שתף קטע נבחר
 

מחפשי עבודה - הכנתם כבר נאום למעלית?

"נאום מעלית" נועד לתאר אתכם ואת כישוריכם במסר תמציתי וקצר עד שתגיעו לקומת היעד בבניין והדלתות ייפתחו. מה חשוב לדעת?

אחת הטכניקות בעולמות היזמות היא "נאום המעלית" (elevator speech) - נאום קצר שמתאר בפרק זמן קצר את הרעיון של היזם או היזמית, למקרה שייקלעו עם משקיעים פוטנציאליים למעלית. המטרה היא להספיק למכור להם את הרעיון, עד שיגיעו לקומת היעד בבניין. כיום המונח הזה רווח גם בתחום גיוס העובדים ולכל מחפש עבודה מומלץ להכין נאום שכזה, שיתאר בצורה חדה ורהוטה את יכולותיו, במטרה "למכור את עצמו" ואת כישוריו.

 

"נאום מעלית הוא ביטוי שגור בעולם הסטארט-אפים וכוונתו סיכום קצר, בדרך כלל בין 30 שניות לשתי דקות, שנועד להציג בפשטות ובמהירות רעיון, מוצר, שירות או אדם - ואת הערך המוסף שלו", אומר אורי סגל, מייסד ומנכ״ל אפליקציית המוסיקה החברתית MUGO. "המושג נועד לפגישה מקרית עם אישיות חשובה במעלית, אבל במציאות, מפגשים אלו לרוב מתוכננים וידועים מראש, כך שיש לכם הזדמנות טובה לנצל אותם בחוכמה. שם עליכם להפעיל את כל הכישורים, בעזרת קסם אישי וכריזמה". למועמדים, שעדיין לא התנסו ב"נאום המעלית", הוא מציע: "עם כניסתכם לחדר הושיטו יד והציגו את עצמכם, כך שהצד השני יהיה מחוייב ללחוץ לכם את היד בחזרה".

 

לחצו את היד - ואל תשכחו לחייך (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לחצו את היד - ואל תשכחו לחייך(צילום: shutterstock)

עופר שקד, מנכ"ל קונסיסט (Consist), העוסקת בפיתוח, שיווק ויישום של מערכות תוכנה, אומר כי "ברגע שהמועמד נמצא בסיטואציה שכוללת הזדמנות חד-פעמית להתקבל לעבודה, מומלץ שהמסר יתחיל בדבר פשוט - חיוך למי שאתם עומדים מולו. לחיוך יש כוח שלא ייאמן במפגש פנים מול פנים, ואם מוסיפים לו מבט ישיר ו"שלום" נימוסי, זה מהווה ערובה לריאיון עבודה טוב יותר. באמצעות הצעדים הפשוטים הללו, אתם יוצרים מרחב טוב יותר".

 

בלי סיפורים מיותרים

עדי שטרן, דירקטור משאבי אנוש בחברת Redis Labs, מסבירה כי "היום כל מועמד לעבודה צריך יכולת להציג את עצמו בצורה רהוטה ותמציתית, בדיוק כשם שיזם "מוכר" את החברה שלו למשקיע. בין אם זה ברשתות חברתיות ובין אם בעל-פה, המסרים  צריכים להיות קוהרנטיים ונכונים לתפקיד אליו הוא מתעתד להגיש מועמדות. מועמד שלא מצליח לתאר בצורה פשוטה ומובנת את המוצר שהוא מפתח, משווק או מוכר במקום עבודתו הנוכחי, מותיר רושם שהוא לא מכיר את המוצר מספיק לעומק והסיכוי שלו לעבור את ראיון העבודה במקום חדש נמוך יותר". שטרן מוסיפה, כי המעסיקים הפוטנציאליים מצפים שהמועמדים יעשו בדיקת רקע על החברה שאליה הם מגיעים לראיון ולהכיר בצורה מסוימת את סל המוצרים והשירותים שהיא מציעה, באופן כזה שיוכלו לתאר גם אותם בקצרה ובצורה ברורה בזמן הריאיון. 

 

דנה פרידמן, מנכ"לית ובעלים "נעמה ודנה המרכז לכלכלה אישית", אומרת כי כדי להצליח ולתפוס את עיני של המגייס, המועמד צריך להיות חד וברור. "מרואיין בעל ניסיון המבקש להותיר רושם טוב על המרואיין, לא צריך לספר על באריכות את ניסיונו, אלא להיות מאוד תמציתי", היא מסבירה. "הרחבה רבה מדי בנוגע לניסיון ולידע עלולה אפילו להתפרש כהתנשאות של המועמד, כאילו הוא יודע לעשות הכל. גם אם הדבר אינו מכוון, זה ייצור יחס שלילי מצד המראיין. לכן כדאי להבהיר בתמציתיות את הידע, אך חשוב להוסיף במקביל כי חובת ההוכחה היא עלי ושאני מוכן ללמוד הכל".

 

האם תספיקו למכור את עצמכם עד שהדלתות ייפתחו? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
האם תספיקו למכור את עצמכם עד שהדלתות ייפתחו?(צילום: shutterstock)

גם כשמדובר במועמדים לתפקידי ניהול, יש חשיבות מכרעת לאופן שבו המועמד מציג את התפקיד שהוא מחפש ובאיזו סביבה הוא רוצה לעבוד. "לעובדים בעלי ניסיון רב יש נטייה לספר סיפורים ולהאריך במילים, אולם עליהם לצמצם ולפקס את הסיפור", אורמת מיכל גולדשטיין, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת Clicktale. "שימוש בטכניקת "נאום המעלית" כטכניקת התכוננות יכול לעשות הבדל משמעותי לטובה".

 

ובחזרה ליזמים - רומן לוי מנכ"ל חברת החללים המשותפים Urban Place, מספר כי עולמות החדשנות מביאים לא אחת מפגשים אקראיים, בהם היזמים נדרשים להרשים כדי למנף את עצמם. "אנחנו רואים את זה על בסיס יומיומי אצל הלקוחות שלנו במתחם, בעיקר אצל העובדים הצעירים בתעשיית הטכנולוגיה", הוא אומר. "היכולת להגיד את הדבר הנכון על הצד הנכון ביותר היא ערובה לחיבורים ושיתופי פעולה אסטרטגיים, אבל זה עדיין לא מגובש אצל רבים מחבר'ה הצעירים. חשוב שיתאמצו לבנות את המסר ולהגיש אותו, בין אם מדובר במשקיע, שותף או קולגות". הדבר עדיין לא מגובש

 

רוני קון, מנהלת משאבי אנוש בחברת התוכנה CodeOasis, סבורה כי גם מנהלי משאבי אנוש ומגייסים צריכים לגבש "נאום מעלית". "בתחום התוכנה והמובייל שנחשב לתחרותי במיוחד, אתה לא תמיד יודע היכן תפגוש את העובד הבא שלך. במקרים רבים, יש לי כמה דקות בלבד כדי ללכוד את תשומת ליבו של המועמד או המועמדת. זה יכול להיות בפנייה קצרה בלינקדאין וברשתות מקצועיות אחרות, בשיחת טלפון, בכנס או בסתם מפגש חברתי. המסרים שלי צריכים להיות ברורים, מתומצתים, זכירים וכמובן מותאמים לאדם שמולי, כך שגם במקרה בו הם כרגע אינם מעוניינים להחליף מקום עבודה, הם יזכרו את השיחה שלנו ואת המשרה עליה דיברנו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים