מימון המונים - גם אחרי המוות: "ג'יימס בונד הישראלי" יוצא למבצע אחרון
יוסי ג'ינו ז"ל, שנפטר ממחלת הסרטן, הותיר אישה, שלוש בנות וחובות עתק. כעת יוצאים החברים הקרובים וקבוצת מתנדבים למבצע מימון המונים בלתי שגרתי - בקמפיין שבו ג'ינו עצמו קורא לגייס כמעט 2 מיליון שקלים
הוא נחשב לאחד הגיבורים הגדולים בתולדות המדינה, וברזומה שלו תפקידים בסיירת מטכ"ל, במוסד ובשב"כ. לפני חצי שנה הוא הלך לעולמו לאחר שנאבק במחלת הסרטן, וכעת יוצא יוסי ג'ינו ז"ל, מי שכונה "ג'יימס בונד הישראלי", למבצע אחרון - קמפיין מימון המונים העושה שימוש בשמו ובדמותו.
בגיל 69 הותיר אחריו ג'ינו לא רק מורשת קרב - שאת רובה עוד אי אפשר לפרט מטעמי צנזורה - אלא גם חובות של למעלה מ-2 מיליון שקלים למדינה ולנושים פרטיים. את העול הזה סוחבות עכשיו אשתו אתי ושלוש בנותיו - עדי, נטע ונועה, ומעל בית המשפחה במושבה מגדל מרחפת סכנת עיקול ממשית.
לאחר שחברים קרובים וקבוצת מתנדבים הצליחה לגייס סכום של כ-140 אלף שקלים באמצעות עמוד פייסבוק ייעודי, הוחלט שכדי להגיע ליעד המימון יש לנקוט אמצעים קצת פחות שגרתיים. פרויקט מימון ההמונים פונה אל הציבור באמצעות "גיב בק", הפלטפורמה החברתית של אתר המימון "הדסטארט". המיוחד בקמפיין, שהוא מנוסח ומנוהל כולו בגוף ראשון - כלומר מפיו של המנוח. בעמוד הפרויקט נכתב כך:
"האדמה מעליי רועדת. אני צופה על חוסר הצדק הזה ומתהפך בקברי. אותה מדינה עליה הגנתי בחירוף נפש, לא הגנה עליי בחזרה. השאירה אותי כחייל בודד בשטח. נטשה אותי ואת משפחתי. לחמתי במשך שלושים שנה בשורות המוסד, השב"כ וסיירת מטכ"ל, לא פעם החלפתי חיתולים במהלך היום, ובלילה נשלחתי למבצע חשאי במדינת אויב, תוך הבנה עמוקה שהמטרה גדולה יותר מכולנו. את חיי הקדשתי לכם, אזרחי ישראל, עברתי רק כדי לראות שאתם דואגים לאתי, אשתי, והבנות, שהן בסדר, וזאת השעה והרגע לעשות עמי צדק ומעט חמלה".
קמפיין המימון מציב שאלות לא רק בנוגע למידת האחריות של המדינה על לוחמיה ושל החברה הישראלית על גיבוריה. הוא עושה שימוש באמצעים פרובוקטיביים במידה, שמהדהדים שאלות שנוגעות למוות בעידן של מדיה דיגיטלית. כיצד יכול אדם להמשיך ולהתקיים - ואף ליזום קמפיין גיוס כספים - גם לאחר מותו?
במסגרת הפרויקט, למשל, יקבלו מכרים של ג'ינו מסרונים מהטלפון שלו - שיישלחו בשם קבוצת החברים הקרובים ויקראו להתגייס לקמפיין המימון. קשה לדמיין מה עובר במוחם של אנשים שמקבלים בטלפון הסלולרי שלהם הודעת טקסט מאדם שהיו שבהלווייתו. יוזמי הקמפיין מקווים שבאמצעות שימוש בטכנולוגיה ובעקבות הדיגיטליות של ג'ינו עצמו - יושלם יעד המימון בהצלחה.
לעמוד הפרויקט
לאתר ההנצחה
לעמוד הפייסבוק