רוכבים אל המוות: עלייה משמעותית במספר האופנוענים שנהרגו
30 רוכבי אופנוע נהרגו בתאונות דרכים בחמשת החודשים הראשונים של השנה, לעומת 17 בתקופה המקבילה אשתקד. מומחי תחבורה מתריעים על הכשרה לקויה, מעקי בטיחות מסוכנים ואביזרי בטיחות יקרים. משרד התחבורה: "ישראל היא מהמחמירות בעולם בהוצאת רישיון נהיגה לרכב דו-גלגלי"
עלייה משמעותית ב-2017 במספר רוכבי האופנוע שנהרגו בתאונות דרכים: על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתחילת השנה נהרגו 30 רוכבי אופנוע, האחרון שלשום בעכו. בתקופה המקבילה אשתקד 17 רוכבי אופנוע נהרגו בתאונות. מתוך 30 הרוגים חמישה רכבו על האופנוע ללא רישיון. שניים מהם איבדו את חייהם בהתנגשות בעמוד חשמל, אחד התנגש בחומה, אחד ברכב פרטי ואחד בצמיג שהיה על הכביש.
מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה שהשנה יש גם עלייה במספר הצעירים שנהרגו בתאונות אופנוע. בעוד שבשנת 2016 נהרגו 11 רוכבי אופנוע מתחת לגיל 24, השנה נהרגו 14 רק בחמשת החודשים הראשונים של השנה. עוד עולה מהנתונים כי חלה עלייה גם בשיעור התאונות העצמיות. הממוצע לתאונות אלו בחמש השנים האחרונות הוא 34 אחוזים מכלל התאונות, ואילו מתחילת השנה מדובר ב-50 אחוזים. מתחילת השנה יש תשעה הרוגים מהמגזר הערבי לעומת שניים בתקופה המקבילה אשתקד.
מדו"ח הלמ"ס שפורסם השבוע ב-ynet עולה ששיעור מעורבותם של אופנועים בתאונות דרכים היה גדול פי 2.3 מחלקם במצבת כלי הרכב בשנת 2016, וגדול פי 5.6 מחלקם בנסועה השנתית בשנת 2015. בשנה זו 56 רוכבי אופנוע היו מעורבים בתאונה, ושנת 2016 הסתיימה עם 43 רוכבי אופנוע שהיו מעורבים בתאונת דרכים.
"תשתיות הכבישים מותאמות ומתוכננות עבור כלי רכב בלבד ולא לוקחות בחשבון את רוכבי הדו-גלגלי, במיוחד כשמדובר במעקי הבטיחות בצידי הדרך שלעתים פשוט קורעים וחותכים את הרוכבים לאחר ההחלקה", אומר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "אביזרי בטיחות כמו קסדה, מגינים ומערכות בטיחות נוספות עולות כסף רב ורוכבים רבים נאלצים לוותר ולהתפשר על ציוד לא איכותי ולא בטיחותי. בנוסף לכך, צבע הסימון של הכביש גורם לרוכבים להחליק ולהיפגע".
קיטה הוסיף כי "הגיע הזמן שמשרד התחבורה יתחיל לדאוג לחיי הרוכבים באמצעות תכנון תשתיות גם עבורם, החלפת הצבע על הכביש בצבע שלא גורם להחלקה, הכשרת רוכבים טובה יותר ועידוד השימוש באביזרי בטיחות באמצעות הורדת מסים והפיכתם לזולים ונגישים יותר. מדובר בפעולות פשוטות שיכולות למנוע את ההרוג הבא".
המשטרה: יש עלייה באכיפה לדו-גלגלי
במשטרת התנועה נערכו להגברת האכיפה ועל פי נתוני המשטרה נרשמה עלייה של כ-13 אחוזים במספר הדו"חות שניתנו לכלי רכב דו-גלגלי, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר ב-2,000 דו"חות יותר מבשנה שעברה.
על פי הנתונים שהציגו במשטרה חלה גם עלייה של כ-20 אחוזים באכיפה וברישום דו"חות נגד עבירות מסכנות חיים (אי ציות לתמרורים, מהירות חריגה, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל), ועלייה של כ-10 אחוזים באכיפה של עבירות בריונות כביש נגד אוכלוסיית רוכבי הדו-גלגלי.
במשטרה החלו גם להגביר את האכיפה בשולי הדרך. "השוליים הם חלק מהכביש והעצירה בהם מיועדת לשעת חירום או בזמן מצוקה", נמסר ממשטרת התנועה. "יינתן דגש באכיפה נגד כלי רכב הנוסעים בשוליים ובעיקר לכלי רכב דו-גלגלי הרוכבים בפראות וללא התחשבות בתנאי הדרך".
עם זאת, לצד הגברת האכיפה נדרשות פעולות נוספות כדי לחסוך בקרבנות רוכבי האופנועים. בדו"ח שחיברו ב"אור ירוק" יש פעולות שעל המדינה לנקוט כדי לשפר את הבטיחות עבור רוכבי האופנוע. בין היתר מדובר בצביעת הכביש בצבעים בעלי מקדם חיכוך גבוה למניעת החלקה, מעקי בטיחות ידידותיים לרוכבי הדו-גלגלי, טיפול במוקדי סיכון לרוכבים, מתן פטור ממיסים על אביזרי מיגון לאופנוענים, חיוב בחבישת קסדה מלאה, העלאת מודעות הנהגים, שיפור הנראות ושיפור ההכשרה.
"המיומנויות הדרושות לרכיבה על אופנוע מורכבות יותר מאשר אלו הדרושות לנהיגה ברכב פרטי, אולם ההכשרה לרכיבה על אופנוע דומה ואף קצרה יותר", נכתב בדו"ח של העמותה. "יתר על כן, הגיל המותר על פי חוק לקבלת רישיון לרכיבה על אופנוע הוא נמוך יותר מהגיל הנדרש לרישיון נהיגה ברכב, כך שבמקרים רבים מדובר בבני נוער עם סגנון חיים מסתכן ופחות אחראי. חשוב לכלול בהכשרה את המיומנות של זיהוי סכנות ותגובה מהירה ונכונה. רוב ההכשרות ומבחני הנהיגה העוסקים בסכנות מתייחסים בעיקר לזיהוי הסכנה ופחות לתגובה ההולמת אליה".
ד"ר משה בקר, מומחה לבטיחות בדרכים, טוען שבכבישים העירוניים הבעיה היא בצפיפות ובכבישים הבינעירוניים במהירות נסיעה גבוהה. "המשך גידול רמת המינוע והצפיפויות בכבישים, בעיקר בתחום העירוני, לצד הביקוש וגידול מספר כלי הרכב הדו-גלגליים - יוצרים סכנה. הרוכבים מסתכנים כי הם מתמרנים בין כלי הרכב מימין, משמאל ועל השוליים כדי להגיע לראש התור. מצד שני, כלי רכב דו-גלגליים מסוגלים כיום להגיע למהירויות גבוהות. בגלל שרוכבי האופנוע לא מוגנים התנגשויות במהירויות גבוהות, כמו בכביש הסרגל אתמול, הופכות לאירוע קטלני".
לדברי ד"ר בקר, עידוד נסיעת כלי רכב דו-גלגליים על נת"צים היא מבורכת, אבל יש עוד פעולות רבות שנדרש לעשות. "חלק מהכבישים נותרו עדיין חד-מסלוליים, וכשאופנוע במהירות גבוהה עוקף שם רכב אחר זו כמובן סכנה. ההכנה של רוכבי אופנוע לנהיגה במהירויות גבוהות ובמצבי חירום לא מקבלת ביטוי מספיק בהכשרה לנהיגה שלהם ואין אצלנו נתיבים ייחודיים לרכב דו-גלגלי מנועי. הבעיה הנגזרת מכך היא גם האופניים החשמליים. מעבר לכך לא נעשה מספיק כדי להסביר באמצעי התקשורת את הסכנות והבעיות שיש ברכב הזה. בעוד שרכב דו-גלגלי מנועי מהווה 5-4 אחוזים מכלל צי הרכב במדינה כיום, הם מעורבים ב-20 אחוזים מהתאונות הקטלניות. זה נתון שמדבר בעד עצמו".
לדברי מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת-ויזל, הנתון הבולט הוא שיותר מ-50 אחוזים מהתאונות המאפיינות את הדו-גלגלי הן תאונות עצמיות. "נראה כי יש פער בולט בין הערכת השליטה באופנוע על ידי הנוהגים בו, בעיקר הצעירים, לבין השליטה בפועל ובעיקר במצבים בלתי צפויים".
טבת-ויזל הוסיפה כי "בשנים האחרונות, בדגש על החודשים האחרונים, נעשו פעולות רבות המתמקדות ברוכב עצמו דוגמת הסברה, כנסי הדרכה לרוכבים, התקנת פס מגן תחתון במעקי הבטיחות, מבצעי אכיפה ועוד. כמו כן מקודמות יוזמות חקיקה המתמקדות בבטיחות הרוכב, בהכשרה ובריענון ההכשרה. אך אין די בכך ואנו קוראים לציבור האופנוענים, על כל סוגיהם, להיות מודעים לפגיעותם הגדולה על הכביש ולנהוג בהתאם".
ממשרד התחבורה האמון על הבטיחות בדרכים, נמסר כי "מדינת ישראל היא מהמחמירות בעולם כיום בתחום הוצאת רישיון נהיגה לרכב דו-גלגלי. במסגרת הרפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים, שתצא לפועל בקרוב, גיבש משרד התחבורה תכנית חדשנית להכשרת רוכבי אופנוע במגרשי הדרכה מיוחדים, הכוללת טכניקת לימוד חדשה, האמורה לשפר באופן משמעותי את מיומנות הרכיבה של התלמידים. התוכנית החדשה כוללת כמה שלבים, במסגרתם ניתן דגש מיוחד גם לשיפור רמת הרכיבה של מורי הנהיגה, לצד אלמנטים רבים של שליטה וטכניקות רכיבה מתקדמות שייכנסו כחומר חובה בלימודי הנהיגה של הרכב הדו-גלגלי. התכנית תיושם באמצעות זכיינים פרטיים שיפעילו את מערך מבחני הנהיגה המעשיים עבור משרד התחבורה".
במשרד התחבורה הוסיפו: "שוב אור ירוק משקרים ועוסקים במתקפות פוליטית נגד משרד התחבורה והממשלה, במקום להיאבק בסיבות האמיתיות לתאונות הדרכים. תקציבי התשתיות לפיתוח קטעי כביש וצמתים מסוכנים, עליהם ממונה משרד התחבורה, הגיעו לשיא שלא היה מעולם".