נמל אשדוד: ביה"ד הארצי לעבודה הורה להחזיר את הגוררת לעבודה
הנהלת הנמל ביקשה מביה"ד צו מניעה נגד האיגוד בטענה כי האיגוד סירב לשנע אונייה גוררת מנמל חדרה לאשדוד וגורם ע"י כך נזקים כלכליים כבדים ליבואנים ולתעשיינים
בית הדין הארצי לעבודה הורה לפני שעה קלה להחזיר את הגוררת לעבודה. בית הדין קבע שהשאלה אם השימוש בגוררת, שאינה בבעלות נמל אשדוד, מהווה מיקור חוץ או לא נשארת בעינה, והיא תידון בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע. איגוד קציני הים נדרש לסייע לאלתר בפריקת אוניית הענק שם על תכולתה (14 אלף מכולות) ללא שיהוי.
הנהלת נמל אשדוד, יחד עם התאחדות התעשיינים ולשכת הספנות, פנו הבוקר (א') בדחיפות לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בבקשה שיוציא צווי מניעה נגד איגוד קציני הים. הדרישה מגיעה לאחר שאתמול (שבת) סירבה איגוד לשנע אונייה גוררת מנמל חדרה לנמל אשדוד, כדי שזו תסייע להכניס לשם אוניית ענק שנושאת מטען של 14 אלף מכולות. איגוד קציני הים מאוגד בהסתדרות הכללית ומטפל בקציני הים המועסקים באוניות סוחר ישראליות ובקצינים המועסקים בנמלים.
הבאת הגוררת מגיעה לאחר תקלה בציוד בדרום, דבר שחייב את הנהלת נמל אשדוד לבקש סיוע. האוניה הגדולה היתה אמורה להיכנס לעגינה ברציפי הנמל סמוך לשעה 02:00 הבוקר, אבל השבתת שירותי הגוררת מנעו זאת.
בבקשה שהגישה הנהלת הנמל נכתב: "בקשה זו מוגשת בעקבות צעדים בריוניים הננקטים על ידי האיגוד הארצי לקציני ים, תוך הפעלה אלימה ועבריינית של כוחו הארגוני, במטרה למנוע את כניסתה לנמל אשדוד של אוניית ענק שעל סיפונה מכולות. המתנה זו גורמת לנזקי עתק ההולכים ומצטברים. קיימת סכנה חמורה שהאוניה תשוב על עקבותיה ותעגון בנמל מחוץ לישראל, דבר שיגרום לכך שהמכולות שעל סיפונה תגענה לישראל באיחור עצום ותוך גרימת נזקים פיננסיים כבדים ליבואנים ותעשיינים". את נמל אשדוד מייצג עורך הדין יעקב מלישקביץ', שותף בנ. פינברג ושות'.
מהנהלת נמל אשדוד נמסר שהאיגוד הארצי לקציני ים חיבל לכאורה במזיד במאמצים הגדולים שהחברה עושה להגדלת הפעילות העסקית לקראת עידן התחרות בנמלי הים. "ההחלטה להשבית את פעילות הגוררת גורמת לנזקים פיננסיים כבדים להנהלת נמל אשדוד ולעובדיו", ציינו בהנהלה.
איגוד קציני הים אינו מועסק על ידי נמל אשדוד אלא כפוף להסתדרות, שצורפה כמשיבה. האיגוד מפעיל את הגוררות ומעסיק את הנתבים השונים בנמלי חיפה ואשדוד.
יו"ר האיגוד, אבי לוי, אמר ל"כלכליסט" כי הבקשה להעביר אוניה גוררת מנמל חדרה לאשדוד מהווה לכאורה הפרת הסכמי עבודה, משום שנמל אשדוד לא נערך זה שנים להפעלת מספר גוררות. לדבריו הנושא אף קיבל ביטוי בחלק מדו"חות מבקר המדינה, ואם מישהו רוצה לקחת גוררת מנמל ממשלתי (חדרה) לנמל אחר הוא למעשה מבצע מיקור חוץ, פעולה שהוא לא יכול להסכים עמה.