שתף קטע נבחר
 

עשרה טיפים לייבואן המתחיל

יבואנים רבים כורעים תחת תהליכים מורכבים, דבר שמתגלגל בסופו של דבר לכיסם של הצרכנים. מה בכל זאת יכול לעשות הייבואן המתחיל על מנת לשמור על עלויות שפויות? מדריך

לפני 12 שנים, כשהייתי כבן 14 בלבד, הייתי הראשון לייבא את ממתקי ווילי וונקה (Willy Wonka) לישראל. הייתה זו טירונות הייבוא הראשונה שלי מנקודת מבט נאיבית של נער-יזם. אז כמו היום, השכלתי להבין מהר מאוד כי חיי הייבואנים בישראל הם לא צ'ארלי בממלכת השוקולד, וכש"המתוק" בצד של הייבוא לא עובד חלק - גם לצרכנים זה לא "סוכריה" - הם משלמים על זה בסופר.

 

 

בימים אלו קברניטי משרד הכלכלה "שמים גז" על הטיפול בנושא עלויות המוצרים המיובאים ותגי המחיר של מוצרים בישראל למול אותם מוצרים בחו"ל. מבחינתם, יבואנים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים.

 

נציגי המשרד דואגים לדווח על פערי מחירים שמגיעים לעשרות ואפילו מאות אחוזים. למשל, הרווחיות המצרפית לפני מס של ארבע החברות המובילות במשק בתחום זינקה בשנים 2014-2012 מכ-175 מיליון שקל לכ-295 מיליון שקל, ומשיעור ממוצע של כ-8.5% לכ-14%.

 

מבחינת המדינה, המטרה היא לזהות את כשלי השוק ולשנות אותם. איך? התמקדות בארבעה אמצעי מנע מרכזיים: קידום הגנות בייבוא, עידוד הייבוא אישי, הגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים וזימון הייבואנים הרשמיים להעביר את התייחסותם לפערים האמורים. ההערכה שההתייחסות הזו תהווה מצע לשימוע בעל פה שיתקיים במשרדי מנכ"ל המשרד.

 

מן העבר השני, הייבואנים כורעים תחת נטל המסים והתהליכים המורכבים. אם ניקח כדוגמה את תחום המזון, הרי כששר הבריאות יעקב ליצמן החליט לסמן את מרכיבי המזון, יבואני המזון הזדעקו ומחו נגד כוונתו. תגובתם הראשונית הייתה שיצירת ויישום רגולציה במזון באמצעות סימון מוצרים מזיקים, יגבילו את הייבוא, יפגעו בתחרות וישפיעו בצורה קשה על יוקר המחיה, מה שמיידית יגרום להתייקרות הייבוא - בעיקר לעומת התוצרת המקומית.

 

לטענתם זה עלול ליצור כשל שוק ולמנוע תחרות הוגנת. יש מי שאף השווה את הניסוי לכזה שהתבצע בצ'ילה. לאו דווקא דוגמה שנרצה לקחת. וכן, הם מודים שנאלצו להעמיס את עלויות הייבוא על המחירים הסופיים לקמעונאים ומשם עד לצרכן.

 

היבואנים - כורעים תחת נטל המסים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
היבואנים - כורעים תחת נטל המסים(צילום: shutterstock)

אז מה בכל זאת יכול לעשות יבואן מתחיל שכלוא בין אתגרי משרד האוצר ותהליכי רגולציה, לבין האתגרים הצפויים לו כייבואן, לרבות הסיכון להיבחן תחת זכוכית מגדלת באור לא חיובי?

 

עד שמשרד האוצר יגבש אג'נדה ברורה לגבי נושא הייבוא ויימצא את הדרך לסייע לייבואנים, הנה עשרה טיפים להתנהלות נכונה עבור אלה שבכל זאת רוצים להצטרף למגרש הרותח ולהתחיל לייבא. מדובר בנושאים שכל יבואן/ית מתחיל/ה חייב לדעת והינם תלויים רק בו, מבלי שיופרע בסערת הרגולציה, נכון לעכשיו:

 

תחליטו מה תרצו לייבא

יש לבצע חקר שוק מקיף לפני שמתחילים להתעסק בייבוא, ולבדוק את תחום הייבוא, רגולציות קיימות, כדאיות ומענה לצורך לקהל הישראלי המיוחד כל כך. מייבאים מזון? בדקו מראש האם המוצר כשר והאם כבר יש אותו בארץ.

 

עשו "מבחן טעימה"

אל תוותרו על פיילוט. לא כל מה שעובד בחו"ל יעבוד אצלנו. לבדוק האם המוצר הסלולרי, מזון, גאדג'ט, אופנה או כל תחום אחר, יעבור את מבחן הטעם הישראלי בכמות מוגבלת

 

מול מי, מה וכמה

הייבואן חייב לדעת מה חיי המדף של המוצר שלו, מה תנאי השימור (במידה ומדובר במזון), חוזק המפעל מולו הוא עובד בחו"ל, האם הוא יעבוד מול יצרן, מפיץ או סיטונאי ומה גמישות המכירה של היצרן או המוכר. חובה לדרוש גישה למפעלים או יצרני הסחורות ופתיחות מלאה בנושא.

 

ניירת ואחסון תחילה

זה הזמן לחזק קשרים במכס ובמשרד הבריאות, או לבקש מחברות מתמחות בתחום המסוגלות להשיג אישורים נדרשים. יש לעבוד באופן מסודר על הגשת הניירות במלואם עוד לפני שהגיעו המוצרים הראשונים של הייבואן לארץ.

 

מניסיוני האישי, אפשר לעמוד בקלות רבה מול "מכולה-שוקת" שבורה, או לחטוף קנסות שמנחיתים את הכדאיות לקרקע, בנוסף, יש לדאוג שאישור האחסנה יהיה תחת שם הייבואן עבור דרישות משרד הבריאות. בבחירת המחסן יש לוודא שהוא הינו נגיש, בעל חנייה וקל לתפעול.

 

רווח והפסד תחילה

יש לבחון היטב את עלויות השילוח והמכס, להבין מה באמת הרווחיות שתהיה מהייבוא והאם הכדאיות משתלמת, כמה עולה לשחרר מטען וכמה עולה בלת"מ (בלתי מתוכנן). מנגד, צריך לבדוק מה ההחזרים המגיעים למשל מהפחתות מסים, עיכובים בלוחות זמנים של חברות טיסה וספנות ועוד.

 

כמו כן, איך תרבות התשלומים מול הספק בחו"ל וההפצה בארץ? יש לוודא שיש מספיק מרווח נשימה כלכלי כדי לא להיקלע לאתגרי תזרים ,לעיכוב ולקנסות על סחורה שהייבואנים לא יכולים לשחרר.

 

מי המשלח שלכם?

על הייבואנים המתחילים לבדוק ולבחור את חברות השילוח ועמילי המכס שיטפלו בהם, לוודא התנהלות, לבחון אמינות, לדעת ברמה האישית מול מי הם מטופלים ורק אז לחתום.

דעו מה ההבדלים בין הובלה ימית למוטסת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
דעו מה ההבדלים בין הובלה ימית למוטסת(צילום: shutterstock)
 

כל משלוח הוא תיק

יש לתעד את כל המסמכים הנדרשים בתהליך היבוא, תיק נפרד לכל משלוח - מההזמנות עד לאישורים ולאפשר לניירת להיות זמינה לכל צורך, בעיקר לבקרת רגולציה.

 

באוויר או במים?

חשוב להבין את ההבדלים בין הובלה ימית להובלה מוטסת. גם בעניין זה, יש לבדוק היטב את העלויות - גם בין החברות המציעות את השירותים הללו. לשים לב מראש לעיכובים הנובעים מתרבות שחרור הסחורות בכל אחת מהאופציות.

 

הלכתם לאיבוד?

יש לקחת בחשבון מראש מצבים בהם מטען עלול ללכת לאיבוד, לוודא שמי שאמון על ההובלה נתן לכם בטחונות מראש ולוודא חלוקת תשלומים לספקים בהתאמה לאספקה והגעה בפועל.

 

להיות ערניים לשינויים

התנודות ברגולציה והגזרות המשתנות יכולות לשנות בכל יום את התמונה הפרטית של כל יבואן. עלינו לגלות ערנות ולקרוא את המפה המשתנה כדי להבטיח שהסחורה שלנו בכל זאת תגיע לנמל מבטחים.

 

הכותב, יזם ובעלים קבוצת סויד השקעות, המשקיעה ומסייעת לסטרטאפים ועסקים, ומנהל הפעילות העסקית הישראלית ב"אקווה רימט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: SHUTTERSTOCK
צילום: SHUTTERSTOCK
צילום: סיון פרג'
אור סויד
צילום: סיון פרג'
מומלצים