מחשבים מסלול מחדש
שיעור שהעבירו בהתנדבות בבית ספר שינה את עולמם וגרם להם להחליף קריירה. הם עזבו משרות בכירות בהייטק או בבנק, ויתרו על משכורות מכובדות ובחרו לחנך את דור העתיד. "ההכנסה רחוקה מלהיות דומה למה שהרווחנו קודם," הם אומרים, "אבל כסף זה לא הכל בחיים"
בשיתוף חברת טבע
בכל שנה הורים רבים מוזמנים לבית הספר להעביר הרצאה לתלמידים על המקצוע שלהם. כשאבא כבאי ואמא מאלפת אריות ההצלחה מובטחת. אחרים שהעבודה שלהם קצת פחות מסעירה, יצטרכו להתאמץ קצת יותר לעניין את הילדים.
אבל יש מתנדבים כאלה שנכנסו לכיתה – והתאהבו. הורים שהבינו שהעבודה המעניינת באמת היא זו שנעשית בין כתלי בית הספר, והחליטו לעשות הסבה מקצועית. בעקבות המפגש הם עזבו את המשרד, המפעל או חברת ההייטק, ועכשיו רק מחכים להיכנס לכיתה ולהיות מורים במשרה מלאה.
עוד כתבות במתחם המורה של המדינה :
- אין כאן מספיק מקום לכולנו
- ישראל משקיעה בחוקרים, מדינות אחרות נהנות מהם
- "סן-פרנסיסקו מדהימה, אבל פה זה הבית"
"צעד כזה לא עושים כדי לשדרג את השכר," מבהיר כבר בהתחלה אילן ברי, שעד לא מזמן עבד באינטל ובקרוב יהיה מורה למתמטיקה. "עושים החלטה כזו בשיקול לא פזיז, ובהחלט עם תמיכה של האישה והילדים."
ברי (54) מתגורר עם אשתו וארבעת ילדיו בזכרון יעקב. באינטל הוא נהנה מתפקיד בכיר ששכרו בצידו, אבל משהו היה חסר. "לפני שנתיים החלטתי שאני רוצה לעשות משהו אחר," הוא מספר, "משהו שיהיה גם תרומה לקהילה. חינוך תמיד משך אותי ובשלוש שנים האחרונות התנדבתי במיזם שבו שימשתי כתומך הוראה בשיעורי מתמטיקה בבית ספר מעגן מיכאל.
"נהניתי מכל רגע שם. זה סיפוק אדיר ללמד והחלטתי לעשות הסבה. כיום אני לומד במסלול הסבה להוראה של שנתיים בטכניון, שבסופו אקבל תעודת הוראה בתחום המדעים. במקביל אני אמור להתחיל כבר בשנת הלימודים הקרובה לעבוד כמורה מן המניין וללמד מתמטיקה בכיתה י"א בתיכון בחוף כרמל. את החומר הלימודי אני מכיר, אבל מה שחסר לאנשים כמוני שעושים הסבה זה את החלק הפדגוגי, שאותו אני משלים עכשיו."
גם מיכל בונר (51) עזבה תפקיד בהייטק והיום היא מורה לפיזיקה בתיכון ריגלר בנתניה. "עבדתי 22 שנים כמהנדסת בחברת נובוטון, ולפני שנתיים עשיתי מהפך," היא מספרת. "זה לא שקמים יום אחד, זו מחשבה שמתרוצצת בראש ונבנית לאט-לאט. ההתנדבות יצרה אצלי תמריץ לעשות את השינוי ממקום של להעניק לאחר. זה נבע מהצורך להשפיע על בני הנוער בישראל." שלושת ילדיה בונר לא הבינו בתחילה מה עובר על אמא. "הם קצת נרתעו בהתחלה כי חששו מאוד שאמא שלהם תיכנס לתפקיד המורה, אבל כיום הם כבר שותפים מלאים להצלחה שלי ותומכים בי, וכל המשפחה מלווה אותי בהחלטה שעשיתי."
בשנה הראשונה הייתה בונר מורה מחליפה במקום מורה שיצאה לחופשת לידה, והיום היא כבר מלמדת כיתות י-'י"ב. "יש הרבה סיפוק, אבל יש גם המון קושי," היא מתוודה. "עיקר הקושי הוא בלנהל כיתה בכל הקשור לבעיות משמעת. אני שומעת את עצמי חוזרת על משפטים כמו 'תוריד את התיק מהשולחן', 'לא אוכלים באמצע השיעור', 'תניחו טלפונים ניידים בצד' ועוד. אבל הסיוע שאני מקבלת מהמורים שמסביבי מקל מאוד, ובסוף מתרגלים גם לקושי, שהופך לאט-לאט לחלק מהתפקיד. אז נכון שמשכורת של מורה רחוקה מאוד ממשכורת בהייטק, אבל הוותק שמוכר לי משנות העבודה הרבות משפר בהחלט את התלוש."
מיכל נחום עבדה בבנק ובשנת הלימודים הבאה תתחיל ללמד מתמטיקה במקביל ללימודי ההסבה שלה במכללת בית ברל. נחום (46) היא בעלת תואר שני במנהל עסקים ועבדה עד לא מזמן כמנהלת פרויקטים ומנתחת מערכות בנקאיות. "נכון שההכנסה רחוקה מלהיות דומה למה שהרווחתי בבנק, אבל כסף זה לא הכל בחיים," היא קובעת. "בחיים יש כמה צמתים שבהם אדם עוצר לחשוב מה הלאה, מה הוא הכי רוצה לעשות כדי שיהיה מסופק ושמח.
"אצלי זה התחיל לפני חמש שנים. תמיד נמשכתי להוראה וחשבתי להיות מורה ולסייע לתלמידים בתחום שבו אני טובה. הרי כל השנים אני עוזרת לילדיי במתמטיקה וזה עובד. אז לקח לי כמה שנים להחליט שזה הצעד שאני אכן עושה - והנה אני כבר עמוק בדרך ליעד הסופי. ברור לנו שנצטרך להצטמצם בהוצאות, אבל בעלי אמר שאם זה מה שאני רוצה – שאלך על זה."
בישראל פועלות כיום כמה עמותות ששולחות מתנדבים בעלי מקצועות חופשיים להרצות בבתי ספר ולשמש כתומכי הוראה. אחת מהן היא "שיעור אחר," שבמסגרתה פועלים היום יותר מ 5,000- מתנדבים, ביניהם שופטים, מהנדסים, רופאים, אדריכלים ואנשי תקשורת. "מרגש מאוד להיווכח מדי שנה בפעילותם ההתנדבותית של אלפי אזרחים במסגרת התוכניות המגוונות של העמותה שלנו," אומרת מנכ"לית העמותה דפנה דור. "המתנדבים מגיעים ממקצועות ותחומי עיסוק שונים, ומהווים עבור התלמידים מודל לחיקוי."
חברת טבע מקפידה לשלוח מרצים להתנדבות במסגרת העמותה, שמעבירים לתלמידים שיעורים בנושאי רפואה ובריאות. "טיפוח מצוינות מדעית בישראל היא משימה לאומית, ולכן אנחנו נרתמים לכל פעילות שמקדמת חינוך מדעי," אומר רותם סלע-ארז, בכיר במחלקת המו"פ של החברה. "כך למשל תלמידי תיכון עושים אצלנו סיורים, שדרכם אנחנו מצליחים לעורר אצלם סקרנות ורצון ללמוד, להתמיד ולהתפתח בתחום שהינו קריטי למדינת ישראל."
"ההתנדבות בשבילי היא ערוץ השפעה משמעותי, שבאמצעותו אני מצליחה לתת לתלמידים שמתקשים בלמידה את ההרגשה שיש מי שמתפנה אליהם, רואה אותם ומסייע להם," אומרת גם רוני רייכברד, עורכת פטנטים בכירה בטבע שמתנדבת בעמותה.
הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף חברת טבע