המתחמקות הגדולות מפיצויים
כנראה שרובכם חיכיתם לפחות פעם בחיים לטיסה בשדה התעופה שהתעכבה שעות ארוכות. ברוב המקרים חברות התעופה אמורות לפצות את הנוסעים בדרך כזו או אחרת אבל יש גם כאלה שיודעות להתחמק מהעניין. לפניכם רשימת חברות התעופה המתחמקות מתשלום פיצויים לנוסעים שלהן בעקבות איחורים. רמז: החברה הטובה ביותר לא בהכרח מפצה
בדיקה של מגזין התאחדות הצרכנים בבריטניה חושפת מי הן חברות התעופה שמתחמקות מתשלום פיצויים לנוסעים בגין איחורי טיסות. על פי הכתבה שפורסמה אתמול (שבת), שיאנית ההתחמקויות היא דווקא "Emirates" ("אמירייטס"), חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות הערביות. החברה שזכתה רק בשנה האחרונה בתואר חברת התעופה הטובה בעולם.
למי מגיע פיצויים?
לנוסעים שטסים בתוך אירופה מובטח פיצוי אם טיסתם מתעכבת בשלוש שעות ומעלה. אם הפיצוי לא מועבר לנוסע, הם רשאים, במקרה הבריטי, להגיש תלונה לרשות התעופה האזרחית (CAA). על פי הנתונים שהגיעו לידי מגזין "Which?" של התאחדות הצרכנים, ה-CAA פסק לטובת הנוסעים ב-53% מהמקרים שהגיעו אליו בשנה החולפת. אולם, לרשות אין יכולת לאכוף את החלטותיה – מה שמאפשר לחלק מהחברות להתחמק מהתשלום.
בארה"ב החוקים מעט שונים ומשתנים לפי מדינות וחברות התעופה השונות. לדוגמא, חברת דלתא שטיסת פנים שלה בארה"ב לפני כחודשיים התעכבה וגרמה לנוסעיה להמתין בשדה כשמונה שעות, שילמה לנוסעים פיצוי בעלות של 75 דולר בלבד, שישמשו אותם רק בעבור טיסות עתידיות עם החברה. חברת אלעל לעומת זאת, ידעה לפצות בטיסה חינם לכל מקום בעולם או 4,000 שקל בהעברה בנקאית, בעקבות טיסה מבנגקוק לתל אביב שהתעכבה גם כן כשמונה שעות.
הכי טובה אבל הכי קמצנית
על פי הבדיקה הנוכחית, "אמירייטס" - החברה הטובה בעולם, היא, כאמור, שיאנית ההתחמקויות. על פי החלטת ה-CAA, היא נדרשה לשלם פיצויים ב-60% מהתלונות שהגיעו לידי הרשות. אולם, ב-74% מהמקרים, סירבה החברה לשלם את הפיצויים למרות פסיקת ה-CAA. לטענת החברה, אם טיסת ההמשך שאותה הפסידו הנוסעים אינה באירופה – הפיצוי אינו באחריותה.
במקום השני נמצאת חברת "יונייטד איירליינס", ששמה כבר נקשר בשורת פרשיות מביכות בשנה האחרונה, בראשון מקרה הפינוי האלים של אחד הנוסעים בשל כרטוס עודף. ה-CAA פסק כי על יונייטד לשלם פיצויים במחצית מהתלונות שהגיעו אליו, אך החברה סירבה לעשות כן ב-42% מהמקרים.
אחרי יונייטד נמצאות חברת לואו-קוסט בריטית בשם "Jet2.com", שסרבה לשלם פיצויים ב-35% מהמקרים, "אמריקן איירליינס" שסירבה לשלם ב-29% מהמקרים, ו"לופטהנזה" ו"איזיג'ט" שסירבו לשלם פיצויים ב-24% מהמקרים.
החברה שמחזיקה בשיא מבחינת תלונות צרכנים בריטים שנמצאו מוצדקות היא "נורוויג'ן אייר שאטל" הנורבגית, ש-83% מהתלונות נגדה נמצאו מוצדקות. היא סירבה לשלם פיצויים, אגב, רק ב-7% מהמקרים. מייד אחריה נמצאות בדירוג "וולינג" הספרדית עם 79% של תלונות שנמצאו מוצדקות ו"ריינאייר" האירית עם 77% של תלונות מוצדקות.
החברה שנגדה הוגשו בבריטניה הכי הרבה תלונות בשנה החולפת היא "איזיג'ט". ב-CAA התקבלו 1,513 תלונות נגדה, כאשר 39% מהן נמצאו מוצדקות.