"הבדל בין חיים למוות": החוק שיחייב רוכבי אופניים לחבוש קסדות מתעכב
עשרות רוכבים נהרגו בשנים האחרונות בכבישי ישראל מפגיעות ראש, אבל הליך החקיקה שאמור להחזיר את החובה לחבוש קסדות בעיר עדיין מתעכב בכנסת. מדינות מערביות רבות, וגם מומחים ישראליים, כבר השתכנעו שבעידן האופניים החשמליים, "קסדות הן עניין קריטי". צפו בדיון באולפן ynet
תאונות דרכים קשות שבהם מעורבים רוכבי אופניים גובות את חייהם ופוצעות רוכבים רבים. הנתונים מראים שקסדה יכולה להגן משמעותית על רוכב האופניים - אז מדוע משרד התחבורה מתעכב בחקיקה שתחייב רוכבים לחבוש אותה?
ב-2007 קיבלה הכנסת הצעת חוק של ח"כ גלעד ארדן, שלפיה הוחלה חובה על חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים בכל מצב ובכל גיל, לרבות קורקינטים חשמליים. אלא שב-2011 ביטלה הכנסת את החובה על חבישת קסדה בעת רכיבה בעיר. יוזמי התיקון, חברי הכנסת דב חנין ושלי יחימוביץ', טענו אז שהחוק גורם לירידה בהיקפי השימוש באופניים ורצו לעודד את פעילות הרשויות המקומיות בנושא ובהם את פרויקט "תל אופן" שהחל לקרום עור וגידים באותה תקופה.
אלא שמאז 2011 גבר והלך השימוש באופניים חשמליים בתוך העיר לצד התפתחות זעירה בקידום תשתיות לרוכבי האופניים. ב-2014 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת תקנות שקידם שר התחבורה ישראל כץ המסדירות את השימוש באופניים החשמליים. בהודעה שהוציא דובר משרד התחבורה מיד לאחר מכן נכתב: "בהמלצת משרד התחבורה סוכם כי תקודם באופן מידיי הצעת חוק המרחיבה את חובת חבישת קסדת מגן בכל נסיעה על אופניים חשמליים. חובת חבישת קסדה תחול על כל הרוכבים ובכל גיל".
חרף ההצהרות, עד היום לא הסתיים תהליך החקיקה. פניית ynet למשרד התחבורה על מנת לנסות לברר מה עמדתו ומה סטטוס קידום הצעת החוק, נענתה בתגובה לקונית שלפיה "משרד התחבורה תומך בתיקון התקנה שתחיל חובת קסדה על כל רוכבי האופניים החשמליים".
שלוש שנים חלפו מאז קבלת התקנות בדבר שימוש באופניים חשמליים וטרם קודמה חקיקה שתגן על ראשיהם של הרוכבים. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שנת 2015 הסתיימה עם 17 רוכבי אופניים הרוגים, מהם שני רוכבי אופניים חשמליים. ב-2016 נהרגו 10 רוכבי אופניים, 10 רוכבי אופניים חשמליים והולכת רגל אחת. מתחילת 2017 נהרגו שישה רוכבי אופנים ושלושה רוכבי אופניים חשמליים.
"אנשים לא מבינים כמה קסדות קריטיות", אומר פרופ' קובי פלג, מנהל המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון גרטנר. "אנשים חושבים שרוב פגיעות הראש באופניים זה של חבר'ה שעושים את זה בספורט אתגרי וזה ממש לא נכון. חלק גדול מאלה שמתו בבתי החולים הם רוכבים שנסעו בנסיעה עירונית פשוטה. מבדיקות שערכנו עולה ש-90 אחוז מהרוכבים שהגיעו פצועים לבית החולים ומתו שם נהרגו מפגיעות ראש והיו ללא קסדה".
מנתוני מכון גרטנר עולה ש-2,049 רוכבי אופניים אושפזו בין השנים 2015-2010 בעקבות תאונות דרכים, ומתוכם 13 מתו בבית החולים - כולם לא חבשו קסדה. רק אחד מהם מת שלא כתוצאה מפגיעת ראש. מבין כלל המאושפזים רק 368 חבשו קסדות. מבין כלל חובשי הקסדות, ל-21 אחוז הייתה פגיעת ראש. מבין אלה שלא חבשו קסדה - ל-40 אחוז הייתה פגיעת ראש. כמעט פי שניים.
בנייר עמדה שחיברו בעמותת "אור ירוק" וסוקר את מצבה של ישראל ביחס למדינות אחרות בעולם בנושא חובת חבישת הקסדה נכתב: "כדי לעודד את השימוש בקסדות אופניים, מדינות רבות עיגנו חבישת קסדה בחוק. במהלך שנות ה-90 אוסטרליה, קנדה, ניו-זילנד וארה"ב חוקקו את חוק חבישת הקסדה, ומאז הצטרפו אליהן מדינות רבות נוספות. חיוב חבישת קסדה בחוק לא מביא לירידה במספר הרוכבים. גם במקומות שבהם נצפתה ירידה מסוימת בכמות הרוכבים מיד לאחר החלת חוק הקסדה, כשנתיים עד שלוש שנים לאחר מכן, חזר מספר הרוכבים לקדמותו ואף עלה במעט".
מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה: "אנחנו נמצאים בפתחו של החופש הגדול תקופה שבה ילדים רבים עושים שימוש באופניים ולכן חשוב מאוד להגביר את המודעות לחשיבת קסדה בעת רכיבה גם בקרב הילדים וגם בקרב המבוגרים. במקביל, למרות ההבטחות של המשרד לבטיחות בדרכים לחייב חבישת קסדה בכל רכיבה על אופניים חשמליים, גם בקרב בגירים, הדבר לא נעשה ועשרות אלפי רוכבים חשופים בכל יום לסכנה ממשית של פגיעת ראש. בטיחות הרוכבים חייבת לעמוד בראש סדר העדיפות של המשרד לבטיחות בדרכים ולכן יש לקדם חקיקה המחייבת חבישת קסדה בכל רכיבה על גבי אופניים, גם לילדים וגם לבגירים, זה יכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".
מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת ויזל: "על כולנו לשנות את היחס לשימוש באופניים בכלל ופרט לאופניים החשמליים, תוך הבנת הסכנות הטמונות בכלי רכב מסוג זה. לצערנו, גל התאונות הקטלניות האחרונות של אופניים, מקורו בעיקר בהתנהגות לא אחראית של משתמשי הדרך. אנו עדים לעלייה במספר הפצועים בגין שימוש באופניים, המתאפיינים בפציעות קשות ומורכבות. אני פונה להורים, לרוכבים ולנהגים לפעול באחריות ובזהירות כך שנוכל להמשיך ולרכוב על אופניים מבלי לפגוע ולהיפגע".
ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, שיזם את שינוי החקיקה, התייחס לנושא: "הגיע הזמן להבין שאופניים חשמליים אינם סוג נוסף של אופניים, אלא כלי תחבורה שונה לחלוטין. לכן, מה שנכון לגבי אופניים ורוכביהם, לא תקף לגבי אופניים חשמליים, הן מבחינת פוטנציאל ההיפגעות של הרוכבים, והן מבחינת פוטנציאל הפגיעה במשתמשי הדרך האחרים. סוגיית חיוב השימוש בקסדות באופניים חשמליים מחייבת, אם כן, בדיקה נפרדת, ואסור להחיל עליה באופן אוטומטי את מסקנות הבדיקות שביצענו בעבר בנושא זה ביחס לאופניים רגילים".
מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל רואה חשיבות עליונה בשמירה על בטיחותם של רוכבי האופניים והימצאותם של אמצעי בטיחות העשויים להגן על הרוכבים מפני פגיעה. שינוי תקנות התעבורה וחקיקה חדשה בכלל וסוגיית האופניים בפרט נתונים לסמכות משרד התחבורה. יחד עם זאת משטרת ישראל פועלת כל העת בתיאום ובשיתוף פעולה הדוק עם הגופים הרלוונטיים לקידום תקנות ושינויי חקיקה לצורך הגברת הבטיחות של הנהגים ומשתמשי הדרך" במשטרה הדגישו שמתחילת השנה נרשמו 6,779 דו"חות שונים לרוכבי אופניים לעומת 3,551 בתקופה המקבילה אשתקד אך אין ברשותה פילוח לעבירה של אי חבישת קסדה מתחת לגיל המותר".
בעמותת "ישראל בשביל אופניים" שוללים מכל וכל נסיונות לחייב רוכבי אופנים לא-חשמליים לחבוש קסדה. "אנחנו חושבים שיש להשאיר לשיקול דעתם של מבוגרים אם לחבוש קסדה או לא. הנתונים לפגיעות רוכבים מבוגרים בעיר תומכים בכך שאין הצדק בחיוב כזה", אומר המנכ"ל יותם אביזוהר. "מבחינתנו חוק שמחייב מבוגרים לחבוש קסדה בעיר הוא שקול לחוק שמחייב את הציבור הרחב לחבוש כובע רחב שוליים ולהימרח בקרם הגנה. זה נכון לעשות, אבל לא לחייב בחקיקה, כך אנחנו תומכים בקסדות ומתנגדים לחובה גורפת בחוק. הדרך הטובה ביותר להגן על רוכבי אופניים מפגיעות ראש היא להגן עליהם מפגיעות בכלל, בין היתר על ידי קידום חקיקה שתפריד תשתיות של רוכבי אופניים".