נמצא מה משותף להורים של ילדים מצליחים
דורשים מהם להשתתף במטלות הבית, מלמדים כישורים חברתיים, עוזרים להם לפתח חשיבה מתמטית בגיל צעיר ודואגים לתת דוגמה אישית. על פי מחקרים שנעשו בשנים האחרונות - הצלחה היא ממש לא מקרית, ושוב ההורים "אשמים"
מה משותף להורים לילדים מצליחים? על פי סקירת מחקרים שפורסמה באתר "Business Insider", עולה כי יש מספר עקרונות משותפים. במרבית המקרים מדובר בהורים במצב סוציו אקונומי גבוה יחסית, בעלי השכלה תיכונית או אקדמית ובדרך כלל האמהות עובדות מחוץ לבית. במחקר שבוצע באוניברסיטת מישיגן, נמצא שילדים לאמהות שלמדו לימודים אקדמאיים נטו לפנות לאותו מסלול ולהמשיך בלימודים.
על פי מחקר נוסף שבוצע בבית ספר לעסקים ב"הרווארד", עולה כי לנשים שגדלו בבתים בהם האמהות עבדו מחוץ לבית היה סיכוי גבוה יותר ב-23% לקבל תפקידים ניהוליים לעומת עמיתיהן שגדלו עם אמהות עקרות בית. עוד עולה מהמחקר, כי גברים שגדלו בבית בו שני ההורים עבדו, השקיעו זמן רב יותר בטיפול בילדים ובעבודות הבית.
לטורים הקודמים של נירית צוק:
- לקום ב-4 לפנות בוקר ולגלות שהילדה לא בבית
- זה מה שקרה כשנתנו לילדים לאכול רק מה שהם רוצים
- הצילו! הילד שלי לא הולך לקייטנה
להורים לילדים מצליחים יש ציפיות גבוהות מילדיהם, ויחד עם זאת הם הורים פחות לחוצים ומתוחים מהורים אחרים. הם דורשים מילדיהם לבצע מטלות בבית, על מנת לפתח אצלם אחריות אישית. בנוסף, הם מלמדים את הילדים מיומנויות חברתיות ורגשיות, ועל פי מחקר שבוצע באוניברסיטת דיוק בקרב 700 משתתפים, נמצא כי יש קשר משמעותי בין כישורים חברתיים של ילדים במהלך תקופת בגן להצלחתם כמבוגרים לאחר שני עשורים.
פיתוח כישורי מתמטיקה
מתברר שהורים לילדים מצליחים מפתחים בקרב הילדים חשיבה מתמטית מגיל צעיר: ממחקר שבוצע בקרב 35 אלף ילדים מארה"ב, קנדה ואנגליה, נמצא כי פיתוח כישורי מתמטיקה בגיל צעיר יכול להפוך ליתרון עצום בהמשך.
לדברי החוקרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, "שליטה במיומנויות במתמטיקה מוקדמת מנבאת לא רק הישגים מתמטיים עתידיים, אלא גם מנבאת הישגי קריאה עתידיים".
בנוסף לכך, הם גם משקיעים בבניית מערכות יחסים עם ילדיהם, מגיל צעיר וכן מקנים להם הרגלי תזונה בריאה ואכילה נכונה, כאשר הם בעצמם משמשים עבורם מודל. כך הם בונים עבורם דימוי גוף חיובי, והכי חשוב - הם מלמדים את הילד לדמיין את עתידו ולהתחייב לעתיד שהוא רוצה בו.
נירית צוק עוסקת במחקר תרבות הילד והנוער ועורכת פורטל ההורות עשר פלוס