הלמ"ס: ערבים ובני 65 ומעלה נהרגים יותר בכבישים
מבלי לקחת בחשבון את הרוגי התאונות ביו"ש, נרשמת עלייה מתמדת במספר ההרוגים בכביש. כמעט שליש מהם הולכי רגל, 72% מהילדים שנהרגו - ערבים, חמישית מהנהגים המעורבים בתאונות - נהגים צעירים, ואילו עשירית מהם - בני 65 ומעלה. היום: רוכב אופנוע נהרג סמוך לנתב"ג
335 בני אדם נהרגו בכבישים בשנת 2016, עלייה של 4% במניין ההרוגים בכבישים. כך עולה מדו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמתפרסם היום (א'). הדו"ח לא כולל את הרוגי התאונות שאירעו ביהודה ושומרון ולפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מניין ההרוגים בשנה שעברה עמד על 377. היום נהרג רוכב אופנוע כבן 50 מפגיעת רכב סמוך למחלף לוד בכביש 1 ליד נתב"ג. זהו רוכב האופנוע השמיני שנהרג בחודש האחרון ומניין ההרוגים מתחילת השנה בכבישים עומד על 145.
מהנתונים עולה כי מעברי החצייה אינם בטוחים עבור הולכי הרגל - מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, כ-81% נפגעו במעבר חצייה. במשטרת ישראל נרשמו כ-12 אלף תאונות דרכים עם נפגעים (מתוך 60 אלף תאונות דרכים בסך הכול) - ירידה של פחות מאחוז לעומת השנה שקדמה לה.
73% מהתאונות אירעו בדרכים עירוניות. 27% מהתאונות אירעו בדרכים בינעירוניות, וחומרת התאונות בכבישים אלו הייתה גבוהה יותר. 5% מהן היו קטלניות ו-14% קשות. בכבישים אלו נהרגו 63% מההרוגים.
עלייה של 24% נרשמה במספר ההרוגים הערבים בתאונות, מ-95 ל-118. מספר ההרוגים היהודים בשנת 2016 (ללא אזור יהודה ושומרון) עלה ב-2% שהם 198 הרוגים לעומת 194. אף שהערבים מהווים 21% מאוכלוסיית ישראל, 30% מהנפגעים בתאונות דרכים ו-35% מההרוגים בשנת 2016 היו ערבים. 18 ילדים ערבים נהרגו בשנת 2016, והם מהווים כ-72% מכלל הילדים שנהרגו.
אוכלוסייה נוספת שחשופה לפגיעה היא אוכלוסיית הולכי הרגל ובפרט קשישים וילדים. מרביתם נפגעו דווקא במעברי החצייה. כ-15% מכלל הפצועים וכ-29% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל. בני 65 ומעלה המהווים 11% מהאוכלוסייה, היו כ-23% מבין הולכי הרגל שנפגעו. מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, כ-81% נפגעו במעבר חצייה. מבין הילדים (עד גיל 14) שנפגעו בעת חציית כביש, כ-75% נפגעו במעבר חצייה, ומבין בני 65 ומעלה - כ-76%.
האזרחים הקשישים סובלים מפגיעות גם בנהיגה בקלנועיות. בשנת 2016 נפגעו 115 בני אדם בתאונות שבהן היו מעורבות קלנועיות ברחבי הארץ. אחד נהרג, שבעה נפצעו קשה ו-107 נפצעו קל. שיעור ההיפגעות הגבוה ביותר הוא בקרב מבוגרים מעל גיל 65.
עוד עולה מסקירת הלמ"ס כי מעורבותם של אופנועים ושל משאיות כבדות בתאונות הדרכים גבוהה בהרבה מחלקם בנסיעה בכבישי הארץ. חלקן של המשאיות הגדולות (16 טון ומעלה) בתאונות קטלניות (6.2%) גדול פי 2.6 מחלקן בנסועה (2.4%). חלקם של האופנועים במעורבות בתאונות עם נפגעים (9.1%) גדול פי 5.7 מחלקם בנסועה (1.6%).
חלקם של האופניים והקורקינטים החשמליים בתאונות הדרכים ברחבי הארץ נסקר אף הוא. לפי דיווחי המשטרה, בשנת 2016 נפגעו בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים 1,536 בני אדם מתוכם תשעה נהרגו, 67 נפצעו קשה ו-1,460 נפצעו קל. מרבית הנהגים שנפגעו בתאונות היו מעל גיל 25. בשנה זו נפצעו בתאונות בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים 53 בני אדם כשמתוכם אדם אחד נהרג, שלושה נפצעו קשה ו-49 נפצעו קל. נתונים אלה כוללים את התאונות ביהודה ושומרון.
רוב המעורבים בתאונות: גברים
כ-74% מהנהגים המעורבים בתאונות היו גברים וכ-26% היו נשים. אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד על 43%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 11%.
חלקם של נהגים צעירים (עד גיל 24), מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, עמד על כ-18% בעוד שחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-13%. לעומת זאת, חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65 ויותר) המעורבים בתאונות עמד על כ-10%. חלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-12%. כמו כן עולה מהנתונים שכ-42% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות עם נפגעים לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה.
כמו כן עולה מהסקירה גם המחיר הכלכלי של תאונות הדרכים: עד סוף שנת 2016 שילם המוסד לביטוח לאומי כ-3 מיליארד שקל לנפגעי תאונות דרכים בעבודה, שאירעו בשנים 2016-2008.
נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשנת 2017 לא מצביעים על מגמה של ירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים עד כה. משרדי הממשלה ובראשם משרד התחבורה הממונה על הבטיחות בדרכים לא מצליח להוביל למגמה זו.
145 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים לעומת 140 באותה התקופה אשתקד. מתחילת השנה חלה החמרה בנתוני היפגעותם של ערבים (50 לעומת 33 בתקופה המקבילה אשתקד), של הרוגים בתאונות דרכים בכבישים העירוניים (62 לעומת 45) וההרוגים מקרב רוכבי האופנועים (27 הרוגים לעומת 17). שיפור חל בנתוני ההרוגים בכבישים הבינעירוניים (82 לעומת 95) ובנתוני ההרוגים באוכלוסייה היהודית (88 לעומת 99).