למרות המנהרה וההבטחה: שעה נסיעה בבוקר בין ת"א לירושלים
השר כץ הבטיח שפתיחת מנהרות הראל תקצר את הנסיעה ל-35 דקות, אבל חודשים חלפו והמציאות טופחת על פניו. כתב ynet קרטע אתמול במשך 60 דקות בין קיבוץ גלויות לגינות סחרוב. מומחה מסביר: "רק יצרו פקק חדש"
אחרי פתיחתן של מנהרות הראל בינואר הצהיר שר התחבורה ישראל כץ שהנסיעה מתל אביב לירושלים תארך 35 דקות. יותר מארבעה חודשים חלפו, ומבדיקה שביצע ynet אתמול (יום ב') עולה שההערכה האופטימית של השר עדיין רחוקה מהמציאות. הדרך במכונית פרטית ממחלף קיבוץ גלויות לצומת גינות סחרוב ארכה שעה – מהיציאה ב-8:10 ועד ההגעה ב-9:10. הדרך חזרה הייתה קצרה במעט וארכה כ-50 דקות.
הנסיעה מתל אביב לירושלים החלה בצורה חלקה עם כביש פתוח לגמרי. לאחר כ-20 דקות, מעט לפני מחלף לטרון, החלה האטה שנמשכה כחמש דקות, והסתיימה קצת לפני שער הגיא. בתום 10 דקות נוספות של נסיעה חלקה החל פקק כחמישה ק"מ לפני מנהרות הראל, בשל ההתכנסות של שלושה נתיבים לשניים. הפקק נמשך כעשר דקות והסתיים מעט לפני הכניסה למנהרות.
לאחר כחמש דקות של נסיעה זורמת, שוב פקק – הפעם באזור מחלף מוצא, שנגרם כתוצאה מהרמזור שבגינות סחרוב בכניסה לעיר. לרמזור עצמו מגיעים רק בתום 10 דקות של זחילה.
הדרך חזרה החלה ב-9:15 ובמשך כחצי שעה של כביש פנוי ניתן היה לנסוע במהירות המקסימלית המותרת, עד לפקק שהחל מעט לאחר מחלף גנות שבסמוך לחולון. משם עברו 20 דקות של קרטוע עד קיבוץ גלויות.
רק בתגובה לפניית ynet נמסר ממשרד התחבורה על פתיחת שלושה נתיבים ממוצא ועד שער הגיא, אלא שכאמור מדובר במסלול הפחות בעייתי – מירושלים לתל אביב.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ביום ראשון בלילה, 4 ביוני, ייפתחו לתנועה שלושה נתיבים של כביש מספר 1, בקטע שבין מוצא לשער הגיא. ביום חמישי בבוקר, 8 ביוני, ייפתחו לתנועה שלושה נתיבים של קטע הדרך המקביל, בין שער הגיא למוצא. במסגרת זאת ייפתח לתנועה נתיב שלישי גם במנהרות הראל וגשר מוצא. פתיחת הנתיב השלישי בשני קטעים אלה צפויה לאפשר זרימה מהירה יותר של התנועה".
"חברת מוריה תפרסם בקרוב מכרז להקמת הפרדה מפלסית בגינות סחרוב, הכולל מחלף שיבטל את הרמזורים עד הכניסה לירושלים. במסגרת העבודות יוקם נתיב שלישי, בין מוצא לכניסה לירושלים, שישמש נתיב לתחבורה ציבורית (נת"צ). בכך תתאפשר נסיעה ישירה של התחבורה הציבורית ממוצא ועד לתחנה המרכזית בירושלים. הכשרת נתיב תחבורה ציבורית, מהראל ועד גינות סחרוב, תיבחן לאחר שיתקבלו הממצאים והמסקנות על זרימת התנועה בקטע זה של הכביש".
בסך הכול עברנו לפקק חדש
"35 דקות מתל אביב לירושלים אולי ביום שישי אחר הצהריים", אומר פרופ' יודן רופא, מרצה בכיר לתכנון עירוני מאוניברסיטת בן גוריון. "אתה לא יוצא מהפקק ביצירת כבישים אלא רק מייצר פקק חדש. מה שעשו במנהרות הראל פשוט תמוה. בכל מקום שבו אתה מצמצם נתיב באמצע הדרך נוצר פקק וזה בדיוק מה שקורה שם. כל המאמץ האדיר הזה נעשה בעבור מנהרה לא יעילה. מנהרה אמיתית הייתה מתחילה כבר ביציאה לאבו גוש ויוצאת מתחת להר במוצא".
לדברי פרופ' רופא הוספת נתיבים לא תחלץ את הנהגים מהפקקים: "יפתחו נתיב נוסף אז תגיע לפקק אחרי הסיבוב הבא. אין דרך לפתור פקקים באמצעות סלילת כבישים. מה שיקל על הפקקים זו קודם כל העברת נוסעים לתחבורה ציבורית ויצירת רשת מפותחת של כבישים. מספיק לנסוע לכל עיר בארה"ב ולראות שאתה יכול להגיע לחמישה ושישה נתיבים לכל כיוון ועדיין תקבל פקקים. המתסכל הוא שאנחנו נכנסנו למשחק הזה יחסית מאוחר, כשאין לנו את השטח כדי לייצר את ריבוי הכבישים. אנחנו חוזרים על טעויות שאין לנו את הלוקסוס לעשות".
פתרון אפשרי לדברי פרופ' רופא יכול היה להיות נתיב כניסה מהיר לירושלים עם מגרש חניה באזור שער הגיא או לטרון. "זה לא היה פותר את הפקק אבל להרבה אנשים הייתה ניתנת חלופה. אם הרכבת הולכת להתחיל לעבוד, למה ההשקעה הזו? פתרון כזה גם היה עולה הרבה פחות", הוא אומר.
חודש לאחר פתיחת המנהרות בראיון לגלי צה"ל הודיע השר כץ שיהיה נתיב תחבורה ציבורי ממנהרות הראל ועד לכניסה לעיר, אלא שבמשרד התחבורה לא הציגו תכניות כאלה.
"מחצית מהנוסעים בכביש מספר 1 הם נוסעי תחבורה ציבורית, והקצאת נתיב תחבורה ציבורית לכל אורכו תקצר את זמן הנסיעה ל-45 דקות בלבד. אנו מצפים משר התחבורה ישראל כץ לעמוד בהבטחתו לנוסעים להקצות את הנתיב השלישי לאוטובוסים כבר בחודש הקרוב״, אמר גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות".