טיסת אל על שבה לנתב"ג לאחר שצמיג התפרק על המסלול
לאחר שהמריא מטוס "ג'מבו" לניו יורק עם 400 נוסעים התגלו פיסות גומי על מסלול ההמראה. המטוס הוחזר לנתב"ג ועם הנחיתה נמצאו קרעים באחד הצמיגים. מערכת מצלמות על המסלול היא שחשפה את שרידי הגומי
טיסת אל על שהמריאה הלילה (יום א') מנמל התעופה בן גוריון לניו יורק שבה על עקבותיה כשעה לאחר ההמראה בעקבות זיהוי עצמים זרים על מסלול ההמראה. מערכת טכנולוגית שמצלמותיה מוצבות על המסלול זיהתה פיסות גומי על הקרקע, ולאחר שצוות המטוס עודכן והוחלט לנחות בחזרה בישראל, התברר שישנם קרעים באחד מצמיגי המטוס.
המטוס, מסוג בואינג 747 המכונה "ג'מבו", המריא בסביבות השעה אחת בלילה עם כ-400 נוסעים לנמל התעופה ניוארק ליברטי. מערכת הטכנולוגיה הישראלית Xsight, שמצלמותיה פרוסות על מסלול ההמראה בנתב"ג, זיהתה כאמור לאחר זמן קצר עצמים זרים על המסלול, שבהמשך התבררו כפיסות של גומי שנחשד כי שייכות למטוס של אל על.
המערכת שמזהה עצמים על המסלול (צילום: אקסייט סיסטמס Xsight Systems)
מסלול ההמראה נסגר ומגדל הפיקוח עדכן את צוות המטוס באוויר על הממצאים. לאחר התייעצות עם חדר המבצעים של החברה, הוחלט לא לקחת סיכונים ולשוב לנחות בישראל.
המטוס ביצע סיבוב פרסה באוויר מעל שמי טורקיה, ובמקביל נערכו בנתב"ג לקליטת המטוס במצב המכונה "כוננות" – שבמסגרתו כבאיות נערכות ללוות את המטוס עם נחיתתו. לאחר שחג באוויר ולקראת השעה ארבע לפנות בוקר נחת בשלום המטוס, ורק אז התגלו קרעים בצמיגי המטוס. לנוסעים נמצא בינתיים מטוס חילופי והם צפויים להמריא שוב לניו יורק.
המערכת על המסלולים בנתב"ג פותחה על ידי "אקסייט סיסטמס" (Xsight Systems), חברה ישראלית האחראית לטכנולוגיה חדשנית שמאפשרת גילויי עצמים זרים על מסלולי המראה בשדות תעופה. בין השאר מאפשרת המערכת לגלות ציפורים שעלולות להפריע בזמן המראה, למדוד עומק של שלג ולהעביר יכולות אבטחה מתקדמות.
המערכת מאופיינת ביכולות גילוי ייחודיות מאחר שהיא פועלת בשילוב של מערכת מכ"מ ומצלמה שעובדות במקביל ובמשולב איתה. היא מעבדת את התמונות שמתקבלות במהירות ומשדרת אותות התראה לאנשי החברה שנמצאים על הקרקע. למערכת יכולות נוספות שמבוססות על חיישנים שממוקמים על מנורות המסלול.
כך נראה גלגל המטוס
צילום: מיכאל זלצר
מומלצים