האוצר: מענק עבודה חילץ כ-14 אלף איש מעוני
הכלכלן הראשי באוצר דיווח, כי מס הכנסה שלילי תרם לירידה של 0.8% בתחולת העוני והצליח לחלץ כ-3,700 משקי בית מעוני. זכאים רבים עדיין לא מממשים את קבלת המענק בשל אי ידיעה על קיומו או על הדרכים לקבלו
מענק העבודה (מס הכנסה שלילי ) תורם לירידה של 0.8% בתחולת העוני, ומצליח לחלץ כ-3,700 משקי בית מעוני ובהם 14,150 נפשות. עומק העוני של משפחות שנמצאות מתחת לקו העוני פחת ב-2.9% בזכות מענק העבודה ומדד ג'יני לאי שוויון בהכנסה הפנויה ירד אף הוא הודות למענק העבודה. כך קובע היום הכלכלן הראשי באוצר בסקירתו השבועית.
אגף הכלכלן הראשי באוצר ערך סימולציה של אומדן תקבולי מענק העבודה, הידוע בכינוי מס הכנסה שלילי, על בסיס נתוני סקר הוצאות משקי הבית לשנת 2015 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זאת על מנת לקבל אומדן מהימן להשפעת מענק העבודה על צמצום העוני ואי השוויון בישראל.
הסימולציה נדרשה מאחר שנתוני הכנסת משקי הבית ממענק העבודה לא מייצגים, לטענת האוצר, את היקפו האמיתי של המענק ואת השפעתו על מדדי העוני ואי השוויון בישראל. בעוד שמספר משקי הבית שדיווחו שקיבלו מענק עבודה מוטה בסקרי ההוצאות של הלמ"ס כלפי מטה, קיים ידווח שמוטה כלפי מעלה באשר לסכום המענק הממוצע, ובסך הכל תשלומי המענק לפי הסקר ב-2014 נמוכים מ-60% מסך התשלומים שהועברו כמענק בפועל בשנה זו.
גובה המענק בישראל נמוך ביחס לארה"ב
בהשוואה למדינות ה-OECD, ישראל ממוקמת בין המדינות עם שיעורי העוני הגבוהים ביותר כאשר יש לפחות שני מפרנסים במשק הבית. כאשר בוחנים משקי בית עם מפרנס אחד, ישראל היא המדינה עם שיעור העוני הגבוה ביותר.
מאז תחילת הפעלת התוכנית חל שיפור מתמשך בשיעור המיצוי של המענק, אבל גם כיום זכאים רבים לא מממשים את זכאותם לקבלת המענק. מהנתונים עולה כי מימוש מענק העבודה נמוך ביחס למענקים וקצבאות אחרים שניתנים בישראל. אך בסקירה בקרב מדינות ה-OECD, נמצא ששיעורי המיצוי של קצבאות ומענקים שניתנים בצורה סלקטיבית, למשל הבטחת הכנסה, סיוע בדיור ומענקי עבודה, הם נמוכים ביחס לשיעורי המיצוי של קצבאות אחרות.
הסיבה העיקרית לאי הגשת הבקשה לזכאות למענק העבודה הי באי ידיעה על קיומו של המענק או על הדרכים לקבלו. גובה המענק בישראל נמצא נמוך ביחס לגובה המענק בארה"ב. בישראל בשנת 2015 סכום המענק המירבי לנשים עמד על כ-9% מהשכר הממוצע לנשים, ולגברים עמד המענק על כ-4%. המענק האמריקני, לעומת זאת, מגיע עד ל-11% מהשכר הממוצע ועד ל-40% מהשכר הממוצע של הזכאים למענק.
בשנת הזכאות 2014 שולמו סך הכל כ-1.1 מיליארד שקל למענקי עבודה. הסימולציה שערך אגף הכלכלן הראשי, שהתייחסה לנתוני 2015, מצאה כי מספר המממשים של המענק עמד על כ-299 אלף נפשות, המענק השנתי הממוצע הוא בגובה 4,000 שקל, והעלות הכוללת היא 1.2 מיליארד שקל.
ירידה משמעותית בעוני בקרב משפחות של עד שלושה ילדים
עוד מצאה הסימולציה כי כ-80% מההוצאה על המענק מגיעים לארבעת העשירונים התחתונים וכי המענק מהווה משקל הרבה יותר משמעותי מסך ההכנסה ומההכנסה מעבודה של העשירונים הנמוכים. בעוד שעבור העשירון התחתון המענק מהווה 13% מההכנסה מעבודה וכ-7% מסך ההכנסה, עבור העשירון החמישי הוא מהווה פחות מ-3% מההכנסה מעבודה ומסך ההכנסה ועבור העשירון העשירי הוא מהווה פחות מ-1% מההכנסה מעבודה ומסך ההכנסה.
לפי סקר ההוצאות של הלמ"ס, בשנת 2015 כ-469 אלף משפחות חיו מתחת לקו העוני ובהן כ-1.7 מיליון נפשות. הסימולציה של האוצר מראה כי מענק העבודה עזר לחלץ בשנה זו כ-3,700 משקי בית מעוני ובהם 14,150 נפשות. באוצר טוענים כי סקר ההוצאות של הלמ"ס מוטה כלפי מטה באשר לנתון החילוץ מהעוני, שכן הוא קובע כי המענק חילץ מעוני רק 1,400 משקי בית.
נתוני האוצר מצביעים על ירידה משמעותית של תחולת העוני כתוצאה ממענק העבודה בקרב משפחות עם 1-3 ילדים, בעוד תחולת העוני של משקי בית עם מספר גדול יותר של ילדים לא יורדת משמעותית. זאת בגלל שיעור ההשתתפות הנמוך של נשים ערביות וגברים חרדים בשוק העבודה ובגלל שהמענק אינו גדל עבור זכאים עם מספר ילדים שגדול משלושה. לכן המענק לנפש נשחק עם העלייה במספר הילדים.
מענק העבודה משפיע יותר על משקי בית עם שני מפרנסים ומעלה
עוד מצאה הסקירה כי חלה ירידה בולטת של תחולת העוני כתוצאה ממענק העבודה בקרב משקי בית עם שני מפרנסים ומעלה. נתוני האוצר אף בדקו עד כמה משפיע מענק העבודה על צמצום עומק העוני – המרחק הממוצע של העניים מקו העוני, שכן חלק ממשקי הבית שנהנים מהמענק משפרים את הכנסתם הפנויה, אבל לא במידה שמספיקה להם כדי לעבור את קו העוני. האוצר מצא שתרומתו של מענק העבודה לצמצום עומק העוני משמעותית יותר מצמצום תחולת העוני. גם כאן, צמצום משמעותי של עומק העוני בולט בקרב משקי בית עם שני מפרנסים ויותר.
בבדיקת השפעת מענק העבודה על מדד ג'יני לאי שוויון בהכנסה הפנויה נמצא כי באמצעות השיפור בהכנסתם הפנויה של משקי הבית עם ילדים ומפרנסים הוריד המענק את מדד ג'יני ב-0.6%.
הנתונים מראים גם כי משק בית שלפחות אחד מחבריו קיבל את המענק הוסיף בממוצע כ-4,333 שקל בשנה להכנסתו נטו וכ-1,362 שקל להכנסתו של משק הבית לנפש. עוד נמצא כי מענק העבודה שיפר את מצבם הכלכלי של המממשים את זכאותם, וכי בממוצע, תחולת העוני בקרב משקי הבית שמימשו את המענק פחתה ב-1.5 נקודת אחוז וכי עומק העוני בקרב המממשים שנשארו מתחת לקו העוני ירד בכ-3.5 נקודות אחוז.
"השיפור באחוזי מיצוי מענק העבודה בקרב אוכלוסיית הזכאים", נכתב בסקירה, "יוכל להגדיל את תרומת המענק לצמצום תחולת העוני ועומקו ולצמצום אי השוויון. מיצוי מלא של המענק יוכל להביא לירידה נוספת שך 1% בתחולת העוני ובעומקו ושל 0.3% במדד ג'יני לאי שוויון".
עוד נכתב בסקירה כי הרחבת מענק העבודה שהוצגה לאחרונה במסגרת תוכנית "נטו משפחה", כולל השוואת מענק העבודה של גברים לזה של נשים, הרחבת תקרת השכר המזכה במענק מירבי ותוספת של 30% למענק במקרה בו שני בני הזוג עובדים – עשויה להקטין את תחולת העוני ב-1% נוסף, להקטין את עומק העוני בעוד 1.6% ולהפחית את מדד ג'יני ב -0.4%.
שיעור החוב הציבורי מהתוצר ירד ב-1.7%
החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, פרסם היום את דו"ח ניהול החוב לשנת 2016. בהתאם לדו"ח זה עולה כי היקף החוב הממשלתי לסוף שנת 2016 הסתכם ב–740.8 מיליארד שקל לעומת 726.7 מיליארד שקל אשתקד.
יתר על כן, מגמת הירידה ביחס החוב הציבורי (כולל חובות רשויות מקומיות) והממשלתי מהתוצר נמשכה זו השנה השביעית ברציפות. שיעור החוב הציבורי והממשלתי מהתוצר עמד על 62.2% ו-60.5% בהתאמה, המשקף ירידה של 1.7% ו-1.8%. יחס החוב לתוצר בישראל נמוך מיחס חוב לתוצר במדינות ה –G20, כמו גם ממוצע הכלכלות המפותחות שעמדו על 116.0% ו 108.6% בהתאמה. במדינות הייחוס (סלובניה, סלובקיה, פולין, צ'כיה, קוריאה וצ'ילה) שיעור החוב הציבורי מהתוצר עלה ב-0.2% ועמד על ממוצע של 47.4%.
שר האוצר, משה כחלון: "נתוני הדו"ח מוכיחים שניתן לקיים כלכלה צומחת ובריאה לצד רגישות חברתית וחמלה. הירידה ביחס החוב לתוצר מפחיתה את הוצאות המימון ומאפשרת לנו להפנות יותר כספים למשרדים החברתיים. המשמעות היא - יותר חינוך, יותר בריאות ויותר רווחה. זאת המגמה שהתחלנו בה בתקציב 2015-2016, המשכנו בה בתקציב 2017-2018 ונמשיך בה גם בעתיד".