למעלה מ-100 מנופאים התפטרו והקימו אגודה שיתופית
למפעילי המנופים נמאס מתנאי העבודה בענף והם החליטו לדאוג לעצמם. השבוע הגישו 110 מנופאים את התפטרותם לחברות כוח האדם בהם הועסקו ומעתה יעבדו במסגרת אגודה שיתופית שהקימו ונמצאת בבעלותם
כ-110 מפעילי עגורן צריח, המהווים כ-10% מסך המפעילים בישראל כיום, התפטרו השבוע מחברות כוח האדם בהן הועסקו ועברו לעבוד במסגרת אגודה שיתופית שהקימו, בשם של"י (שירות לעובדי ישראל). באגודה מסבירים כי המטרה היא לייצר לעובדים הגנה מפני ניצול בענף הבניין ולהבטיח לעצמם תנאי העסקה הוגנים.
קבלני בניין ייקנסו על עבירות בטיחות
ענף הבנייה: שיעור הרוגים גבוה מאירופה
עלייה בהרוגים בבנייה: "או שאתה עולה למנוף - או שאתה מפוטר"
המנופאים כבר הגישו את התפטרותם לחברות כוח האדם דרכן הם הועסקו עד כה ויקבלו את שכרם כבר מחודש יולי הקרוב באמצעות האגודה. הבעלים של של"י הם למעשה העובדים, שייהנו מרווחיה. באגודה מבטיחים לדאוג להבטחת שכרם של חברי האגודה ולספק לחבריה ביטוח מקיף, הסדרי פנסיה ראויים ושמירה על הבטיחות ורווחת הפועלים בענף.
בחודש אפריל האחרון נחתם הסכם קיבוצי להסדרת זכויות המנופאים ומפעילי עגורן צריח, אולם המנופאים עדין חשים כי אין מי שידאג לזכויותיהם. בתוך כך מלינים המנופאים על בעיות באכיפה ובפיקוח על נושאים כגון הלנות שכר לעובדים, עובדים ללא רישיונות כנדרש ופיקוח על תנאי בטיחות, זאת לאור העובדה כי כיום מועסקים כ-15 מפקחים בלבד, שאמורים לפקח על כ-1,300 אתרי בנייה.
"אנחנו נמצאים בנקודת זמן במאבק שבה מדינת ישראל מראה נכונות אבל חסרה את יכולת הביצוע", מסר לב מלמד, יושב ראש ועד ההנהלה של של"י. "הפעולות הבסיסיות בחייו של הפועל הן הבטחת הבטיחות והביטחון התעסוקתי. האגודה השיתופית שלנו חרטה על דגלה לפתח מנגנונים שיתנו מענה לצרכים אלה. הדרך היחידה להתמודד עם הבעיות המוכרות בענף כמו זיופי רישיונות, העדר אכיפה וניצול העובדים היא על ידי התאגדות לפעולה משותפת".
רועי וינשטיין מפעיל עגורן צריח ומחברי הנהלת האגודה של"י: "המדינה רוצה לבנות עוד ועוד ומפרסמת תכניות על הקמת עשרות אלפי דירות אבל בשטח אין מספיק כוח אדם מיומן שייבנה את הדירות האלה וכדי להתמודד עם המחסור במנופאים מנצלים ושוחקים אותנו עם 320 שעות עבודה בחודש.
"אנחנו קורסים תחת העומס ומנוצלים לטובת שורת הרווח של חברות הבניה וחברות כוח האדם. מפעלי עגורני צריח שקופים בעיני המדינה ומנגנוני הפיקוח שלה ואנחנו מוצאים את עצמנו נגררים חודשים ארוכים במאבקים בירוקרטיים על הלנות שכר במקום שהדבר יטופל באופן מידי.
"יש בשטח מאות מנופאים עם רישיונות מזויפים ורק 15 מפקחים פעילים וזה צריך להיות בדיוק להיפך. עד היום היינו לבד והרגשנו שהרשויות שצריכות לדאוג לנו לא עושות את זה אז עכשיו אנחנו דואגים לעצמנו".