מנוף קרס - ועבודות הבנייה הופסקו
פרסום ראשון: מספר ימים לאחר שמנוף קרס בפרויקט של חברת הבנייה דניה סיבוס בשכונת הדר בחיפה, משרד העבודה הוציא אתמול צו להפסקת העבודות באתר, בעקבות ליקויי בטיחות חמורים שנמצאו במקום
העבודות באתר הבנייה של חברת דניה סיבוס בשכונת הדר בחיפה הופסקו אתמול (ג') בהוראת מפקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, מספר ימים לאחר שקרס מנוף באתר. כך נודע ל-ynet, זאת בעקבות "ליקויי בטיחות חמורים שהתגלו", כפי שנמסר ממשרד העבודה והרווחה.
ביום שישי האחרון קרס מנוף נייד באתר הבנייה ברחוב אחד העם בחיפה של דניה סיבוס, לתוך בור שנמצא במקום. בעקבות זאת, התרוממה באוויר המשאית אליה המנוף מחובר. אתמול בבוקר הגיעו מפקחי הבנייה לאתר מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד, והוציאו צו להפסקת העבודות באתר עד לתיקון הליקויים שהתגלו.
במשרד העבודה והרווחה ציינו בתגובה לפניית ynet, כי החברה לא דיווחה על הארוע וכי עם קבלת הידיעה על התרחשותו החל מינהל הבטיחות בבדיקתו. הליקויים שנמצאו באתר כללו, בין היתר, היעדרות של מנהל העבודה הרשום באתר מהמקום ודיפון חפירה לא תקין.
בנוסף הוטל צו איסור שימוש בעגורן נייד של חברת מנופי אבי תובלה ושירותים (1991) בע"מ, ששהה באתר ללא אישורי תקינות מתאימים, וכן צו איסור שימוש בעגורן של חברת עותמן חסן ובניו בע"מ, שהיה מעורב בהתהפכות המנוף ביום שישי, עד לביצוע בדיקות תקינות על ידי בודק מוסמך למכונות הרמה. בנוסף החברה הונחתה באמצעות ממונה הבטיחות שלה, להעביר לידי המשרד את דוח הבדיקה על נסיבות האירוע באופן מיידי.
ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי "הודעה רשמית מחברת דניה סיבוס התקבלה על התהפכות המשאית רק לאחר פנייה יזומה של המחוז הצפוני של מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, שהחל מיד בבדיקת האירוע ובבחינת מילוי חובתם של האחראים לכך. נציין כי מפקחי המינהל הגיעו אתמול לאתר בפרויקט אחד העם 6 בחיפה, והפסיקו את העבודות במקום עד לתיקון ליקויי בטיחות חמורים נוספים שהתגלו, כלומר עד שלא יתוקנו, לא יוכלו לחזור לעבוד".
אחת משלוש חברות הביצוע הגדולות בארץ
דניה סיבוס משמשת חברה-בת ציבורית של אפריקה ישראל השקעות, שבשליטת איש העסקים לב לבייב. החברה נסחרת מאז שנת 2000 בבורסה לניירות ערך בתל-אביב ועוסקת בתחומי הבנייה והתשתיות. היא נחשבת לאחת משלוש חברות הביצוע הגדולות בישראל ומתמחה בבנייה למגורים, בנייה ציבורית, משרדים, מסחר ותעשייה ובפרויקטי תשתית הכוללים סלילת כבישים, מסילות ברזל, הקמת גשרים, כריית מנהרות ופיתוח תשתיות נלוות.
עם הפרויקטים שביצעה ומבצעת ניתן למנות את הרכבת הקלה בתל-אביב, כ-60 גשרים בשטח של כ-75 אלף מ"ר בכביש חוצה ישראל (6), כביש 431, הרחבת שני מסלולי נסיעה בכביש 40 ופרויקטים רבים אחרים.
אין זו התאונה הראשונה בסדרת ליקויי הבטיחות של החברה. בספטמבר אשתקד קרס חניון הברזל שבנתה החברה ברמת החייל בתל אביב. בנוסף אירעו שלוש תאונות עבודה באתר בנייה של החברה בראשון לציון, באתר בנייה באור עקיבא וכן בנמל התעופה החדש באילת (תמנע), שבה נפל עובד מגובה של שבעה מטרים מגג מבנה.
עו"ד ישראל אסל, מומחה בתחום הנזיקין ויועץ משפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר כי "לא יתכן מצב שבו באחת מחברות הבנייה הגדולות בישראל יש רצף מזעזע של תאונות עבודה קטלניות. אנו פועלים במספר מישורים כולל פניה לערכאות משפטיות מול משרד העבודה נגד אותן חברות והמנהלים שאצלהן היו רצף של אירועי בטיחות שחלקן נגמרו באובדן חיי אדם של 'פועלים שקופים' וחלק רק בנס לא נגמרו באסון כבד. זכות הציבור לדעת בדיוק מה קורה באותן חברות שבונות את הדירות שלהם וגובות מחיר דמים כבד ביותר".
מחברת דניה סיבוס נמסר כי "החברה דיווחה כבר ביום שישי לרשויות החוק, בכללם משטרת ישראל ועיריית וחיפה, על התקלה ופעלה בשיתוף פעולה מלא לטיפול בארוע. לאחר סיום התחקיר הפנימי שקיימה החברה היא עדכנה את משרד הכלכלה ביום שלישי אודות הארוע, והעבירה לרשותו את ממצאי התחקיר שערכה. בהתייחס להערות משרד הכלכלה החברה פועלת בשיתוף פעולה מלא בהתאם להוראות המשרד".