצאה: חופש תנועה לנכה.
"נכון, זה לא מתאים לכל אחד, אבל יש ציבור גדול שזה ישפר את חייו. המחיר? 13,500 שקל, זול בהרבה מכיסא גלגלים ממונע ובערך כמו כיסא גלגלים רגיל. המוצר הספציפי הזה בשוק כבר שנה וחצי, אבל יש סקוטרים שכבר שנים משווקים פה. משרד הבריאות מסרב להשתתף במימון קלנועיות-סקוטרים. רק כיסאות גלגלים, רק מהדגמים שהוא בוחר לך. למה? ככה".
בראיון ל-ynet אמרה בר גפן שהסקוטר משפר מאוד את הניידות של נכים שסובלים הן משיתוק קשה והן מחולשה בידיים. "כיסא גלגלים יכול להיות פתרון מצוין למי שידיו תקינות ורוצה את האימון הזה לפלג הגוף העליון", היא אמרה. "נפגעי ראש רבים, אם כתוצאה משבץ, גידול או תסחיף אוויר במוח, וכמוהם גם אנשים שסובלים מניוון שרירים, מבוגרים שנחלשו ורבים נוספים, סובלים מחולשה גם בידיים. עבורם הסקוטר עשוי להיות פתרון מושלם, שיצמצם את התלות שלהם באחרים ויאפשר להם חופש תנועה במרחב (במקרה שהמרחב נגיש, כמובן).
"ישראל מלאה במוחות מבריקים, יצירתיים ויוזמים, ונולדים כאן המון פיתוחים פנטסטיים לבעלי מוגבלויות, חלקם מיוצאים לחו"ל ומיעוטם הופכים לחברות ולמוצרים שנמכרים כאן, כמו הסקוטר של 'מובינגלייף'. לא ברור לי למה, למרות שכבר כמה וכמה שנים נמכרים סקוטרים לנכים, שמחליפים בהצלחה את הכיסאות, הם עדיין לא מוכרים על ידי משרד הבריאות ומקבלים מימון כמו כיסאות גלגלים. הרי בן לא יכול להפעיל כיסא גלגלים רגיל, וכיסא ממונע עולה הרבה יותר, מחייב רכב מיוחד כי הוא לא מתקפל כמו הסקוטר וכבד ממנו בהרבה".
תגובת משרד הבריאות: הסקוטר איננו בסל הבריאות
ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות משתתף במימון כיסאות גלגלים ממונעים לאנשים מוגבלים פיזית הרתוקים לצמיתות לכיסא גלגלים, פגועים בכל ארבעת הגפיים ואינם יכולים ללכת או להניע כיסא גלגלים ידני. רוב הזכאים לכיסא גלגלים ממונע נזקקים בדרך כלל לתמיכות נוספות המותאמות להם באופן אישי ומאפשרות ישיבה יציבה בטוחה.
"סקוטרים אינם כלולים היום בסל הבריאות והאוכלוסייה שיכולה להשתמש בהם, ברוב המקרים לא תהיה זכאית כלל לכסא גלגלים ממונע. סקוטר/קלנועית יכול בהחלט להתאים לאוכלוסייה רחבה יותר של אנשים המתקשים בניידות למרחקים בינוניים וארוכים שהיציבה שלהם, תפקוד הגב והגפיים העליונות מאפשרים שימוש במכשיר זה. באם יוחלט לפעול להכנסת הסקוטר לסל הבריאות, משרד הבריאות יספק גם אביזר זה".