מזון מטורקיה ופגיעה בטיסות: המחיר הכלכלי שמשלמת קטאר
מוצרי המזון מסעודיה נעלמו מהמדפים ובמקומם מופיעים תחליפים מאיראן ומטורקיה, המודל העסקי של Qatar Airways נמצא בסכנה עקב הפגיעה בטיסות ההמשך, ואם הסנקציות יתארכו עלולות להיפגע ההכנות לגביע העולם בכדורגל. בקטאר מתחילים לשלם את המחיר הכלכלי של העימות המדיני
בקטאר מתחילים להרגיש את המחיר הכלכלי של העימות מול סעודיה ואיחוד האמירויות. בניגוד לעימותים קודמים הנוגעים למדיניות החוץ של קטאר, שכללו אף החזרת שגרירים מהמדינה ב-2014, הפעם לשכנותיה יש תכניות לפגוע בה בהיבט הכלכלי, כדי לגרום לה לשנות את דרכיה.
כך למשל, חלק מהמוצרים המיובאים מסעודיה ומאיחוד האמירויות כבר נעלמו מהמדפים בסופרמרקטים. לפי מגזין פורבס, מוצרים אלה הוחלפו במותגים פחות מוכרים מטורקיה, איראן ומדינות אחרות.
האיסור על תעבורה אווירית, ימית או קרקעית לקטאר וממנה, שהוכרז השבוע בידי סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין ומספר מדינות נוספות, כולל פוטנציאל לפגיעה בכלכלה הקטארית, על אף שמידת ההשפעה תלויה במשך הזמן בו המדינות יפעילו את הסנקציות.
קטאר מקבלת את רוב המזון שלה דרך ערב סעודיה - שהגבול איתה הוא הגבול היבשתי היחיד של קטאר. עם זאת, קטאר יכולה להשתמש בנמל הימי ובנמל התעופה שלה כדי לייבא מזון מספקים אחרים כמו איראן, טורקיה והודו.
גם ציוד וחומרי גלם רבים לענף הבנייה הצומח של קטאר מגיעים דרך הכביש מערב הסעודית. גם מוצרים אלו יצטרכו אליה ממקורות אחרים אם תרצה למשל שלא לעכב את לוחות הזמנים לבניית האצטדיונים והתשתיות לקראת גביע העולם בכדורגל שייערך במדינה ב-2022.
פיתוח קווי אספקה חדשים לענף הבנייה ולענפים אחרים ייקח זמן, וצפוי לגרור עלויות נוספות. המצב הופך לחמור אף יותר בעקבות ההחלטה של איחוד האמירויות למנוע מכל אונייה המגיעה לקטאר או ממנה לתדלק בנמל פוג'יירה - השוכן בקצה המפרץ הפרסי.
100 אלף עובדים מצרים יעזבו?
האמברגו האווירי יגרור הפסקת פעילות של טיסות לקטאר מהמדינות שהכריזו על האמברגו, ולהיפך. כמו כן הן יאסרו על מעבר טיסות מקטאר מעל לשטח האווירי שלהן, מה שיאריך את הטיסות אל ומקטאר. אפילו טיסות שלא נאלצות לשנות מסלול עשויות להיפגע, בעקבות הצורך לשנות את לוחות הזמנים על מנת לאפשר לנוסעים הלוקחים טיסות קונקשין להגיע לטיסה.
"המודל העסקי של Qatar Airways מבוסס על טיסות המשך", אמר ל-CBS ג'ון סטיקלנד, מומחה לתעופה ב-JLS Consulting. "האיסורים של איחוד האמירויות וסעודיה על טיסות יקצצו שני שווקים מרכזיים ומקורות חשובים של נוסעים לטיסות המשך. האיסור על טיסה בשטח האווירי יסבך את קביעת לוחות הזמנים, יוסיף עלויות ליישום הטיסות ויגדיל את זמן הטיסה וההמתנה עבור נוסעים בטיסות המשך, מה שמהווה גורם קריטי עבורם".
הקושי על טיסות אל ומהמדינה צפוי להשפיע על ענפי התיירות והאירוח של המדינה, ולמעשה רוב הענפים הכוללים סחר בינלאומי. בכל הנוגע לעובדים ממדינות זרות - אם כל העובדים המצרים יעזבו את המדינה בבת אחת, כאשר ההערכות עומדות על כ-100 אלף עובדים מצריים המועסקים בקטאר - הדבר יפחית את מספר הצרכנים במשק המקומי ויוסיף להאטה, עד למציאת עובדים חלופיים.
גם ענף הפיננסים צפוי לעמוד בקו האש, על רקע קריאה של בנקים מסעודיה ומאיחוד האמירויות לסירוב לעסקאות הקשורות לקטאר. שוק המניות המקומי צנח ב-3.7% ב-5 ביוני, היום בו פורסמה ההודעה על האמברגו.
מצד שני, העתודות הפיננסיות הגדולות של דוחא צפויות לעזור לקטאר להתמודד עם ההשלכות הכלכליות השליליות. "עתודות המטבע הזר הגדולות של קטאר צפויות לאפשר לה להתמודד עם שיבושים מאקרו-כלכליים זמניים", כתבה סוכנות דירוג האשראי פיץ'.
השאלה הגדולה כעת היא כמה זמן ימשיכו הסנקציות, ומה יהיה בסיומן. כך, חברת דירוג האשראי S&P הורידה את דירוג האשראי ארוך הטווח של קטאר בדרגה אחת מ-AA ל-AA מינוס עם אופק שלילי, תוך שהיא מזהירה כי "ההתפחויות האחרונות יפגעו בצמיחה הכלכלית של קטאר בטווח הארוך".