האקתון הנגשה - "משחקי ילדות שווים לכולם"
חי, צומח דומם, באולינג, טאקי וסולמות ונחשים, הם חלק ממשחקי ילדות שהונגשו בהאקתון ייחודי עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים שנערך בתל אביב. צפו
מי איתנו לא זוכר בהנאה את משחקי הילדות? באולינג, חי צומח דומם, טאקי וסולמות ונחשים, הם חלק חשוב בהתפתחות של ילדים. אך לאלפי ילדים בעלי צרכים מיוחדים הם אינם נגישים.
מינהל חינוך ואגף מחשוב בעיריית תל-אביב – יפו, במסגרת הפעילות לקידום איכות החיים של תלמידי החינוך המיוחד בעיר, יזמו יחד עם בית ספר 'און' לחינוך מיוחד, האקתון מיוחד בו פיתחו 15 צוותים במשך 30 שעות עבודה אינטנסיביות משחקים מותאמים לתלמידי החינוך המיוחד בכלל ותלמידי בית הספר 'און' בפרט.
במסגרת "האקתאון - משחקים שווים לכולם" חברו יחד מתכנתים, מהנדסים, מפתחים, יזמים, מעצבי מוצר, בני נוער מבתי ספר נוספים בעיר וכמובן צוות בית הספר ויועצים מתחום החינוך המיוחד, במטרה להגשים את חלומם של ילדים רבים, הכמהים לחוויית ילדות משחקית כיפית בחצר בית הספר בזמן ההפסקה.
בבית ספר 'און' לחינוך מיוחד לומדים כ-150 תלמידים בין הגילאים 6-21, עם שיתוק מוחין, נכויות מורכבות, תסמונות נוירולוגיות או מוטוריקה לקויה, שבית הספר מהווה להם מסגרת חינוכית, חברתית ושיקומית ראויה. ההאקתון הניע חשיבה יצירתית, מקוריות חדשנות ופיתוח של פתרונות משחקיים מכאניים, ודיגיטליים עבור אוכלוסייה מיוחדת הזו.
לאירוע הוזמנו כ-100 משתתפים בהם מייקרים, מפתחים, מעצבים, מנהלי פרויקטים, אנשי חינוך, אנשים בעלי מוגבלויות ותלמידי תיכון שעמלו במשך כ-30 שעות של עבודה אינטנסיבית, כדי למצוא פתרונות לאתגרים הפיזיים, הקוגניטיביים והמוטוריים עימם מתמודדים הילדים מדי יום.
"אני חשה תסכול מהעובדה שילדים בבתי הספר בחינוך הרגיל מחכים בקוצר רוח להפסקות - בעוד שילדים בעלי צרכים מיוחדים פשוט משתעממים במהלכן". אומרת, ענת רכטמן מורה ומחנכת ב'און'. "החלום שלנו היה לאפשר לתלמידים שלנו לשחק בהפסקות ובשעות הפנאי במשחקי חצר מחבואים, תופסת, קלאס ומשחקים אחרים, הם משחקים שתלמידי 'און' לא יכולים לשחק בהם כמו ילדים ללא מוגבלות קוגניטיבית ומוטורית, על אף הכישורים החברתיים שלהם והרצון העז בהנאה ממשחק ומקשרים חברתיים".
הצוותים עבדו על 15 משחקים שהופעלו והוצגו בסיום האירוע ברחבת החצר בבית הספר לתלמידי בית הספר, המורים, הורים ואורחים רבים שהגיעו למקום.
בין המשחקים שפותחו:
חי צומח דומם – בחירת האות תתבצע באמצעות סיבוב של רולטה קלה לתפעול והקטגוריות השונות של המשחק יכתבו ויצוירו במעגל גדול, סביבו יכולים תלמידים היושבים בכיסאות גלגלים להתאסף ולשחק יחדיו.
באולינג – מסלול הבאולינג הוגבה והחיילים שהופלו עם זריקת הכדור יזדקפו חזרה באופן אוטומטי.
משחקי קלפים – בשיתוף משחקי שפיר, פותחו קלפי טאקי גדולים ומתקן עזר לאחיזת הקלפים בצורת מניפה.
סולמות ונחשים – הריבועים ביניהם צריך לעבור במשחק זה שורטטו על רצפת חצר בית הספר והוגדלו לגודל של כיסא גלגלים ובמקום קוביות משחק נבנתה רולטה קלה לתפעול עם המספרים 1-6.
שחמט מונגש – כדי לשפר את אחיזת כלי המשחק ללוח המשחק הפכו חלק מהריבועים על הלוח לשקועים וחלק לבולטים, בתחתית כלי המשחק הוצמדן מגנטים.
אור וצליל - פרויקט של תלמידי תיכונט המאפשר לתלמידי ביה"ס להיות חלק ממשחק בסגנון Simon.
חוויה מוסיקלית - משחק מיוחד המאפשר לתלמידים לנגן על מספר כלים.
שותפים נוספה ליוזמה: בנק מסד, חברת נירלט, עמותת חיים שפירא, עמותת מילבת וחברת ג'לי באטן, חברת דל, עמותת גיים אין.