שתף קטע נבחר

 

בת 19 שעלתה מאתיופיה חתומה על מאמר אקדמי: "גאווה לראות לאן בטי הגיעה"

בטי צ'וקול עלתה לפני 7 שנים מאתיופיה. במסגרת תוכנית "מורים חוקרים" של עיריית ירושלים עשתה עבודת גמר בביולוגיה, שזיכתה אותה בקרדיט במאמר שהתפרסם במגזין של כתב העת המדעי Nature. "כשראיתי את השם שלי מודפס זה היה מרגש"

"גאווה לראות לאן היא הגיעה". בטי צ'וקול וד"ר אורית גפן (צילום:  אלכס קולומויסקי) (צילום:  אלכס קולומויסקי)
"גאווה לראות לאן היא הגיעה". בטי צ'וקול וד"ר אורית גפן(צילום: אלכס קולומויסקי)

כשבטי צ'וקול עלתה לפני שבע שנים לישראל מאתיופיה, היא לא ידעה מילה בעברית. במרכז הקליטה היא הכירה את פרופ' נטלי בלבן, תושבת מבשרת ציון, שלימדה אותה אנגלית ומתמטיקה. אף אחת מהן לא דמיינה שיום אחד הן יהיו חתומות יחדיו על מאמר מדעי אקדמי, העוסק בחקר אנטיביוטיקה.

 

צ'וקול, כיום בת 19, לומדת במכינה במטרה להתקבל לעתודה רפואית. במסגרת תוכנית "מורים חוקרים" של עיריית ירושלים, צ'וקול עשתה עבודת גמר בביולוגיה במעבדה של בלבן באוניברסיטה העברית. העבודה, בהנחייתה של ד"ר אורית גפן, זכתה לציון 100 - והתרומה של צ'וקול למחקר של בלבן זיכתה אותה בקרדיט במאמר שהתפרסם במגזין "Scientific Reports" של כתב העת המדעי Nature.

 

ד"ר אורית גפן

ד"ר אורית גפן

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

"כשראיתי את השם שלי מודפס זה היה מרגש". הקרדיט של צ'וקול במאמר ()
"כשראיתי את השם שלי מודפס זה היה מרגש". הקרדיט של צ'וקול במאמר

צ'וקול, הבכורה מבין ארבעה ילדים, גדלה בעיר קטנה בשם דורבת באתיופיה, ועלתה עם משפחתה לישראל. "מגיל צעיר חלמתי להיות רופאה", היא מספרת. הקשר עם נטלי, שלימדה אותה במרכז הקליטה, המשיך גם אחרי שהמשפחה עברה לשכונת גילה. "נטלי היא כמו אמא שניה בשבילי", מספרת צ'וקול. "היא עזרה לי למצוא בית ספר שמתאים לי והציעה לי לעשות את עבודת הגמר במעבדה שלה".

 

פרויקט מורים חוקרים, שהוקם על-ידי פרופסור ערן שרון יחד עם נטלי בלבן בתמיכת קרן trump, החל לפעול בירושלים לפני שלוש שנים כדי לענות על הצורך במורים למדעים. "הרעיון היה לפתור שתי בעיות: מצד אחד, הרבה מורים מהעלייה הרוסית יוצאים לפנסיה ואין מי שיחליף אותם. מצד שני, יש לנו באוניברסיטה הרבה בוגרים, חלקם עם דוקטורט, שהמסלול האקדמי הכולל נסיעה ארוכה לכמה שנים לחו"ל עבור פוסט-דוקטורט לא מתאים עבורם, מסבירה פרופ' בלבן. "יצרנו משרה אקדמית שמתחלקת בין מחקר והוראה. התלמידים מקבל מורה שאוהב את התחום בכל רמ"ח איבריו וזה מקרין על המקצוע".

 (צילום:  אלכס קולומויסקי) (צילום:  אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)

 (צילום:  אלכס קולומויסקי) (צילום:  אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בנוסף, התלמידים זוכים ללמוד על הדברים החמים בעולם המחקר. צ'וקול, למשל, בילתה את הקיץ בין כיתה י"א לכיתה י"ב במעבדת ביולוגיה, שבה היא חקרה תחת ההנחיה של ד"ר אורית גפן חיידקים "רדומים" המתחילים להתרבות אחרי שהאנטיביוטיקה פגה, ולכן נחשבים לעמידים.

 

צ'וקול, מצדה, מצטנעת מול ההישג שנחשב למכובד גם עבור סטודנט בתואר ראשון. "בהתחלה לא כל כך התרגשתי, אבל כשראיתי את השם שלי מודפס במגזין זה היה מרגש", היא אומרת. פרופ' בלבן מלאת גאווה: "זה מאוד מרגש, היא בחורה רצינית ומשקיענית וזו גאווה לראות לאן היא הגיעה, אני מקווה שהיא תגיע רחוק".

 

ראש העיר ניר ברקת הוסיף: "תוכנית 'מורים-חוקרים' משתמשת בהון האנושי הטוב ביותר בירושלים, כדי לשדרג את הוראת המדעים בעיר וחושפת את התלמידים לחזית המדע ולחוקרים צעירים כמודל לחיקוי. עיריית ירושלים רואה לעצמה חובה וזכות לקדם תוכניות של מיצוי ומצוינות לקידום לימודי המדעים המדויקים, שתעלה את רמת הלימוד ותהווה קפיצת מדרגה לדור הצעיר של העִלית המדעית בישראל. זה תפקידנו לפתוח בפני התלמידים מגוון אפשרויות של השכלה והכשרה מקצועית בעתיד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  אלכס קולומויסקי
בטי צ'וקול במעבדה
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים