ארדן על תוכנית קלקיליה: "לא מתנגד לבנייה לפלסטינים, אם יבנו גם ליהודים"
השר לביטחון פנים התייחס בראיון לאולפן ynet לפרויקט שמעורר תרעומת בימין והבהיר: "יהיה עיוות אם נקדם אלפי יחידות דיור לפלסטינים". על משבר החשמל בעזה: "המצב קשה, אבל לא קטסטרופלי". על הקטל בכבישים: "נכפיל עד סוף השנה את כמות ניידות המשטרה"
תוכנית ההרחבה של העיר הפלסטינית קלקיליה, שנחשפה אתמול במלואה ב-ynet, עוררה בימים האחרונים זעם רב בקרב שרים רבים וגורמים בחוגי הימין. מי שאינו מתנגד עקרונית למהלך הוא השר לביטחון פנים גלעד ארדן, וזאת בתנאי להמשך הבנייה לאוכלוסייה היהודית ביהודה ושומרון. "אני לא מתנגד למתן אישורי בנייה לתושבי הרשות הפלסטינית", אמר ארדן בראיון לאולפן ynet, אולם הבהיר: "אני רוצה לראות שביחד עם קידום יחידות הדיור לטווח ארוך בקלקיליה, יש גם עמידה בצרכים של הציבור היהודי ביהודה ושומרון".
"תוכנית קלקיליה" מיועדת לתת מענה לגידול הטבעי של האוכלוסייה עד 2035, אבל אף שאושרה בנייה של כ-14 אלף יחידות דיור בסך הכול - כפוטנציאל - מצוין בה שבפועל הקיבולת של השטח באותה שנה תעמוד על כ-6,000 יחידות דיור, מהן כאלף כבר בנויות כיום. התוכנית כוללת בין השאר גן חיות חדש, מגרשי ספורט, אזורי מסחר, מבני ציבור ושכונות יוקרה למגורים.
בהתייחס לתוכנית אמר ארדן, שנמנה עם חברי הקבינט: "עשינו את זה בעבר עם רוואבי, עיר חדשה שנבנית. יש צרכים לציבור הפלסטיני, ואני לא חושב שאנחנו צריכים לטרפד את העמידה בצרכים שלנו. מצד שני, יש פה עיוות גדול אם נקדם אלפי יחידות דיור לפלסטינים ולא נעמוד על כך ונוודא שגם בהתיישבות היהודית עונים לצרכים של ההתפתחות הטבעית".
ההתנהלות שלכם בקבינט בנושא קלקיליה הייתה על סף פרודיה, אתה לא מסכים?
"ממש לא. אני חבר קבינט וגם אני לא זוכר שהוצגו לקבינט המשמעויות ואפילו לא הנוסח שמחייב הבנה כלשהי של הדברים. אני יודע שאתמול שר הביטחון אמר דברים אחרים ואני עדיין עומד על כך שכאשר הקבינט זומן, וכנראה שבאותו דיון שבו זה אושר, השתתפו מעט מאוד חברי קבינט. לא נאמר לשרים בהזמנה שהולכת להיות מאושרת תוכנית כזאת".
אז אתה תצביע בעד, זה מה שאנחנו מבינים. תתמוך בבנייה בקלקיליה?
"לא. זה לא מה שאמרתי. אמרתי שאני ארצה לראות שיש במקביל גם תכנון, קידום ובנייה לציבור היהודי. אם הדברים יהיו יחד, אז אין לי סיבה עקרונית להתנגד".
"חמאס יצטרך לתת דין וחשבון לתושבי הרצועה"
יש דיווחים די מטרידים מעזה לגבי מה שהולך לקרות עם צמצום החשמל. אתם מודאגים?
"כן, אנחנו בהחלט עוקבים אחרי מה שקורה ברצועת עזה. חשוב לי להזכיר שוב שהיוזמה לצמצם את אספקת החשמל לרצועה היא לא יוזמה של מדינת ישראל. אנחנו בעצם עמדנו בפני שתי ברירות, ששתיהן לא טובות ואפילו רעות. הייתה אופציה להמשיך את אותה אספקת חשמל לרצועה, שמשמעותה הייתה שאזרחי ישראל ישלמו על החשמל של תושבי עזה. זה דבר לא הגיוני ובלתי נתפס בתקופה שבה עזה היא לא רק אזור עוין למדינת ישראל, אלא גם בתקופה שבה ההנהגה שלה מתקרבת לאיראן והמדינות הסוניות".
השאלה אם זה נכון להיות צודק או שעדיף להיות חכם. התמונות שמגיעות מעזה מתחילות להיות מטרידות מאוד - אין חשמל, אין עבודה, אין חימום וקירור, והביוב זורם לים ויזהם את החופים שלנו. אז אולי במקרה הזה היה עדיף להיות קצת יותר חכם ולשלם?
"אני לא חושב. אני חושב שיש כאן תהליך שגם יכול להביא לתוצאות חיוביות בטווח הארוך. לנו גם הוצגו בקבינט תמונות אחרות ממה שאתה מתאר מרצועת עזה - של שווקים שמלאים במזון ושל מצב שהוא קשה, אבל הוא לא קטסטרופלי. יכול להיות שדווקא הצמצום בחשמל יגרום לכך שאולי החמאס יפסיק להשקיע את המשאבים שלו ואת השימוש בחשמל לחפירת מנהרות טרור, ויצטרך לתת יותר דין וחשבון לתושבי הרצועה על השימוש במשאבים. אולי בטווח הבינוני והארוך העיסוק שלו בטרור יפחת".
בהיכרותך עם חמאס, זה הגיוני? אמרת שתושבי ישראל ישלמו את מחיר החשבון על חשבון החשמל של אזרחי עזה, אך יכול להיות שאזרחי ישראל ישלמו מחיר אחר. בעצם תושבי עזה שיושבים בבתיהם עם מעט מאוד שעות חשמל וחמאס לאו דווקא ילכו לכיוון שאתה אומר.
"תראו, אתם לוקחים כנקודת מוצא שהעובדה שאבו מאזן מצמצם את החשמל לרצועה היא כי המנהיג הנבחר של הציבור הפלסטיני מחייב או גורר את המסקנה שחמאס צריך לפתוח במתקפה צבאית על תושבי מדינת ישראל. ההערכות של גורמי הצבא והמודיעין היו אחרות וזה היה האלמנט המכריע ששיכנע את הקבינט ללכת לכיוון של פגיעה בחמאס ולא לעזור לחמאס. יש במקביל תהליכים גם בין עזה למצרים ואני חושב שמשכלול כל הנתונים זו הייתה ההחלטה הנכונה".
"יש עלייה דרמטית באכיפה בכבישים"
בוא נדבר על המשרד שלך, המשרד לביטחון פנים. יש נושאים חשובים לא פחות, אלימות נגד נשים למשל. היו החלטות, ועדות, מדיניות ותקציב, והדברים לא יצאו לפועל. למה?
"אני לא יודע מאיפה לקחת את הנחת העבודה שהיו תוכניות והיו תקציבים. אני לא מכיר כותרות. אני יכול להגיד לך שאני מיומי הראשון כשר לביטחון פנים עוסק בכך המון. הבאתי למשטרה תוכנית שכעת מיושמת, להקים מחלקי משפחה ב-15 התחנות הגדולות וזה כבר קורה בפועל. הוספתי עובדות סוציאליות, במימון המשרד שלי, לתוך תחנות משטרה כדי שנשים, למשל בציבור הערבי, ירגישו יותר בטוחות לבוא ולדווח על מצבן - לא בפני שוטרים, אלא בפני עובדות סוציאליות".
"אתמול הבאתי לאישור בוועדת השרים במאבק לאלימות את התוכנית הבין-משרדית שעבודים עליה, מה לעשות, למעלה משנה-שנה וחצי. שיש לה דברים חדשניים כמו היכולת לבקש מבית המשפט לשים צמיד איתור מונחה GPS על גבר שהפר צו הרחקה, כדי שהמשטרה תוכל לפקח שהוא לא מתקרב באופן שיסכן את בת זוגו. יש פה, עוד פעם, הרבה משרדי ממשלה מעורבים. לצערי הרב, הקצב של היישום בממשלה מתסכל גם אותי, אבל קורים הרבה מאוד דברים בתחום הזה. התופעה היא קשה ואנחנו צריכים לעשות הרבה בשביל למגר אותה, כי כל רצח כזה הוא טרגדיה אדירה".
מה לגבי הכבישים? 174 הרוגים מתחילת השנה בכבישים. איפה הניידות, איפה השוטרים?
"תצא החוצה ותראה את הניידות והשוטרים".
אני לא רואה ואני נמצא בכבישים כל הזמן.
"אז בכוונה אתה לא רוצה לומר מה אתה רואה. יש עלייה של עשרות אחוזים. אנחנו מכפילים עד סוף השנה הזאת את כמות הניידות של אגף התנועה, אחרי שנים רבות שלאגף הזה לא היה אבא. המאבק בתאונות הדרכים הוא מאבק שהאחריות המרכזית עליו היא של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. הוא קשור לחינוך, להסברה ולתשתיות, לא רק לתחום האכיפה. בתחום האכיפה יש עלייה משמעותית, למשל של יותר מ-80% בתחום של הסלולר. אני יכול להציג את כל הנתונים. יש עלייה דרמטית באכיפה".
אם יש שוטרים, אנשים מסמסים פחות ולא עולים על ההגה כשהם שתויים וכדומה. אבל בשביל זה צריך שוטרים.
"נכון, ויש הרבה יותר שוטרים מאז שאני שר לביטחון פנים. אם אתם רוצים נעביר לכם את המספרים. יש על כך דיונים בוועדת הכלכלה. הטיעונים הוצגו לחברי הכנסת בחודש האחרון, ואנחנו משקיעים המון משאבים, למעלה מפי שניים ממה שהיה טרם כניסתי לתפקיד, בתחום האכיפה ובהכפלת תחום הניידות".