סוד ההצלחה המוזר של אתר Reddit
איך מצליח אתר תוכן קהילתי מכוער ומבולגן להפליא, גדוש לינקים ותמונות מטושטשות, לשרוד כאחד האתרים הפופולריים בעולם, המוערך בכ־1.7 מיליארד דולר? קבלו את הסיפור הלא ייאמן על Reddit
מאז 2005 עבר האינטרנט אינספור שינויים ותהפוכות. הפורטלים והפורומים המסורתיים כמעט נעלמו, והרשתות החברתיות, מנועי החיפוש והווידיאו השתלטו על כל חלקה טובה. ובכל זאת, אתר אחד הצליח לשרוד את כל התקופה הזו, נשאר רלוונטי, ואפילו שיגשג וגדל.
זהו Reddit, אתר תוכן גולשים עם לוגו של חייזר קטן אדום־עיניים, שמגדיר את עצמו בטייטל שאפתני למדי כ"עמוד הראשי של האינטרנט". כשתסתכלו עליו ממש לא תבינו על מה כל המהומה: אי אפשר לתאר את עיצובו אחרת מאשר "מכוער". הוא נראה כמו שריד ארכיאולוגי מימי האינטרנט המוקדמים. העמוד הראשי מורכב מרשימה טקסטואלית ועמוסה של לינקים כחולים, עם חיצים, מספרים ותמונות קטנות ומטושטשות, שמקשה מאוד על מי שמנסה להבין מה קורה שם. העיצוב כולו מהווה התרסה ברורה כלפי ממשקי המשתמש המעוצבים והמודרניים שהאתרים הגדולים בעולם מתהדרים בהם כיום.
ובכל זאת, מדהים לגלות ש־Reddit מושך כ־234 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש - מה שהופך אותו, על פי אתר "אלכסה", לאתר הרביעי הכי פופולרי בארה"ב, והשמיני(!) בעולם כולו. מעליו ברשימה תמצאו רק אימפריות כמו גוגל, פייסבוק, יוטיוב, יאהו, ויקיפדיה ובאיידו הסינית. ונראה שהוא לא בדרך לעצור: לפי פרסומים בחו"ל, בימים אלה נמצא האתר במגעים לגייס 150 מיליון דולר ממשקיעים, לפי שווי עתק של 1.7 מיליארד דולר.
למעלה או למטה
הרעיון פשוט: זהו אתר קהילתי של תוכן שנוצר על ידי הגולשים. משתמשי Reddit, המכונים Redditors, יכולים לפרסם פוסט עם סיפור מעניין כלשהו. זה יכול להיות סתם סיפור אישי, לינק לידיעה מעניינת מהרשת, תמונה, סרטון, ועוד. הנושאים מגוונים: האתר מחולק לאזורים, או קהילות, שנקראים "סאב־רדיטס", המחולקים לפי נושאים: חדשות, מדע, קולנוע, תמונות אוכל, קטעים מצחיקים, ועוד.
אחרי שפוסט כלשהו עלה לאתר, קהל הגולשים מוזמן לדרג אותו. אם אהבתם פוסט מסוים - אתם מצביעים להעלות אותו בדירוג (Upvote), ואם פחות התחברתם, אתם מצביעים להורידו בדירוג (Downvote). הפוסטים שזכו לדירוג הגבוה ביותר יופיעו בסופו של דבר בראש הקטגוריה שלהם, או אפילו בעמוד הראשי של האתר - וכך ייחשפו לכמה שיותר אנשים. וכמובן, אפשר להגיב ולנהל דיונים סביב כל פוסט כזה.
בפועל, תמצאו שם הרבה מאוד סיפורים מדהימים, וידויים אישיים, קטעים ויראליים ו"ממים" מהסוג שהאינטרנט אוהב - אבל גם תכנים חדשותיים. במהלך השבוע שעבר פוסטים בולטים ב-Reddit היו, למשל, אסטרונאוטים שסיפרו איך זה לחיות בחלל החיצון; סרטון של מריבה משעשעת בין כלבים; ולינק לידיעה על כך שמכסיקו ביצעה לגאליזציה למריחואנה רפואית. אבל גם אין בעיה למצוא בתוככי האתר דיונים פוליטיים מעמיקים, וקהילות נישתיות להפליא.
להגיע לעמוד הראשי של Reddit נחשב להישג אדיר. פוסטים המדורגים גבוה מגיעים לכל פינות האינטרנט, מהרשתות החברתיות ועד אתרי החדשות הגדולים. קטעים ויראליים רבים החלו את דרכם מהאתר. וכל זה הופך את Reddit לאתר משפיע ורב-עוצמה הרבה יותר אפילו מהנתונים היבשים. התעבורה כל כך גדולה, עד שאתרים קטנים יכולים להפוך בן־לילה לאימפריות (או לחלופין - לקרוס לחלוטין) רק אם מישהו ב־Reddit פירסם לינק שמוביל אליהם.
ראשי תיבות מוזרים
סיפור היווסדו של Reddit נראה כמעט סטנדרטי בנוף ההייטק האמריקני. האתר הוקם על ידי צמד שותפים לחדר באוניברסיטת וירג'יניה, סטיב האפמן ואלקסיס אוהניאן. שם האתר, כמובן, מהווה משחק מילים על בסיס הצירוף Read it ("קראתי את זה").
עם מימון דל של 12 אלף דולר בלבד האתר צבר תאוצה. המייסדים השקיעו 500 דולר בלבד בשיווק - בעיקר על סטיקרים (שהפכו בפני עצמם למותג ולתופעה) שהדביקו בכל מקום, משלטי רחוב ועד אוטובוסים. בתוך שנה האתר נמכר לענקית המדיה "קונדה נאסט", הפך בהמשך לחברה עצמאית וגייס עשרות מיליוני דולרים ממשקיעים מובילים וידועים של עמק הסיליקון, כולל מארק אנדריסן ופיטר ת'יל - ואפילו מכוכבים כמו סנופ דוג וג'ארד ליטו. המייסדים עזבו ב־2009 - רק כדי לחזור מאוחר יותר, בעקבות שורה של מחדלים ושערוריות שכמעט הביאו את האתר לקיצו. כיום אוהניאן מכהן כיו"ר החברה, והאפמן המנכ"ל.
סוד ההצלחה הוא קודם כל תחושת הקהילתיות החזקה והגיבוש בין גרעין הגולשים של האתר, בעיקר אלה שיוצרים את התוכן. יש לאתר שפה משלו, עם ראשי תיבות שלצופה מבחוץ נשמעים זרים ומוזרים (למשל, TIL = היום למדתי). זהו מקום שבו אפשר לצרוך תוכן מעניין להעברת הזמן, ויש לו מסורות ומנהגים, כמו ז'אנר הפוסטים של שאלות ותשובות, שנקרא AMA ("תשאלו אותי הכל"). אנשים עם סיפור חיים מעניין, סלבריטאים או דמויות ידועות מפרסמים פוסט ומזמינים את הגולשים לשאול אותם כל שאלה שעולה על דעתם. ב־2012 אפילו הנשיא ברק אובמה הצטרף לטרנד ופתח באתר שרשור AMA.
סוד ההצלחה השני הוא הדגש המוחלט על חופש הביטוי, עד קיצוניות, ותחושת החירות וחוסר הגבולות שמוענקים לגולשים. הכל הולך ב-Reddit, אפילו תכנים שנויים מאוד במחלוקת. במאמר שפירסם במגזין "פאסט קומפני" הסביר אוהניאן את האידיאולגיה שלו: "כולם מדברים על לשים את המשתמשים בראש סדר העדיפויות, אבל אנחנו עושים זאת באמת. אנחנו רואים את עצמנו כמארגני מסיבה. אנחנו דואגים שכולם ייהנו וישתו, אבל גם שהשירותים לא ייסתמו".
ומה לגבי עברית, ובכלל - שפות שונות מאנגלית? אמנם ניתן לשנות את שפת הממשק, גם לעברית, ואפשר למצוא פה ושם פוסטים בעברית שפירסמו גולשים מישראל, אך הרוב המכריע של התוכן הוא באנגלית. בסופו של דבר, למרות הפופולריות הרבה שלו ברחבי העולם (הודו היא השוק הצומח ביותר של האתר), Reddit הוא אתר אמריקני עם מיקוד עיקרי על ארה"ב. עם זאת, בראיון ל־CNBC גילה האפמן כי בתקופה הקרובה יתחילו להשקיע גם בהתרחבות בינלאומית רשמית למדינות נוספות.
גזענות, שוביניזם, אלימות
"התעבורה באתר מעולם לא היתה הבעיה שלו, אבל כל השאר כן", תימצתה כתבה מעמיקה שפירסם Mashable על האתר לפני מספר שנים. שוב ושוב נקלע האתר לשערוריות וסקנדלים. לאורך השנים פורסמו בו תמונות עירום של סלבריטאיות שנגנבו מחשבונן האישי, תכנים מיניים של קטינים, תכנים אלימים ופעילות עבריינית. וכך, לצד תכנים מעניינים, Reddit גם מצליח להיות הפינה האפלה של האינטרנט. הוא מלא בהרבה תופעות הכי גרועות שאנחנו מכירים ברשת: גזענות, שוביניזם, אלימות וגסות - שמפרסמים גולשים המסתתרים מאחורי מעטה האנונימיות. הרי מבחינת Reddit זו כמעט אידיאולוגיה: תוכן לא מצונזר ולא מסונן, ואין התערבות מלמעלה. הדבר היחיד שקובע הצלחת פוסט הוא הגולשים עצמם, אפילו אם הוא בעייתי מאוד.
ב־2015 התפטרה המנכ"לית אלן פאו, לאחר שהתעורר נגדה מרד גולשים אלים. הסיבה - החלטתה לנסות לנקות את האתר מתכנים קיצוניים מדי. סטיב האפמן, המייסד, החליף אותה - אך גם הוא הסתבך עד מהרה לאחר שערך ושינה תגובות של משתמשים שהעליבו אותו.
הסכסוך עם המשתמשים היה קריטי: באתר שבנוי כולו על אחוז קטן מהגולשים שיוצרים את רוב התוכן, מריבה עם גרעין הקהילה עשויה להיות הרת אסון. כיום עמלים בחברה על שיקום היחסים עם הקהילה.
בכלל, Reddit יצר לעצמו שם מוצדק לחלוטין של סטארטאפ מבולגן במיוחד, ששוב ושוב נקלע לשערוריות, לצרות ולבלגאנים. הוא אף ספג ביקורת על כך שבימיו הראשונים קידם את עצמו באמצעות כמויות עצומות של חשבונות מזויפים. עם זאת, ולמרות מחאת הגולשים, באתר משקיעים לא מעט בשנה האחרונה כדי לנקות אותו מתוכן פוגעני ולחסום משתמשים עושי צרות, במטרה להפוך אותו לאטרקטיבי יותר עבור המפרסמים.
מחכים לכסף
כעת המטרה העיקרית של צמד המייסדים, האוחז שוב בהגה, היא לתרגם את ההצלחה לכסף. סבב הגיוס שיושלם בקרוב הוא רק חלק מהסיפור. אמנם, יש לאתר תוכנית פרימיום בשם "Reddit Gold", המציעה למנויים תכנים ופיצ'רים אקסקלוסיביים, אך הכסף הגדול יגיע מפרסום: אתר עם כל כך הרבה גולשים מהווה כמובן מכרה זהב מבחינת המפרסמים.
רק בשנים האחרונות נכנסו לחברה ברצינות לנושא הפרסום, והתחילו להציע כלים מתקדמים למפרסמים, וכן נכנסו לתחום הטלפונים הניידים. אך הבעיה היא שמפרסמים נרתעים מהתוכן הקיצוני והבעייתי שמופיע שם לעיתים קרובות. וזהו בדיוק האתגר המרכזי של החברה בתקופה הקרובה: גם להשאיר את Reddit פתוחה ומשוחררת, כדי לא להרחיק את המשתמשים שלה — ומצד שני להתבגר, ולהפוך לאתר "רציני" ולחברה שמרוויחה כסף.
"כשחזרנו לחברה, עשינו את זה בשביל הסיכוי הקטן שתמלא את כל הפוטנציאל שלה", אמר אוהניאן למגזין "פורצ'ן" לאחרונה. "אבל זה לא יקרה אם לא נהפוך אותה לעסק בר קיימא. זה משהו שלא התמקדנו בו בעבר, אבל כעת אנו מוצאים דרכים לעשות זאת, מבלי לסכן את הדברים שהפכו את החברה לגדולה בעבר".
הכתבה פורסמה במוסף "ממון" ב"ידיעות אחרונות"