שתף קטע נבחר

 

ברכבת שוקלים: תשלום על נסיעה עם אופניים

סקר שמועבר בימים אלו בין נוסעי הרכבת בודק אם יסכימו לשלם עלות נוספת בתמורה להעלאת אופניים לרכבת וכן תשלום לחניית האופניים ברכבת. הרכבת: "הסקר בודק אפשרויות שונות היכולות לשפר את השירות לרוכבים"

 

ארכיון (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
ארכיון(צילום: ירון ברנר)
 

ברכבת ישראל בוחנים תוספת תשלום על העלאת אופניים לקרונות הרכבת, כך עולה מסקר שהתבקשו נוסעי הרכבת בקרון המיועד להעלאת אופניים להשיב עליו. במסגרת הסקר נשאלו הנוסעים האם יעלו על הרכבת עם אופניים אם העלות הכרוכה בכך תהיה תוספת של חמישה שקלים לכרטיס הנסיעה, וכן נשאלו על תשלום לחניית האופניים בתחנה. ברכבת גם בוחנים את אותן שאלות רק ללא תשלום כלל. ברכבת ישראל אישרו את הליך הבחינה והבהירו שבמדינות רבות בעולם נהוג תשלום על נסיעת אופניים, אך הוסיפו כי אין החלטה בנושא.

"כולם התרעמו על השאלות". הסקר שהועבר ברכבת לנוסעים ()
"כולם התרעמו על השאלות". הסקר שהועבר ברכבת לנוסעים
 

"כמובן שכולם התרעמו על השאלות", אמר אייל כרמי שמילא את הסקר שהפיצה הרכבת. "כי משתמע מהם שהולכים ליצור מגבלות והגבלות על הנוסעים אם בנושא בחינת התשלום או בנושא של העלאת האופניים כי שואלים שם אם נשתמש בשירותי אופניים שיהיו בתחנות במקום להעלות אותן על הרכבת", אמר כרמי.

 

לדבריו של כרמי: "אני נוסע על אופניים חשמליים במקום להשתמש ברכב ואיתי בקרון נוסעים בדרך כלל עוד 50 אנשים כאלו שהורידו 50 מכוניות מהכביש. במצב כזה המדינה צריכה לסבסד את השימוש באופניים ולא לקחת עוד כסף. בפועל אנחנו נמצאים באותו הקרון שבו גם נוסעים הנכים וברור שהם נפגעים מכך אבל צריך לטפל בזה בדרכים אחרות ולא בדרך של גביית כספים שיורידו את מספר הנוסעים".

  

בשנת 2013, יובאו לישראל כ-33 אלף זוגות אופניים חשמליים, ובשנת 2014, מספרם הגיע לכ-73 אלף זוגות אופניים חשמליים. משרד התחבורה מעריך כי עם יישום הרשת המטרופולינית של סלילת כבישי אופניים בגוש דן, כ-10% מכלל הנסיעות היומיות בגוש דן צפויות להתבצע באמצעות האופניים.

 

מנתוני משרד התחבורה עולה שנסיעות לצורך עבודה מתבצעות מעט יחסית בגוש דן באמצעות אופניים ביחס למדינות המובילות בסלילת כבישי אופניים באירופה. בזמן שבאמסטרדם 30% מנסיעות האופניים הן למטרות עבודה, בקופנהגן הן 33%, בברלין 15%, בגוש דן מדובר בטווח של חמישה עד שבעה אחוזים בלבד. הנתונים מראים שעם העלייה בסלילת הכבישים, כך עולה גם השימוש באופניים – נתון שמוכיח שהגעה לעבודה באופניים תוכל להוריד את עומס כלי הרכב בכביש במטרופולין העמוס ביותר בין המדינות החברות ב-OECD ולכן צופים עלייה בכמות נסיעות האופניים במטרופולין.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)
 

חברת הכנסת יעל כהן פארן הציגה את עצמם קיומו של הסקר בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ דב חנין שהתכנסה הבוקר. "לפני כשבוע קיבלתי פנייה מנוסע רכבת אשר בעת נסיעתו קיבל סקר שבו נשאל לגבי נכונותו לשלם עבור האופניים. מדהים בעיניי שרכבת ישראל בכלל שוקלת לגבות תשלום עבור האופניים, במקום לעודד את כל הנוסעים להגיע עם אופניים ולהעלות אותם לרכבת. אני מתכוונת לפנות בעניין לשר התחבורה ולמנכ"ל הרכבת כדי למנוע את ההתנהלות החלמאית", היא אמרה.

 

"ההגעה לרכבת במכוניות תדרוש בניית חניוני ענק וזה לא הגיוני. לרכבת צריך להגיע או בתחבורה ציבורית או באופניים", אומר דרור רשף, חבר הוועד המנהל בעמותת "ישראל בשביל אופניים". הוא הוסיף כי "היום אין חנייה מסודרת של אופניים ברכבת בחניות ארוכי טווח. אתה קושר את האופניים לעמוד ומקווה שתמצא אותן שם גם בהמשך".

 

לדבריו "מדינות מתוקנות כמו גרמניה, הולנד ושבדיה יש חניוני ענק שמאחסנים בהם עשרות אלפים של זוגות אופניים. ברוב המקומות בעולם מתאפשרת עליית אופניים לרכבת גם אם לפעמים לא בשעות השיא. במדינות מסוימות יש גם פתרון של השכרת אופניים בתחנת היעד ועם שימוש נכון באופניים זמני הנסיעה מתקצרים פלאים. זו הדרך ההגיונית לתפעל תחבורה ציבורית רבת קיבולת. אם בראש העין למשל התחנה ממוקמת מחוץ לעיר במרחק של שלושה קילומטרים, והיו מתכננים שביל אופניים למרכז העיר סביר להניח שזה היה מקצר פלאים את ההגעה".

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "יצאנו בסקר מדגמי בקרב רוכבי האופניים על מנת לבחון את נושא השירות בדרך לתחנות הרכבת, בסביבתן ובתוך הרכבת. הסקר מציע ובודק אפשרויות שונות היכולות לשפר את השירות לרוכבי האופניים ולהביא ליתר נוחות ויעילות במשולב עם הרכבת".


פורסם לראשונה 06/06/2017 19:20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים