כך תעודדו ילדים לאהוב ספרים מגיל צעיר
האהבה לקריאה לא מגיעה באופן אוטומטי, ולכן תפקידכם הוא להנחות את הילדים ולטפח את הקריאה מגיל צעיר. לכבוד שבוע הספר - קבלו עצות מועילות שיגרמו לכל ילד לבקש רק עוד סיפור אחד ודי
מחקרים רבים מראים כי אנשים שהתקשו בצעירותם בקריאה והיו בילדותם בעלי אוצר מילים דל, בבגרותם מצבם הורע - הקריאה שלהם לקויה ואוצר המילים מצומצם, ומגבלה זו פוגמת באיכות חייהם. בכוחה של הקריאה לפתח דמיון ויצירתיות ולהרחיב אופקים. אולם האהבה לקריאה אינה מגיעה באופן אוטומטי, ותפקידם של ההורים, הגננות והמחנכים לטפח, להנחות ולעודד את הקריאה כבר בגיל צעיר.
לקראת שבוע הספר שמתחיל היום (ד'), הנה כמה דרכים וכיווני חשיבה שאפשר לאמץ כדי לעודד ילדים לאהוב קריאה:
קריאה בקול
כשהורים מקריאים לילדים סיפור בקול - נוצרת חוויה משותפת. עצם הקרבה הפיזית, ישיבת ההורים והילדים על השטיח או הושבת הילדים על ברכי ההורים, כשהם מחבקים את הילד על מנת לתמוך בו פיזית ורגשית, יוצרות אינטימיות שאינה קיימת בשגרת היום. הקראת משפטים בטון דיבור משתנה ובחיוך, בצחוק ובהומור יוצרת אווירה חיובית ומהנה.
קריאה בקול מאפשרת ליצור הבניה משותפת של משמעות הכתוב, יוצרת את ידע העולם הנחוץ לילדים להבנת הכתוב, מעשירה את אוצר המילים שלהם, מעניקה להם מודל של אדם קורא ויוצרת במוחם של הילדים תבנית חשיבה המראה שיש חיבור ישיר בין קריאה לעונג.
שאלות ותשובות
בעת הקריאה חשוב לשוחח עם הילד על הסיפור. יש הורים המעדיפים את הגישה הדרשנית, המאופיינת בהצגת שאלות לילדים. אלה נדרשים להיות פעילים בשיחה ולהציג את הידע שרכשו: "באיזה צבע הבלון של רותי? באיזה צבע הבלון של רון?". הורים אחרים מעדיפים סגנון של "נתינה"; ההורים מלמדים את הילדים מידע חדש שבאמצעותו הם יחשבו על מה שהסיפור מלמד. למשל, "איך את יודעת שרותי חיבקה חזק את הבלון?" היא שאלה שגורמת לילדה לחשוב איך היא הגיעה לתשובה, לפרט ולהסביר אותה. שני הסגנונות נחוצים וכל סגנון מפתח אצל הילדים מיומנויות אחרות.
אולי יעניין אותך גם:
הגורם שמשפיע על שיפור השפה של ילדים
רוצים ילד מחונן? למדו אותו לקרוא לפני גיל 4
14 דברים שהורים צריכים לעשות לפחות פעם אחת
הפסקות וחלוקת הסיפור לפרקים
הקשב והריכוז של הילדים - וגם של המבוגרים - מוגבלים, לכן מומלץ לחלק את הסיפור ליחידות קצרות המותאמות ליכולת של הילדים. ערכו הפסקות מתודיות במהלך קריאת הסיפור ושוחחו על הסיפור. אפשרו "לצאת" מהסיפור ולחזור אליו כשהילדים עם קשובים וממוקדים.
סייעו לזכור את הסיפור
בחרו סיפורים המותאמים לגיל הילדים וסיפורים שפחות מעמיסים מידע וידע על הזיכרון. סיפורים עם מבנה, משקל וחריזה, שאפשר לזכור אותם בקלות.
שלבו משחקי מילים
תוך כדי הקראת הסיפור אפשר להשתעשע ב"משחקי מילים", למשל, חיפוש מילים המסתיימות באותו צליל: "בלון", "חלון" ו"מלון"; חיפוש חברים או בני משפחה בעלי שמות דומים לגיבורי הסיפור; או חיפוש חפצים בבית בצבעי הבלונים ועוד.
הקריאו את אותו הסיפור פעמים נוספות
היכרות של הילדים עם הסיפור מקלה על תהליך השליפה מהזיכרון. הילדים מפיקים הנאה מהיכולת שלהם לזכור, מהשפה ומהרעיונות השונים בטקסט. בסיפורים שמעט מפחידים, לדוגמה, יש הנאה מכך שהטוב גבר על הרע. פגישה חוזרת עם הסיפור מאפשרת חזרה על רעיונות שעלו בהקראות הקודמות ופיתוחם וגילוי של רעיונות חדשים בסיפור.
שמשו דוגמה
ילדים נחשפים לקריאה גם כשהיא משולבת בפעולות טריוויאליות שעושים בני המשפחה. למשל, קריאה במחשב או בעיתון, קריאת מתכון בעת בישול ארוחה, קריאה בעת הכנת שיעורי בית או קריאה בעת פתיחת מעטפות הדואר. שתפו את הילדים בדברים שאתם קוראים, בדברים שמשפיעים עליכם ומרתקים אתכם. הורה שמשתף את הילד שלו בקריאה יכול להשפיע על היחס של ילדו לקריאה.
בקרו בספרייה
ביקור בספרייה יכול להפוך לחוויה ולזמן איכות משותף. זו הזדמנות מצוינת להבין אילו ספרים מעניינים א הילדים, מה הם אוהבים, להציע ולכוון אותם לספרים המותאמים לגילם ולהתפתחותם. זאת גם הזדמנות לשבת ולהקריא להם סיפור קצר שיעורר בהם סקרנות ומוטיבציה. מומלץ להחליף ספרים מעולמות תוכן שונים.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
שוחחו על הספרים
בכל הזדמנות שוחחו על הספר שכל אחד מבני המשפחה קורא. כך יוכלו הילדים לספוג מאווירת הקריאה בבית, להיחשף לסיפורים שונים ואף להביע את עצמם בזכות הקריאה שלהם.
התייחסו לספרים כאל חשובים ומהנים. ככה תלמדו את הילדים כיצד שומרים על ספרים והיו מודל בהתייחסויות המכובדות אליהם.
שבוע הספר הוא הזדמנות נוספת לקרב את הילדים לעולם הספרים באופן חווייתי: עשרות דוכנים, אלפי ספרים ואירועים שמחים ומהנים הקשורים לעולם הספר, פגישות עם סופרים ומשוררים, פעילויות יצירה ועוד.
זו גם הזדמנות להראות לילדים את הסיפורים שאנו ההורים אהבנו בילדותנו וגם ההזדמנות להבין מה מושך ומסקרן אותם ואף לוודא שהילדים נחשפים לתכנים המותאמים לגילם ולהתפתחותם.
קריאה מהנה!
קטי שגיא, עובדת סוציאלית, מנהלת האגף לרווחת המשפחה ב"ויצו ישראל"