זו הסיבה שהספינר מזיק לילדים עם הפרעות קשב
הלהיט האחרון של הילדים הוצג במקרים רבים כמועיל לבעלי הפרעות קשב וריכוז. האם הוא באמת מסייע לתלמידים להתרכז בכיתה? ד"ר גיל מאור, מאבחן ומומחה להפרעות קשב וריכוז, קובע שהספינרים לא רק שלא מועילים, הם אפילו מזיקים, ויש גם תחליפים זולים וזמינים
ואכן, מחקרים מוכיחים שתלמידים שמוללו בידיהם כלי כתיבה ומוצרים אלסטיים גילו יכולות משופרות של הפנמת החומר ומעורבות בשיעור. אי לכך אכן ממליצים אנשי חינוך ורפואה מהתחום לתלמידים הסובלים מהפרעות קשב להניע את רגליהם ולהעסיק את ידיהם בזמן השיעור, כל עוד הדבר נעשה בשקט ובמינון נכון שאינו מפריע ליתר תלמידי הכיתה.
אם כן, מה רע בספינרים?
על פניו הספינר מהווה פתרון זמין ונוח, המאפשר לתלמיד לווסת את המשאבים, כך שימשיך להתרכז בחומר הנלמד או במשימותיו ולא יצטרך "לבזבז" משאבים קוגניטיביים בחיפוש אחר ריגושים. אולם הספינר, בשונה ממוצרים אחרים המומלצים לבעלי הפרעות קשב, מצריך ריכוז בכדי שיתופעל כיאות. התלמיד נדרש לסובבו פעם אחר פעם ולהטות את כף ידו בכדי שהתנועה הסיבובית והמונוטונית תמשך. מדובר בפעולות הגוזלות משאבי קשב וריכוז הנדרשים לביצוע המשימות האחרות.
פעולות מוטוריות סטנדרטיות לידיים שומרות על ערנות וניתן לבצען באופן שוטף מבלי שיפגעו ביכולות הקשב והריכוז. פעילות המצריכה הקצאת משאבים והופכת ל"משימה" בפני עצמה פוגמת בחלוקת הקשב הכללית של התלמיד. הספינר הוא צעצוע חדש יחסית וטרם נעשו מחקרים מדעים המאששים או מפריכים את יעילותם בקרב תלמידים הסובלים מהפרעות קשב, אולם ההתרשמות בקרב עובדי ההוראה העובדים עם תלמידים הסובלים מההפרעה וכן מעדויות של התלמידים עצמם נראה כי הספינר בהחלט מפריע לתפקוד.
מה כן יכול לעזור?
מחקרים הראו שארגון סביבה, תיאום ציפיות, היערכות נכונה, מנטלית ופיזית, לפעילות מונוטונית - יכולים לעזור ולשפר את התפקוד. גם בתוך המשימה, ישנם אמצעים שנמצא מדיווחים קליניים שיכולים לעזור. סדרה המוצרים שמיועדת להפחתת התופעה, מכונה 'fidget', ומונה מספר מוצרים שמאפשרים לבעלי תנועתיות ללא השקעת משאבי ריכוז. המוכרים שבהם הם טנגל, כדור לחץ וחול קינטי. הטנגל הוא צמיד המורכב מחוליות מקושתות העשויות פלסטיק, ומאפשרות באמצעות תנועה של הצמיד בכיוונים שונים, ליצור צורות.
יצירת הצורות השונות היא מונוטונית ולא מצריכה השקעת מאמץ ואנרגיה. כדור לחץ הינו כדור גמיש העשוי מחומר רך ונעים למגע. בגרסה הרגילה הוא עשוי מחומר מוקצף, אך ישנן גרסאות שונות שבחלקן יש בפנים נוזל. חול קינטי (גם פסטלינה עושה את העבודה מצוין) הוא חול מיוחד, רך, קל לעיצוב ולא מתפזר. החול מאפשר יצירת צורות שונות הואיל והוא נדבק רק לעצמו. בסוף השיעור הוא נאסף לעצמו לגוש אחד.
לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
כמובן שישנם אמצעים נוספים שתפקידם העיקרי הוא לבצע פעילות מונוטונית, ללא השקעה של משאבי ריכוז ואנרגיה מצד הילד. כנוסף לאלו, גם לצייר, לשרבט או לעשות צורות עם מנקי מקטרות (חוטי ברזל עטופים פוליאסטר צבעוני) יספקו את אותה תוצאה.
מי שיקליד במנועי החיפוש ברשת את המילה fidget (להתנועע בעצבנות) בהקשר של צעצועים, יגלה מגוון רחב של מוצרים באותם טווחי עלויות של הספינרים. מי שרוצה להיעזר באביזרים ביתיים, גם מר-גמיש ושקיות הסבון הוותיקות והידועות משנים עברו יכולים להיות שימושיים להשגת המטרה.
בשורה התחתונה, הספינר בהחלט יכול להיות משחק משעשע, חביב ומאתגר למדי אבל לא ככלי תרפויטי לבעלי הפרעות הקשב. לכך ישנם תחליפים יעילים ממש מתחת לאף.
ד"ר גיל מאור מאבחן ומומחה להפרעות קשב וריכוז, מרצה בחוג לחינוך באקדמית גליל מערבי